Huvudmeny

Linje 800....

Startat av Nicklas Vasa, 24 augusti 2007, 11:21:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Swebus och Swebus Express samarbetar i dalarna, blir väl effektivare så....

Bussmicke

Och om det inte hjälper går det ej att behålla trafik av nostalgiskäl.
Antar tåget går betydligt fortare och jag hade valt tåget av tidsbesparingsskäl.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nicklas Vasa

Vi måste vara positiva.....

Anders Noren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2007, 14:21:10 PM
Man kommer till Göteborg, men man kommer inte hem igen.....?

Jag menar bara att denna GDG:s första express linje borde skötas bättre, och om man skyller på vikande passagerar underlag, måste man göra en satsning på linjen, alltså marknadsföra den på något sätt, så att folk inte glömmer bort den.

Linjen är utkonkurrerad av tåget. Tågtrafiken har förmodligen aldrig varit så tät och så snabb som den är nu, inte ens på GDG:s tid. Tåget har ryckt undan nästan hela passagerarunderlaget i Dalarna och Gästrikland och lämnat åt bussen de resenärer som ska till Värmland och, möjligen, Göteborg. Och, som sagt, om/när Värmlandstrafik går med i Tåg i Bergslagen finns inte längre någon anledning att försöka köra parallell busstrafik.

Om Swebus Express vill rycka upp linjen så är deras enda chans att göra det i samarbete med TiB, till exempel genom att lägga avgångarna från Falun eller Borlänge så att omstigning kan göras med tåget och sälja genomgående biljetter för buss+tåg.

Anders

Nico


En tanken är att allt förändras över tid och normalt då utifrån vilka behov som råder. Att något har vissa traditioner kanske ska beaktas ifall det har någon betydelse, men man kan knappast styra behoven att följa traditionerna bara för dess egen skull.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nicklas Vasa

Det är ju olyckligt om Swebus Express går ifrån platsgarantin, som varit ett varumärke sedan länge, dvs, att man sätter in en extrabuss vid behov.

Rätta mig om jag har fel, men var det inte en tåglinje från allra första början ? Här är vi ju på väg ett halvsekel tillbaka i utvecklingen.....

Anders Noren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 augusti 2007, 14:30:23 PMRätta mig om jag har fel, men var det inte en tåglinje från allra första början ? Här är vi ju på väg ett halvsekel tillbaka i utvecklingen.....

Ja, linjen Gävle-Göteborg kallades GDG-expressen och var järnvägsförvaltningen GDG:s paradlinje före förstatligandet 1948. GDG blev ett bussföretag i SJ-koncernen och när SJ:s bussverksamhet knoppades av kallades företaget Swebus. Swebus Express linje 800 - notera att det är företagets lägsta linjenummer - är alltså paradlinjen GDG-expressen.

Jag ser inte att det skulle vara att gå tillbaka i utvecklingen att en gles långsam busslinje ersätts av tät och snabb tågtrafik.

Anders

Nicklas Vasa

Jag tycker i alla fall att man håller på att rasera något historiskt.

Nico

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 augusti 2007, 17:43:56 PM
Jag tycker i alla fall att man håller på att rasera något historiskt.

Nja, lite får man nog skilja mellan äpplen och päron. Mitt exempel är visserligen helt OT, men när t.ex. talibanerna förstörde Buddhastayerna i Bamyan så raserades verkligen något historiskt! Att en viss buss-, järnvägs- eller flyglinje etc. försvinner i takt med att behov, resvägar mm. ändras så kan det knappast ses som att man raserar något historiskt. En busslinje finns knappast till för sin egen skull utan den ska betjäna resenärerna. Gör den inte det så fyller den ju inget behov och har därmed inget syfte utan kan läggas ned.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Anders Noren skrivet 27 augusti 2007, 17:36:48 PM
Swebus Express linje 800 - notera att det är företagets lägsta linjenummer - är alltså paradlinjen GDG-expressen.

Anders

Ska vi vara petiga finns ju även linje777 Sthlm-Gbg
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!