GS - bussar, säkerhetsbrister

Startat av Staffan A, 15 augusti 2007, 12:51:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Är det inte tradition att man slitit ut bussarna väldigt fort i GBG och så även innan upphandlandet tog vid? Dock skulle upphandlingarna ha gjort att åldern på bussarna nu är mycket högre än innan.

Har för mig att jag läste någon utredning för några år sedan(kommer inte ihåg namnet på utredningen eller vem som var författare). Innan upphandlingen skulle genomsnittsåldern när en buss byttes ut varit 5 år och skulle senare ha blivit det dubbla. Detta påpekade man hade försämrats kollektivtrafikens punktlighet och säkerhet om jag minns rätt. 

Kan detta stämma? Jag tycker det låter väl lågt med 5 år eftersom det skulle ge en genomsnittsålder på 2,5 år. Hade man så nya bussar i GBG innan? Dock låter väl mer rimligt att man byter ut bussen efter ungefär 10 år idag. (Eller är det max 12 år som Västtrafik kräver vilket inte per automatik innebär att alla bussar blir så gammla)

Axel

Citat från: Bussgubben skrivet 15 augusti 2007, 17:36:28 PM
Troligtvis Den Oudsten= Riktiga skitbussar, inte ens B7LA e så dålig

Radio Göteborg skriver buss 525. Det är alltså en denOudsten från 2000.

Jonas Gustafsson

Citat från: Jo skrivet 15 augusti 2007, 21:33:14 PM
Är det inte tradition att man slitit ut bussarna väldigt fort i GBG och så även innan upphandlandet tog vid? Dock skulle upphandlingarna ha gjort att åldern på bussarna nu är mycket högre än innan.

Har för mig att jag läste någon utredning för några år sedan(kommer inte ihåg namnet på utredningen eller vem som var författare). Innan upphandlingen skulle genomsnittsåldern när en buss byttes ut varit 5 år och skulle senare ha blivit det dubbla. Detta påpekade man hade försämrats kollektivtrafikens punktlighet och säkerhet om jag minns rätt. 

Kan detta stämma? Jag tycker det låter väl lågt med 5 år eftersom det skulle ge en genomsnittsålder på 2,5 år. Hade man så nya bussar i GBG innan? Dock låter väl mer rimligt att man byter ut bussen efter ungefär 10 år idag. (Eller är det max 12 år som Västtrafik kräver vilket inte per automatik innebär att alla bussar blir så gammla)

Nej, det är absolut inte sant. T. ex. gick i princip alla av de första ledbussarna hos GS (Volvo B58/Hägglunds från 1972-73) i trafik tills de var 15 år gamla. Men SL behöll ju sina motsvarande (H43/H44/H53) ännu längre.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Brollan

Citat från: Jo skrivet 15 augusti 2007, 21:33:14 PM
Är det inte tradition att man slitit ut bussarna väldigt fort i GBG och så även innan upphandlandet tog vid? Dock skulle upphandlingarna ha gjort att åldern på bussarna nu är mycket högre än innan.

Har för mig att jag läste någon utredning för några år sedan(kommer inte ihåg namnet på utredningen eller vem som var författare). Innan upphandlingen skulle genomsnittsåldern när en buss byttes ut varit 5 år och skulle senare ha blivit det dubbla. Detta påpekade man hade försämrats kollektivtrafikens punktlighet och säkerhet om jag minns rätt. 

Kan detta stämma? Jag tycker det låter väl lågt med 5 år eftersom det skulle ge en genomsnittsålder på 2,5 år. Hade man så nya bussar i GBG innan? Dock låter väl mer rimligt att man byter ut bussen efter ungefär 10 år idag. (Eller är det max 12 år som Västtrafik kräver vilket inte per automatik innebär att alla bussar blir så gammla)

