Huvudmeny

Flytt-Nytt [Swebus]

Startat av Fredde, 24 augusti 2007, 00:45:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nacka/Värmdö (NaV) kommer bli av med vagnarna 6596, 6597 och 6598.

Dessa ska tillbaka till Kalhäll, eftersom de har fått nya "trängsellinjer", vilket innebär att de måste bruka miljögodkända bussar. Man kan ju fråga sig varför "vi" på NaV kan köra med gamla 38-vagnar på 443C till Centralen. Är denna rutt undantagen kravet på utsläpp från bussarna?
Går Kalhälls nya linje/r till någon mer central plats som inte har detta undantaget?

Iställer kommer tydligen några vagnar som heter 41xx eller 44xx, var visst lite osäkert på vilket. Vad kan detta röra sig om för vagnar som Kalhäll släpper från sig? Bilder? Förutsätter att det är ledvagnar...

/Fredde

Walter

#1
4121-4123, Vo B10MA-55/System 2000 alt 4442-4443 Vo B10MA-55/System2000NL

är väl vad som Kalhäll kan erbjuda i 41 och 44-serierna. Ska ni byta tre stycken kan det ju vara de förstnämnda.

Länkar två bilder från BM

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4100/slides/Swebus_4121_EUL843_Jakobsberg_070523.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4400/slides/Swebus_4443_Barkarby_station_060825.html
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Ja det är tre stycken, så jag gissar att det blir de förstnämda.

Tack för bildlänken..

/Fredde

homer

De va inte så längesedan björknäs hade 4124 vet inte var den tog vägen sen

Karsten

4121 var också i Björknäs och snurrade ett tag. Under installation av Busspc tror jag.

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 24 augusti 2007, 00:45:14 AM
Nacka/Värmdö (NaV) kommer bli av med vagnarna 6596, 6597 och 6598.

Dessa ska tillbaka till Kalhäll, eftersom de har fått nya "trängsellinjer", vilket innebär att de måste bruka miljögodkända bussar. Man kan ju fråga sig varför "vi" på NaV kan köra med gamla 38-vagnar på 443C till Centralen. Är denna rutt undantagen kravet på utsläpp från bussarna?
Går Kalhälls nya linje/r till någon mer central plats som inte har detta undantaget?

Måste ha missat något, men även jag undrar i så fall vilken den nya linjen skulle vara? Den enda linjer av denna typ som jag kan komma på att Kallhäll kör är 546 och 561. Den senare kom i samband med trängselskatteförsöket. Möjligen kan det kanske vara så att man utökar antalet turer eller så. Sedan är kanske även frågan hur korrekt viss interninfo ibland är.  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Under dagens busskörning med 4682 och liket 1836 siktades tre "nya" bussar på Björknäslinjer: 4122,6152 och 6463. Två av dem misstänker jag tillhör "poolen", medan 4122 enligt denna tråd skulle vara på väg till oss.

Fredde

Så det var du som hade 1836, rök ganska bra när jag låg bakom dig igår kväll ;) men inte riktigt i klass med 6166  :-X

Det stämmer nog... Jag gillade hur 6463 var skyltad när jag mötte den i Gustavsberg - enorma bokstäver, gick knappt att läsa ;D

/Fredde

Signvard

Det stämmer nog... Jag gillade hur 6463 var skyltad när jag mötte den i Gustavsberg - enorma bokstäver, gick knappt att läsa ;D

/Fredde
[/quote]

Den har ju varit utlånad till Gävle, de har ett annat typsnitt i skyltarna där.

Det är ganska enkelt att åtgärda...
En minneskrets skall bytas i skyltskåpen, sen ser det bättre ut.

/Sign

Fredde

Okej, ja det låter ju mindre avancerat.

Detsamma gäller nya "425X Gustavsbers Lugnet", som inte går att få fram på skyltarna. Står endast "425".... Men inne på rullremsorna och på PCn så är det riktigt. Blir inte klok på vad detta kan tänkas bero på. ???
Någon som är mer tekniskt kunnig som vet?

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 25 augusti 2007, 11:30:36 AM
Så det var du som hade 1836, rök ganska bra när jag låg bakom dig igår kväll ;)


/Fredde

Mycket rök, men absolut ingen eld. Mer orkeslös skapelse får man leta efter.

Fredde

Ehh.. tyckte nästan du pinna från mig mot Slussen...

/Fredde

Ersa

Citat från: Signvard skrivet 25 augusti 2007, 12:59:39 PM
Det är ganska enkelt att åtgärda...
En minneskrets skall bytas i skyltskåpen, sen ser det bättre ut.
/Sign

Visst är det så. Går på 5-10 minuter för de som kan, bara det hela felanmäls.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 augusti 2007, 09:38:44 AM
Turbon gången?

//Lars

Nejdå, säkert bara ett par filter som inte är bytta på ett par år. Vissa av 18-vagnarna är helt totalt slut, t.ex. 1802,1836 och 1860.

Och Fredde, om bussen är så där slö så finns det bara ett läge på gasen. På planmark hinner man då upp i hiskeliga 70 km/h, vilket behövs för att kompensera motorvägarnas, för denna buss, oländiga terräng.

Fredde

Okej, ja 1860 fick jag upp i 75 km/h sist jag hade den. Då var det motorväg och plant..... Sen kan man ju ha åsikter om bussar som tjuvstannar när vi är inne på ämnet. 1875 stannade inatt när jag var på väg hem som passagerare på en linje, dock var det bara för kollegan att starta igen och rulla vidare.

Kan passa på att fråga er här som kör buss, eller har kört buss: Vad är det mest irriterande felet, som ni upplever, när ni sitter och kör? Defekt AC? (folk klagar på värmen) Glapp i styrning? (sitta och parrera konstant) Stolen? (går inte justera riktigt) Eller något annat....

Skicka iväg ett privat mess/mail så slipper det ta upp plats i denna tråd som kanske inte är en direkt plats för det... (vad vet jag!)  :)

/Fredde