GS - bussar, säkerhetsbrister

Startat av Staffan A, 15 augusti 2007, 12:51:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

Återigen har diskussion om säkerhetsbrister på GS bussar dykt upp. Denna gång är det Radio Göteborgs nyhetsprogram Västekot som har haft inslag och som även återgivets i P1 Dagens Eko. Det verkar som om branden härom veckan vid Peppareds Torg aktualliserat frågan

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1537126

Bussgubben

Troligtvis Den Oudsten= Riktiga skitbussar, inte ens B7LA e så dålig

Bussgubben

GS e ju katastrof.

http://www.gt.se/nyheter/1.798981/goteborgs-sparvagar-slarvar-med-sakerheten

Veolia må inte heller vara en höjdare på underhåll så de ser fina ut men det viktigaste finns nog, te.x: nödhammare, nödöppnare, blandsläckare, trots olackad plåt på vissa ställen så e det väl viktigt att det finns någon plåt iallafall. Men insidan hos Veolias bussar känns mer städade än hos GS.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 15 augusti 2007, 17:51:11 PM
GS e ju katastrof.

http://www.gt.se/nyheter/1.798981/goteborgs-sparvagar-slarvar-med-sakerheten

Veolia må inte heller vara en höjdare på underhåll så de ser fina ut men det viktigaste finns nog, te.x: nödhammare, nödöppnare, blandsläckare, trots olackad plåt på vissa ställen så e det väl viktigt att det finns någon plåt iallafall. Men insidan hos Veolias bussar känns mer städade än hos GS.

Detta är en bild på en Connex-buss från förra året. Behöver jag kommentera mer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 17:55:08 PM
Detta är en bild på en Connex-buss från förra året. Behöver jag kommentera mer.


Den har numera plåten påsatt där.

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 15 augusti 2007, 18:01:57 PM
Den har numera plåten påsatt där.

Jo frontluckan saknas inte så ofta. I övrigt känns de igen. Avkörda lister, buckliga plåtar och allmänt sunkig i lack.

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 15 augusti 2007, 18:05:47 PM
Jo frontluckan saknas inte så ofta. I övrigt känns de igen. Avkörda lister, buckliga plåtar och allmänt sunkig i lack.

Varför går det är Lila Express bussarna finare än de övriga hos Veolia?

Erling.L

Vad det gäller hammarna i bussarna är det ju tyvärr så att dom själs i en väldig takt tror det tog 4 dagar innan dom nya 966-970 vi fick på GVX fick ha sina orörda o om man sätter in alla på morgonen o sätter bussen på linje 60 i rusningen på morgon eller eftermiddag är snitt tiden typ 3 timmar innan det e tomt efter mittdören tyvärr sant
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 15 augusti 2007, 18:01:57 PM
Den har numera plåten påsatt där.

Den kom säkert dit någon dag efter jag tagit bilden. Men faktum kvarstår att bussen gick i trafik i det här skicket. Jag vet naturligtvis inte hur länge den var borta. Det är ju möjligt att den lossnade just när föraren backade ut från hållplatsen. Men bussen är ju även i övrigt allmänt sliten.
Hur den var trafiksäkerhetsmässigt har jag ingen uppfattning om.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 17:55:08 PM
Detta är en bild på en Connex-buss från förra året. Behöver jag kommentera mer.


Eller..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Just dessa råkar ju vara de värsta vraken i GS-flottan. De var ju slutkörda redan då de kom från Danmark. Men visst, GS har också rishögar, framförallt i Majorna. Dock enstaka exemplar snarare än hela serier. Det iaf jag reagerar mot är denna ovillkorliga inställning till Veolias förträfflighet och att GS bara är skit som "Bussgubben" har.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 15 augusti 2007, 20:46:20 PM
Just dessa råkar ju vara de värsta vraken i GS-flottan. De var ju slutkörda redan då de kom från Danmark. Men visst, GS har också rishögar, framförallt i Majorna. Dock enstaka exemplar snarare än hela serier. Det iaf jag reagerar mot är denna ovillkorliga inställning till Veolias förträfflighet och att GS bara är skit som "Bussgubben" har.

Samma sak här. Jag ville bara påvisa att Connex/Veolia inte är bättre. Men inte heller sämre än GS.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 20:54:04 PM
Samma sak här. Jag ville bara påvisa att Connex/Veolia inte är bättre. Men inte heller sämre än GS.

Kan man säga att Veolia ibland är bättre än GS o ibland inte bättre eller?

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 15 augusti 2007, 20:46:20 PM
Just dessa råkar ju vara de värsta vraken i GS-flottan. De var ju slutkörda redan då de kom från Danmark. Men visst, GS har också rishögar, framförallt i Majorna. Dock enstaka exemplar snarare än hela serier. Det iaf jag reagerar mot är denna ovillkorliga inställning till Veolias förträfflighet och att GS bara är skit som "Bussgubben" har.

Den Oudsten är väl också en av vraken