Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Klint skrivet 29 september 2010, 15:34:25 PM

Titel: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 29 september 2010, 15:34:25 PM
Busslink: Det är ju på gång nya MAN biogas till innerstan, men tydligen har de annan beteckning än redan levererade 7429-7448.
På vilket sätt skiljer de sig?

7429-7448 = MAN NL243 CNG, kaross Lion´s City A21.
7449-747x = MAN NL313 CNG, kaross Lion´s City A21.

--------------------

En följdfråga; Nobinas MAN i SL-trafiken har också olika beteckningar fast de ser rätt identiska ut, vad skiljer 6534-6559 mot 6645-6647 + 6852-6864?
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Johan B skrivet 29 september 2010, 15:58:02 PM
 243= 245 hk, 313=310 hk. Skulle tro att det är ungefär samma svar på de andra trots att jag inte vet vad de har för beteckningar. Olika motorstyrkor/motorgenerationer mao.
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 29 september 2010, 16:09:15 PM
Tack, det var så enkelt tydligen  :).
Nobinas 65-vagnar heter "18.280" vilket låter mer som ett lastbilschassi men siffrorna betyder ju detsamma; 18 tons totalvikt och 280hk oavsett lb eller buss.
66- och 68-vagnarna heter EL263, återigen speglar siffrorna tydligen antalet hästkrafter, ~260 kusar.
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Robert Brink skrivet 03 oktober 2010, 13:00:33 PM
Och enligt uppgifter i lokala "Blinkbladet" för City, så har första nya MAN kortvagnen kommit till Söderhallen, inv nr: 7458 enligt bladet!
Nu försvinner snart den "Maxcimala" festen mer och mer...

Skönt dock om det blir stora motorn i den MAN serie som levereras nu! 8)

//R(som hade Maxcimal fest igår kväll med 5050 och 5116!) :D :D :D

Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 03 oktober 2010, 14:03:23 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 03 oktober 2010, 13:00:33 PM
Och enligt uppgifter i lokala "Blinkbladet" för City, så har första nya MAN kortvagnen kommit till Söderhallen, inv nr: 7458 enligt bladet!
Nu försvinner snart den "Maxcimala" festen mer och mer...

Skönt dock om det blir stora motorn i den MAN serie som levereras nu! 8)

//R(som hade Maxcimal fest igår kväll med 5050 och 5116!) :D :D :D



Tack för uppgiften. Även 7450 har kommit till Stockholm. Den körde på E18 norrut i höjd med Hägernäs i fredags (1 oktober).
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Optimal skrivet 03 oktober 2010, 14:30:12 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 03 oktober 2010, 13:00:33 PM
Och enligt uppgifter i lokala "Blinkbladet" för City, så har första nya MAN kortvagnen kommit till Söderhallen, inv nr: 7458 enligt bladet!
Nu försvinner snart den "Maxcimala" festen mer och mer...

Skönt dock om det blir stora motorn i den MAN serie som levereras nu! 8)

//R(som hade Maxcimal fest igår kväll med 5050 och 5116!) :D :D :D



Du får ju Stora turbo motorn i dom nya MAN, Mot den lilla motorn som inte hade turbo som 7429-7448 hade. Sist jag körde dom så gick det i 20 km/h upp för backen till södersjukhuset med fullgas :D. T.o.m Omnicity kör om en då, Men det är rått motorljud iaf :D
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: buskörare skrivet 03 oktober 2010, 17:00:40 PM
Jag sitter här med ont i ryggen pga Solarisarna och tid imorgon hos naprapat med risk för att jag vackert får byta depå, så känns det trist att vi inte fick våra MAN som det var sagt  :(
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 04 oktober 2010, 09:02:08 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 oktober 2010, 14:03:23 PM
Tack för uppgiften. Även 7450 har kommit till Stockholm. Den körde på E18 norrut i höjd med Hägernäs i fredags (1 oktober).

Då var det mig du såg. Bussen skulle tillsammans med syskonen 7449 och 7451 upp till Okvista i väntan på Buss.pc montering.

// Niclas
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 04 oktober 2010, 10:25:24 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 29 september 2010, 15:34:25 PM
Busslink: Det är ju på gång nya MAN biogas till innerstan, men tydligen har de annan beteckning än redan levererade 7429-7448.
På vilket sätt skiljer de sig?

7429-7448 = MAN NL243 CNG, kaross Lion´s City A21.
7449-747x = MAN NL313 CNG, kaross Lion´s City A21.


