Huvudmeny

SL-nostalgi

Startat av Greger Larsson, 19 augusti 2007, 21:45:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En bild från Magnus Vesslas rika fotoarkiv:


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Trevligt! Ser att det står en (eller kanske två) Van Hool i bakgrunden. Hur många sådana fanns i Handen och under vilken tid? Själv förknippar jag den busstypen med norr om stan...

Dan Henriksson

Citat från: christianm skrivet 20 augusti 2007, 07:40:34 AM
Trevligt! Ser att det står en (eller kanske två) Van Hool i bakgrunden. Hur många sådana fanns i Handen och under vilken tid? Själv förknippar jag den busstypen med norr om stan...


Jag bodde vid den tiden vid Gullmarsplan och hade förmånen att ofta se van Hoolerna på Skanstullsbron, det var annat än de Omni som syns där idag ... (men om tjugo-trettio år tycker man väl Omni är höggradigt diggabla!)

Mycket fin bild f.ö., på den tiden sjöng CF:arna på sista versen och van Hoolerna var "toppmoderna"!  :)

/Danne

Mikael T Nilsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 augusti 2007, 21:45:51 PM
En bild från Magnus Vesslas rika fotoarkiv:



Tack för den fina bilden! Den har jag missat från hans arkiv.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: christianm skrivet 20 augusti 2007, 07:40:34 AM
Trevligt! Ser att det står en (eller kanske två) Van Hool i bakgrunden. Hur många sådana fanns i Handen och under vilken tid? Själv förknippar jag den busstypen med norr om stan...


Om jag minns rätt fanns det tre van Hool ledbussar i Handen runt 1990. Det fanns också en långhårig förare som aldrig körde något annat. Han körde också den sista kvarvarande.
Dessa dök ofta upp på 810-an och en gång minns jag att vi bara kom ut på motorvägen innan det började ryka från instrumentbrädan. Det blev att byta till en annan buss, vilken dock snart var på plats och så såg man inte den van Hoolen något mer. Dock blev det inte någon riktig brand av det hela.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Norin

Handen hade 5361 och 5368 hösten -91 tom vintern/våren -94. Man hade också H21 5415 hösten -91. Gissar på att det var den som du åkte med.

/Stefan

Dan Henriksson

Citat från: Stefan Norin skrivet 20 augusti 2007, 11:37:45 AM
Handen hade 5361 och 5368 hösten -91 tom vintern/våren -94. Man hade också H21 5415 hösten -91. Gissar på att det var den som du åkte med.

/Stefan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2007, 09:38:37 AM
Om jag minns rätt fanns det tre van Hool ledbussar i Handen runt 1990. Det fanns också en långhårig förare som aldrig körde något annat. Han körde också den sista kvarvarande.
Dessa dök ofta upp på 810-an och en gång minns jag att vi bara kom ut på motorvägen innan det började ryka från instrumentbrädan. Det blev att byta till en annan buss, vilken dock snart var på plats och så såg man inte den van Hoolen något mer. Dock blev det inte någon riktig brand av det hela.



Dessa bör ha utgjort något slags vagnreserv, det var en del äldre vagnar (både Wiima och van Hool m.fl.) som "valsade runt" lite i slutet av sina karriärer. Handen hade dock ett knippe van Hooler stationerade hos sig i slutet av 70-talet och kanske en bit in på 80-talet. Någon initierad som bättre vet när och vilka exemplar det rörde sig om?
/Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Norin skrivet 20 augusti 2007, 11:37:45 AM
Handen hade 5361 och 5368 hösten -91 tom vintern/våren -94. Man hade också H21 5415 hösten -91. Gissar på att det var den som du åkte med.

/Stefan

Nej, det var 5368 och händelsen inträffade den 2 juni 1992. Det blev H25 6153 som fick ta hand om oss. Antagligen var denna på väg ut mot Södertörn på en tomkörning och fick vända.
Däremot försvann inte 5368 för gott i och med detta. Men det skulle dröja till den 1 september 1993 innan just jag fick åka med den på 810-an igen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christianm

Men bilden ovan kan väl inte vara från 90-talet? CF-arna försvann väl betydligt tidigare än så... Då verkar Dans uppfattning ligga väl till hands.

Stefan Norin

Minns dessa två vagnar väl. Brukade ofta gå på 828:an samt i nattrafiken. Var dessa motorsvagare än H22/24/25? De brukade nämligen alltid ligga 5 min efter tidtabell...

/Stefan

Fredrik Klint

5361-5388 ska ha levererats nya till Handen.
Flyttade 1979-81 till Råsta, Kallhäll och Märsta.

Dan Henriksson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 augusti 2007, 15:59:54 PM
5361-5388 ska ha levererats nya till Handen.
Flyttade 1979-81 till Råsta, Kallhäll och Märsta.


Tack Fredrik, för klargörandet!

Citat från: Stefan Norin skrivet 20 augusti 2007, 15:33:36 PM
Minns dessa två vagnar väl. Brukade ofta gå på 828:an samt i nattrafiken. Var dessa motorsvagare än H22/24/25? De brukade nämligen alltid ligga 5 min efter tidtabell...

/Stefan

Om man inte har snits på halvautomat, så ...  ;)

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2007, 08:48:00 AM
På en linje med mycket start/stopp var givetvis bussarna med automatlåda snabbare, men det märktes först på långa linjer, 601:an tex.
H20 vanHool och H57 Wiima hade 4 vxl Wilson med momentförstärkare vilken krävde en något avvikande körteknik jmf med de gamla Wilsonlådorna

//Lars
Den här föraren är i alla fall vän med sin Wilson... www.youtube.com/watch?v=GujycIibFi0
...3 sek. mellan 1:an och 2:an...2 sek. mellan 2:an och 3.an...1 sek. mellan 3:an och 4:an...

En fröjd för ögat - och örat - och bromsbanden i växellådan  ;)...


christianm

Citat från: Lulebjörnen skrivet 26 augusti 2007, 17:28:39 PM
Den här föraren är i alla fall vän med sin Wilson... www.youtube.com/watch?v=GujycIibFi0
...3 sek. mellan 1:an och 2:an...2 sek. mellan 2:an och 3.an...1 sek. mellan 3:an och 4:an...

En fröjd för ögat - och örat - och bromsbanden i växellådan  ;)...



Ah, vilken trevlig start på måndagmorgonen, tack för den!