Fd SJ 1003 i Byholma

Startat av Hans Fredriksson, 25 augusti 2007, 21:49:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Det är väl före detta SJ?

Nåväl, I Torpa utanför Ljungby var det idag Maskin & Fordonsnostalgidag.
Det bjöds på tur, om man betalade 30 kr, till Byholma.
Byholma har gått från att vara ett militärflygfält till att bli världens största lager.
Timmer lagras här i sex resp 5 rader på vardera sidan om vägen som sträcker sig 2,3 km bort. Höjden är 13 meter. 1 miljon kubikmeter timmer.
Dagligen kommer 150 timmerbilar. Det tar 4 1/2 minut att lasta av en bil. Det regnar ständigt ned 250 liter vatten i sekunden på timret för att ej ska spricka eller angripas av skadedjur.






Niklas Bygdestam

Är det militära flygfältet nedlagt idag? Har allt som försvaret hade lagts ned idag? Hade faktiskt militära övningar i Byholma under 1990-talet så det är därför jag undrar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åke Berggren

Ja, det är nedlagt som många andra.
Åke

Hans Fredriksson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 augusti 2007, 21:57:17 PM
Är det militära flygfältet nedlagt idag? Har allt som försvaret hade lagts ned idag? Hade faktiskt militära övningar i Byholma under 1990-talet så det är därför jag undrar

Enl vad jag läst mig till var det förhandlingar med fortifikationsförvaltningen veckan efter Gudrun om lagerplats för timmer. Då får man anta att platsen tillhör försvaret. Om det används som flygfält har jag dock ingen aning om. Lagerplatsen ska användas fram till 2010 så innan dess kommer inga luftskepp att varken starta eller landa här i alla fall.
//Hans

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 25 augusti 2007, 22:05:46 PM
Enl vad jag läst mig till var det förhandlingar med fortifikationsförvaltningen veckan efter Gudrun om lagerplats för timmer. Då får man anta att platsen tillhör försvaret. Om det används som flygfält har jag dock ingen aning om. Lagerplatsen ska användas fram till 2010 så innan dess kommer inga luftskepp att varken starta eller landa här i alla fall.
//Hans


Du passade inte på att titta på det fd stationshuset i Byholma? Vet du om det fortfarande är försvaret som har hand om detta eller om det tagits över av någon annan? Eftersom det militära övningsområdet tydligen är nedlagt så har jag svårt att tänka mig att militärer använder detta idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Så ska en guidemikrofon se ut!  :D

bjorn_k

Citat från: Verspieder skrivet 25 augusti 2007, 22:38:07 PM
Så ska en guidemikrofon se ut!  :D
Är det nån som har en sån att sälja mig??? Fanns inte kvar i min 0633 =(

Christian Ljunggren

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 25 augusti 2007, 21:49:39 PM
Det är väl före detta SJ?

Nåväl, I Torpa utanför Ljungby var det idag Maskin & Fordonsnostalgidag.
Det bjöds på tur, om man betalade 30 kr, till Byholma.
Byholma har gått från att vara ett militärflygfält till att bli världens största lager.
Timmer lagras här i sex resp 5 rader på vardera sidan om vägen som sträcker sig 2,3 km bort. Höjden är 13 meter. 1 miljon kubikmeter timmer.
Dagligen kommer 150 timmerbilar. Det tar 4 1/2 minut att lasta av en bil. Det regnar ständigt ned 250 liter vatten i sekunden på timret för att ej ska spricka eller angripas av skadedjur.








Hej!

Ser inget reg-nr, men det lär ju vara den efter vad jag har hört.
DNO987, fd L677, fd BB607, ScV BF76/H&S, -67. Placering: Cr (Kristianstad), Stockholm som ny (oklart vilken depå).
Såld 88-10-06 till Torpa Bystuga.

Mvh

Christian

Hans Fredriksson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 augusti 2007, 22:13:26 PM

Du passade inte på att titta på det fd stationshuset i Byholma? Vet du om det fortfarande är försvaret som har hand om detta eller om det tagits över av någon annan? Eftersom det militära övningsområdet tydligen är nedlagt så har jag svårt att tänka mig att militärer använder detta idag

Ajdå, det missade jag. Från Torpa hade man en utflyktsresa till Byholma virkesförråd.
Hade jag bara vetat om stationshuset hade jag tagit turen förbi på hemvägen med egen bil.
Smalspåret som lades ned 1966 fick jag när jag googlade.