-> 7473
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 04 oktober 2010, 10:28:57 AM
Citat från: Johan B skrivet 29 september 2010, 15:58:02 PM
243= 245 hk, 313=310 hk. Skulle tro att det är ungefär samma svar på de andra trots att jag inte vet vad de har för beteckningar. Olika motorstyrkor/motorgenerationer mao.

243 = 24x hästar, tredje utvecklingssteget
313 = 31x hästar - lika som ovan

Sugmotorn utan turbo på 243hk har utgått och erbjuds inte längre.

Angående Nobinas bussar är 18. en ren chassibeteckning. I början av A78-karriären fanns ingen "helbyggd" benämning på bussen, men sedan ändrade man till just NL263.
Ledbussarna heter ju för övrigt NGxxx
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 04 oktober 2010, 15:47:28 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 04 oktober 2010, 09:02:08 AM
Då var det mig du såg. Bussen skulle tillsammans med syskonen 7449 och 7451 upp till Okvista i väntan på Buss.pc montering.

// Niclas

Tack, det förklarar varför bussen befann sig i Täby.
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 15:54:05 PM
Hej

För en fullkomligt ovetande vad står CNG för?

mvh Stefan P
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Fredde skrivet 04 oktober 2010, 16:56:56 PM
Citat från: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 15:54:05 PM
Hej

För en fullkomligt ovetande vad står CNG för?

mvh Stefan P

Compressed Natural Gas

Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 16:58:38 PM
Hej

Tack för de, då förstår jag.
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2010, 18:02:14 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 04 oktober 2010, 16:56:56 PM
Compressed Natural Gas



Det är helt riktigt. Men det förtjänar att påpekas att Natural Gas inte är detsamma som naturgas. Utan det är det som på svenska heter fordonsgas, alltså biogas eller naturgas.
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Johan B skrivet 04 oktober 2010, 19:55:34 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 oktober 2010, 10:28:57 AM
243 = 24x hästar, tredje utvecklingssteget
313 = 31x hästar - lika som ovan

Sugmotorn utan turbo på 243hk har utgått och erbjuds inte längre.

Angående Nobinas bussar är 18. en ren chassibeteckning. I början av A78-karriären fanns ingen "helbyggd" benämning på bussen, men sedan ändrade man till just NL263.
Ledbussarna heter ju för övrigt NGxxx

Hade för mig att just 3:an stod för utvecklingsteget. Men på rak arm kan jag inte komma på att någon motor befinner sig t ex i andra eller fjärde steget... Är MANs motorer alltid i tredje steget? ;)
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 05 oktober 2010, 10:44:46 AM
Citat från: Johan B skrivet 04 oktober 2010, 19:55:34 PM
Hade för mig att just 3:an stod för utvecklingsteget. Men på rak arm kan jag inte komma på att någon motor befinner sig t ex i andra eller fjärde steget... Är MANs motorer alltid i tredje steget? ;)

Just nu är dom alltid i tredje steget ja, eftersom det inte finns kvar några motorer från dom andra stegen, och inte heller har kommit ett fjärde utvecklingssteg av motorer från MAN.

Ganska logiskt va att gamla motorer utgått från sortimentet ;-)?

Tror att anledningen till att man inte hört så mycket om första eller andra steget är att MAN inte heller sålt så mycket i Sverige när dessa fanns. NL242 fanns mycket väl!

//Uffe
Titel: SV: Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...
Skrivet av: Johan B skrivet 05 oktober 2010, 18:35:48 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 oktober 2010, 10:44:46 AM
Just nu är dom alltid i tredje steget ja, eftersom det inte finns kvar några motorer från dom andra stegen, och inte heller har kommit ett fjärde utvecklingssteg av motorer från MAN.

Ganska logiskt va att gamla motorer utgått från sortimentet ;-)?

Tror att anledningen till att man inte hört så mycket om första eller andra steget är att MAN inte heller sålt så mycket i Sverige när dessa fanns. NL242 fanns mycket väl!

//Uffe

Jo den logiken kan jag köpa ;). Vad jag menade var ju att det är lite lustigt att alla bussmotorer som erbjuds är just i tredje steget. Eller är det samma grundspec på alla mindre bussmotorer, trots att det till A78 erbjuds andra effektuttag än till A21, 23 och 26? Men vad är det då som avgör? T ex när MAN började sälja på allvar i Sverige var ju t ex NG313 vanlig. Numera har motorn Common Rail och 10 hk till och heter 323. Borde inte detta ha räknats som en ny serie, dvs 321, eller möjligtvis som en utveckling av 313 till 324... Uppenbarligen tycker man inte att det var ett tillräckligt stort utvecklingssteg själva på MAN.