Jag har för mig att Västtrafik säger att ett individuellt fordon inte får vara äldre än 10 år, men att snittåldern på hela vagnparken hos ett företag inte får vara äldre än 7 år. Sedan kan man ju alltid söka dispens ;D ;D
(Rätta mig gärna om uppgifterna inte stämmer) ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats475 skrivet 15 augusti 2007, 22:12:56 PM
Jag har för mig att Västtrafik säger att ett individuellt fordon inte får vara äldre än 10 år, men att snittåldern på hela vagnparken hos ett företag inte får vara äldre än 7 år. Sedan kan man ju alltid söka dispens ;D ;D
(Rätta mig gärna om uppgifterna inte stämmer) ;)

Det är olika i olika avtal. Vanligt är en maxålder på 12 år och en snittålder på 6 år. Avtalet gäller dock inte inom tätortstrafiken i Borås, där 23 av bussarna som använts har överstigit 12 års ålder och 3 till gör det om cirka en månad.
Nu har dessutom upphandlingen av nya bussar stoppats, så nu får de gamla bussarna rulla ännu längre. Vilket tydligen Borås Lokaltrafik bara konstaterar som den naturligaste sak i världen. Jag är faktiskt skattebetalare i Borås och kan ha vissa synpunkter på bussarnas ålder. Men skit i det. Det är ju ett kommunalt bussbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 22:18:46 PM
Det är olika i olika avtal. Vanligt är en maxålder på 12 år och en snittålder på 6 år. Avtalet gäller dock inte inom tätortstrafiken i Borås, där 23 av bussarna som använts har överstigit 12 års ålder och 3 till gör det om cirka en månad.
Nu har dessutom upphandlingen av nya bussar stoppats, så nu får de gamla bussarna rulla ännu längre. Vilket tydligen Borås Lokaltrafik bara konstaterar som den naturligaste sak i världen. Jag är faktiskt skattebetalare i Borås och kan ha vissa synpunkter på bussarnas ålder. Men skit i det. Det är ju ett kommunalt bussbolag.


Om den stoppade upphandlingen av nya bussar kan man läsa i dagens BT - och här: http://www.bt.se/edrum.jsp?article=272285

Jo

Det var alltså Scanias leveransförmåga det hängde på. Kunde dom inte leverera inom föreskriven tid? Vad kan man gissa för något resultat nu då. Att upphandlingen görs om och att MAN lägger sig strax under Scanias anbud?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 15 augusti 2007, 22:45:17 PM
Det var alltså Scanias leveransförmåga det hängde på. Kunde dom inte leverera inom föreskriven tid? Vad kan man gissa för något resultat nu då. Att upphandlingen görs om och att MAN lägger sig strax under Scanias anbud?

Det framgår av artikeln i Borås Tidning att ingen av bussarna uppfyllde alla de krav som angavs i upphandlingsunderlaget. "Bland annat reservation när det gällde leveranser m m". Det är väl helt enkelt så att Borås Lokaltrafik har haft en utpräglad strutsattityd ("Det är ingen brådska, vi hinner nog tids nog köpa nya bussar") och gått ut med anbudsunderlagen för sent för att kunna garanteras leverans innan årets slut. Det skulle inte förvåna mig om orsaken till detta stavas p-e-n-g-a-r. Om inte BL fått ärva en rik moster i Amerika lär de inte ha pengar till nya bussinköp. Och någon så galen finansiär att han lånar ut pengar till BL torde inte finnas. Om han inte är busstillverkare vill säga.
Det framgår också att upphandlingen skall göras om och då kommer givetvis MAN att lägga sig under Scanias nuvarande bud. Dumma är de ju inte. Om Scania kan gå så mycket lägre återstår att se. Men det finns ju också andra anbudsgivare som kan gå in. De vet ju nu var de skall lägga sig för att få ordern. Och BL:s fråga lär väl bli snarare typ "Hur mycket buss får vi pengarna?" i stället för det klassiskt gamla västgötska "Va kôstar dä å hur möcke ska vi betala?"
Borås starke politiker meddelade i dag att han tänker avgå. Nej, han har inte fuskat med representationsmiddagar eller så utan tydligen bara tröttnat. Är det konspiratoriskt att tro att det har något samband med BL:s affärer? Stackars sate i alla fall som skall reda ut det här en gång. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M

