Huvudmeny

Nya Kustbussen

Startat av aps, 24 augusti 2007, 22:35:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

aps

Eller snarare nygamla...




Fredde

Inte Kustbussen som kör linje 500? Eller finns det fler "Kustbussar"?


/Fredde

Ronni Svensson

Citat från: Fredde_J skrivet 24 augusti 2007, 23:03:01 PM
Inte Kustbussen som kör linje 500? Eller finns det fler "Kustbussar"?
/Fredde

Hej
Ja og de køre på to ruter mere i følge dette link http://www.blekingetrafiken.se/Om_Blekingetrafiken/Var_trafik/Kustbussen/

Muk

Trevligt! Jag såg förövrigt en av setrorna som kustbuss igår, så de är inte helt borta.

Fredde

Okej! Liiiite skillnad mot de gamla blåa som gick Kalmar-Kristianstad på 500an innan..... ;D

/Fredde

Rickardo

Trevligt!
Precis samma buss hamnade framför min kamera i ösregn i Kalmar i fredags... Bild kanske kommer en annan dag..

Mvh Rickardo

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 25 augusti 2007, 14:09:02 PM
Okej! Liiiite skillnad mot de gamla blåa som gick Kalmar-Kristianstad på 500an innan..... ;D

/Fredde

Jo men frågan är ju om man inte haft tågersättningstrafiken, hade man satt in likadana bussar i så fall, Setrorna som rullat hittills är ju inte samma sak.

Kul för Blekingeborna att ha en såpasss ny bussflotta. Bara man inte gör samma misstag som på Skånetrafiken för stadsbussarna i malmö när man har nästan alla bussar av samma årsmodell. Alla bussar blir ålderstigna samtidigt och problemen hopar sig. Det gäller ju att byta ett par bussar hela tiden för att få ett bra flyt i utbytet. Tyvärr ser man fler och fler krav på att det ska vara nya bussar i varje upphandling.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

Citat från: Walter skrivet 26 augusti 2007, 08:19:46 AM
Jo men frågan är ju om man inte haft tågersättningstrafiken, hade man satt in likadana bussar i så fall, Setrorna som rullat hittills är ju inte samma sak.
Ur ett resenärsperspektiv hade väl Setrorna i princip varit lika bekväma om man inte envisats med att trycka in lika många stolar som i den längre travegon. Dessutom är ljudnivån inte imponerande låg i varken Setra/Travego/Inegro som är de bussar som används som Kustbuss för tillfället. Upplevde själv både Vanhool och Carrus star som tystare.

Citat
Kul för Blekingeborna att ha en såpasss ny bussflotta. Bara man inte gör samma misstag som på Skånetrafiken för stadsbussarna i malmö när man har nästan alla bussar av samma årsmodell. Alla bussar blir ålderstigna samtidigt och problemen hopar sig. Det gäller ju att byta ett par bussar hela tiden för att få ett bra flyt i utbytet. Tyvärr ser man fler och fler krav på att det ska vara nya bussar i varje upphandling.

Nu är ju avtalet 7+1 år så det finns väl risk att Blekingetrafikens styrelse kräver helt nya bussar till nästa avtal igen. Att ha krav på nya bussar på linjer där det är en tur i vardera riktning dagligen skoldagar förefaller för mig vara resursslöseri. Att man vill ha nya och miljövänliga bussar i Kna stadstrafik förefaller naturligt men kanske inte för att köra någon enstaka tur på Ronnebys eller Sölvesborgs landsbygd. Sedan återstår att se hur det blir med trafikutbudet om/när Blekinge slås ihop med Skåne eller något/några av de nordligare länen.

Rickardo

Samma buss vid Kalmar C klockan 19 i fredags.
Regnet ÖSTE ner... :o

aps

Citat från: Rickardo skrivet 26 augusti 2007, 20:43:57 PM
Samma buss vid Kalmar C klockan 19 i fredags.
Regnet ÖSTE ner... :o

Då hade jag tur med vädret. Min bild är tagen kl. 17:45 och då åskade bara.  :)

Rickardo

Citat från: aps skrivet 26 augusti 2007, 21:20:35 PM
Då hade jag tur med vädret. Min bild är tagen kl. 17:45 och då åskade bara.  :)

Då hade du tur.. :) Jag sprang från tåget, tog 3 bilder från en busskur, sprang till Larmtorget och var blöt som en disktrasa. Efter 15 minuter hade det slutat..  ::)

Bussmicke

Jag hade avvaktat till det lugnat ner sig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.