Från en svunnen tid i uppsala [1 bild]

Startat av jocke, 24 augusti 2007, 20:47:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Har vi busstrafik på dragarbrunnsgatan  :)




GUB 511 , 176 och 146 på dragarbrunnsgatan i fjol.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

76

#2
Det gör inte jag.

Tillägg för att ge lite mer substans i inlägget:
För den som vill vara nostalgisk så kan ni ställa er i korsningen Dragarbrunnsgatan - Vaksalagatan valfri vardag mellan 09 och 15. Inom 30 minuter kommer en 3a komma åkandes söderifrån och svänga in på vaksalagatan.

Så kan ni fälla en tår och tänka tillbaka på den gamla "goda" tiden då bussar trängdes på en överbelastad gata tillsammans med varulastbilar, taxi, vilsna turister samt fotgängare som hellre riskerade att bli överkörda än missa bussen.

Simon A

Tycker det är på både lite gott och ont med skiftningen. För min del känns det som att det skulle vart smidigare om 115 gått över Dragarbrunn på väg upp till BMC då det tar väldigt lång tid för den stackars föraren att trackla sig fram på Kungsgatan i rusningen både dit och på vägen hem. Åtminstone just 115 flöt snabbare genom stan då den var in på Dragarbrunn och tror att den skulle göra det nu med trots ändringen till BMC. I övrigt tycker jag att det är lite kul att se bussarnas nya färdriktningar inne i stan och enligt min far flyter det väldigt bra att köra buss på Kungsgatan.

//Simon

jocke

De gånger jag åkt nu så tycker jag det tyvärr går mycket segare än förr i tiden. För att ta ett exempel, 5ans hållplats mot Stenhagen. Den är borta gamla netto. Om jag kommer med 6an från låt oss säga Slavsta. Då kan jag antingen välja att gå från stadshuset(före tågbron) eller från stora torget. Detta är som att gå igenom hela staden.

Det kanske kommer börja gå snabbare när de flesta bilar fattat att de kan åka dragarbrunnsgatan, men tills dess så känns detta väldigt tvivelaktigt. För att inte tala om kvälls/morgontrafiken. Omöjligt att hinna med vissa förbindelser pga de otroligt stora avstånden i stan nu.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Oskar A

Ur egen synvinkel kan jag inte heller påstå att jag saknar Dragarbrunnsgatan. En mer svårfotad gata får man leta efter pga kombinationen solljus och höga hus.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

jocke

Citat från: Oskar A skrivet 24 augusti 2007, 22:46:22 PM
Ur egen synvinkel kan jag inte heller påstå att jag saknar Dragarbrunnsgatan. En mer svårfotad gata får man leta efter pga kombinationen solljus och höga hus.

Ur det perspektivet så är det väl lysande :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 24 augusti 2007, 22:39:30 PM
De gånger jag åkt nu så tycker jag det tyvärr går mycket segare än förr i tiden. För att ta ett exempel, 5ans hållplats mot Stenhagen. Den är borta gamla netto. Om jag kommer med 6an från låt oss säga Slavsta. Då kan jag antingen välja att gå från stadshuset(före tågbron) eller från stora torget. Detta är som att gå igenom hela staden.
Men går det inte snabbare om du skulle gå till 5:ans hållplats vid Centralstationen om du går av vid Stadshuset då istället för att knalla ända bort till Netto? Nyfiken. Det känns närmare.

//Simon

jocke

Citat från: Simon A skrivet 24 augusti 2007, 23:29:10 PM
Men går det inte snabbare om du skulle gå till 5:ans hållplats vid Centralstationen om du går av vid Stadshuset då istället för att knalla ända bort till Netto? Nyfiken. Det känns närmare.

//Simon

inte avsevärt, då 5an har sin hållplats efter trafikljusen sett från centrum.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 25 augusti 2007, 00:03:16 AM
inte avsevärt, då 5an har sin hållplats efter trafikljusen sett från centrum.
Då kan jag förstå att det känns jobbigt med flytten från Dragarbrunn.

//Simon

Stinsen

Citat från: 76 skrivet 24 augusti 2007, 21:44:58 PM
Det gör inte jag.

Tillägg för att ge lite mer substans i inlägget:
För den som vill vara nostalgisk så kan ni ställa er i korsningen Dragarbrunnsgatan - Vaksalagatan valfri vardag mellan 09 och 15. Inom 30 minuter kommer en 3a komma åkandes söderifrån och svänga in på vaksalagatan.

Så kan ni fälla en tår och tänka tillbaka på den gamla "goda" tiden då bussar trängdes på en överbelastad gata tillsammans med varulastbilar, taxi, vilsna turister samt fotgängare som hellre riskerade att bli överkörda än missa bussen.

Huruvida det blivit bättre eller sämre kan man ju diskutera. För mig som bor utanför stan och alltså byter från regionbuss till stadsbuss så har det blivit bättre eftersom den stadsbuss jag byter till de gånger jag åker buss till jobbet passerar centralen. Om man däremot åker så att man byter mellan olika stadsbussar där den ena går via Centralen och den andra inte så har det nog blivit en försämring.

Vad jag inte fattar är varför man inte dragit om alla stadslinjer så att de går via centralen. Eller det kanske kommer att genomföras senare när allt är färdigbyggt runt centralen? Visst skulle det innebära längre körtider för de linjer som då skulle behöva avvika från Vaksalagatan och köra ner söderut på Kungsgatan - via Stadshusgatan - Centralen - Kungsgatan norrut tillbaka till Vaksalagatan och sedan fortsätta på den vanliga sträckningen. Men betydligt enklare för resenärerna skulle det bli, framför allt i kvällstrafiken då det ju tar 30 min till nästa avgång om man har lite otur och inte hinner ta sig från centralen till Stora torget.

/Patrik

76

Personligen anser jag väl att man ska överge stora torget också. Det är en fantastiskt dålig lösing. Människor som går överallt eftersom det inte finns några övergångsställen, cyklister som ignorerar att det är förbjudet att cykla där, taxibilar, varutransporter och inte minst en hel del bussar.

En drömlösning vore kanske att dra all trafik förbi resecentrum och låta bussarna gå Bäverns gränd/St Olofsg/Kungsgatan runt citykärnan. För de som har svårt att röra sig eller inte orkar gå kan man under affärstid köra en av batteri-/hybridbussarna som pendel i nån slags 8-formad rutt (Resecentrum - Kungsgatan - Stora torget - V Ågatan - St Olofsg - Dragarbrunnsgatan -  Bäverns Gränd - Resecentrum). Så länge jag slipper köra den är jag nöjd :D

Problemet är nog att man helt enkelt inte får plats, det är ytterligare 6 linjer som kan in och trängas på hållplatserna framför Centralstationen.

Kan vi inte riva posthuset och bygga hållplatser där? Det skulle lösa en del problem ;)

Stinsen

Citat från: 76 skrivet 28 augusti 2007, 04:05:36 AM
Problemet är nog att man helt enkelt inte får plats, det är ytterligare 6 linjer som kan in och trängas på hållplatserna framför Centralstationen.

Kan vi inte riva posthuset och bygga hållplatser där? Det skulle lösa en del problem ;)

Om man skulle köra dubbelriktad trafik på Stadshusgatan så borde det gå att få plats med fler bussar, samt även om man utnyttjar Fjalars gränd längre söderut.