Från min omonterade låda: Storängen..

Startat av Bussmicke, 19 augusti 2007, 23:17:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Simon A


[/quote/]
Sådana bussar ser man inte på många ställen, trodde nästan Uppsala var dom enda som hade våra så kallade "Näbbmusar" ;D

//Simon

Bernt Talbrant

Citat från: Simon A skrivet 20 augusti 2007, 09:21:23 AM

[/quote/]
Sådana bussar ser man inte på många ställen, trodde nästan Uppsala var dom enda som hade våra så kallade "Näbbmusar" ;D

//Simon

Idag ser man dem nog inte i trafik på något annat ställe än Uppsala men de har funnits i många orter runt om i landet. De importerades från Kanada till Sverige via BL Teknik i Borås, ett dotterbolag till Borås Lokaltrafik.

Lulebjörnen

Till och med i vår lilla stad kunde man se dom märkliga farkosterna under ett par års tid.
Cadillac V8 bensinmotor(!) gjorde att dom lokala raggarna nickade gillande när någon mera gasglad representant ur förarkåren kom brummande nerför Main Street i staden  :)...

Den som inte nickade gillande var väl den som betalade sopparäkningarna, det pratades om en förbrukning på 5-6l/mil med ett par extra förmånsbrum i gathörnen...

Var det dieslar i Orionbussarna i dom mera utvecklade delarna av landet?



Karsten

Citat från: Lulebjörnen skrivet 20 augusti 2007, 10:23:47 AM

Var det dieslar i Orionbussarna i dom mera utvecklade delarna av landet?




I SL-land var det lite olika. T.ex. 4007 på bilden var dieseldriven, medan kompisen 4009 gick på bensin.

Jonas M. Bobjörk

Aha, fina bilder.
Storängen innan mittstaketet och bussfilen.

Nicklas Vasa

Folk stod vid vägkanten och skrattade när man kom.....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2007, 10:49:47 AM
Ja de kallades inte för inte för "Bensinslukare", 6 liter milen var inga som helst problem (att överstiga)

//Lars

Ontario tillverkade också en fullstor bensinbuss, som hamnade hos Linjebuss i Partille och sedan hos Göteborgs Stadsmission. Den uppgavs dra 12 liter milen.
Uppgiften om att Ontario II drog 6 liter milen avvisade å det bestämdaste av BL Teknik. Det var de som importerade bussarna. De hävdade att mer än 4-5 liter skulle de inte behöva dra, vilket jag också antar stämde för Borås Lokaltrafiks Ontario. Men på Ulricehamns Omnibus delade man inte den uppfattningen utan gick mer åt Lars uppfattning. Fast Ulricehamn är ju en ovanligt backig stad. Visserligen drog bussarna mindre i nedförsbackarna, men på den tiden drog bussen en del också även om man inte trampade på pelle.
Och redan 4-5 liter bensin per mil är väl tillräckligt för att kvalificera till namnet bensinslukare.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2007, 11:25:35 AM
Ontario tillverkade också en fullstor bensinbuss, som hamnade hos Linjebuss i Partille och sedan hos Göteborgs Stadsmission. Den uppgavs dra 12 liter milen.
Uppgiften om att Ontario II drog 6 liter milen avvisade å det bestämdaste av BL Teknik. Det var de som importerade bussarna. De hävdade att mer än 4-5 liter skulle de inte behöva dra, vilket jag också antar stämde för Borås Lokaltrafiks Ontario. Men på Ulricehamns Omnibus delade man inte den uppfattningen utan gick mer åt Lars uppfattning. Fast Ulricehamn är ju en ovanligt backig stad. Visserligen drog bussarna mindre i nedförsbackarna, men på den tiden drog bussen en del också även om man inte trampade på pelle.
Och redan 4-5 liter bensin per mil är väl tillräckligt för att kvalificera till namnet bensinslukare.




När jag började min bana som förare i gbg gick dom under smeknamnet WC ankor.

o enligt vad jag hörde då så kom du ner i 4l milen om du la i neutral i nerförsbackar o körde med ett ägg på gaspedalen, medans om du trampade till på gasen hörde du mer eller mindre virvlarna i tanken
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

psy


Var det inte så att man anförde "miljöskäl" för att satsa på dom här bensindrivna bussarna? I början på 90-talet var inte debatten igång om växthusgaser. Däremot släppte dieselmotorer på den här tiden ut en massa annat skräp som man slapp om man körde på blyfri bensin med katalysator. Men som sagt, med dagens fokus på växthusgaser kan det ju inte ha varit någon bra lösning med så hög förbrukning.

Simon Bertilsson

Jag minns att vi hade sådana här på regionlinjen 470 Höör - Hörby. Då var det Linjebuss Hörby eller Eslöv som körde.
På den här tiden var jag dock i väldigt låg ålder. Hade inte ens börjat förskolan, så jag minns inte rent för mycket. Jag minns dock att de hade en dörr på bakgaveln och att fronten såg ut så här.