Gott  så jag kan ju inte ta dig på allvar. Hela skiten beror ju på domhär skit upphandlingarna som EU har tvingat på oss och som vi så snabbt har anpassat oss åt.Var bättre när GS körde som affersverk innom kommunen, då slapp vi allt skit.
/M

Zella

Vill man ha buss så ska man välja Scania el Volvo...  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: M skrivet 15 augusti 2007, 23:25:53 PM
Gott  så jag kan ju inte ta dig på allvar. Hela skiten beror ju på domhär skit upphandlingarna som EU har tvingat på oss och som vi så snabbt har anpassat oss åt.Var bättre när GS körde som affersverk innom kommunen, då slapp vi allt skit.
/M

Vem svarar du i denna något spretiga tråd?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: BEL skrivet 15 augusti 2007, 18:37:33 PM
Vad det gäller hammarna i bussarna är det ju tyvärr så att dom själs i en väldig takt tror det tog 4 dagar innan dom nya 966-970 vi fick på GVX fick ha sina orörda o om man sätter in alla på morgonen o sätter bussen på linje 60 i rusningen på morgon eller eftermiddag är snitt tiden typ 3 timmar innan det e tomt efter mittdören tyvärr sant


Påminner mig när jag för ett år sedan åkte med Orange Express och i Gunnilsebacken började ett larm tjuta framme hos "förarn".  "Förarn" stannade resolut vagnen, drog åt P-bromsen och gick bak i bussen innan han ställde sig och men en mycket myndig stämma skällde ut de ungdomar i lägre tonåren som hade ryckt loss nödhammaren varvid larmet hade gått.  Han hotade bl.a med att de skulle få gå av bussen om de inte lovade att sluta och om de gjorde det igen så skulle han kalla på polis.  Och peppar, peppar de hölls sig i skinnet ända fram till Gråbo där gruppen steg av.

De två lärarinnorna som ledde gruppen såg mycket skamsna ut..  ::)

/Bengt

Muk

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 16 augusti 2007, 12:30:15 PM

Påminner mig när jag för ett år sedan åkte med Orange Express och i Gunnilsebacken började ett larm tjuta framme hos "förarn".  "Förarn" stannade resolut vagnen, drog åt P-bromsen och gick bak i bussen innan han ställde sig och men en mycket myndig stämma skällde ut de ungdomar i lägre tonåren som hade ryckt loss nödhammaren varvid larmet hade gått.  Han hotade bl.a med att de skulle få gå av bussen om de inte lovade att sluta och om de gjorde det igen så skulle han kalla på polis.  Och peppar, peppar de hölls sig i skinnet ända fram till Gråbo där gruppen steg av.

De två lärarinnorna som ledde gruppen såg mycket skamsna ut..  ::)

/Bengt

Jag var med om något liknande på tågbussen här i blekinge. Ett larm gick och chauffören stannade bussen. Han gick dock inte bak i bussen, utan sa bara i högtalaren att han inte körde en meter till innan hammaren var på plats igen.  :)

psy

CitatEtt larm gick och chauffören stannade bussen.

Det här låter mycket intressant. Någon som vet vad det är för typ av larm som används? Kan det vara speciella hållare?

Nu vet jag inte exakt vad en ny hammare kostar, men med tanke på den takt dom försvinner borde man snart kunna räkna hem en sådan investering. Det måste dessutom vara en skön känsla att få stanna och vara förbannad på någon snorunge som försöker stjäla hammare när man kan vara rimligt säker på vem det är.

Staffan Sävenfjord

Citat från: psy skrivet 16 augusti 2007, 23:31:28 PM
Det här låter mycket intressant. Någon som vet vad det är för typ av larm som används? Kan det vara speciella hållare?

Nu vet jag inte exakt vad en ny hammare kostar, men med tanke på den takt dom försvinner borde man snart kunna räkna hem en sådan investering. Det måste dessutom vara en skön känsla att få stanna och vara förbannad på någon snorunge som försöker stjäla hammare när man kan vara rimligt säker på vem det är.

Många bussar har nödhammaren kopplad till ett larm, som ljuder så fort någon lossar den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)