Ledbuss? Buss med släp? Eller hybrider?

Startat av Niklas Bygdestam, 07 juli 2017, 18:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Citat från: Bengt H skrivet 10 juli 2017, 22:41:05 PM


Jaha, man ville visa att man kunde ta sig upp till August Kobbsgatan också. Men någon ordinarie ledbusstrafik har det väl aldrig blivit där? Annars kan man ju tycka att linje 60 med fyraminuterstarfik med normalbussar skulle vara en kandidat för ledbussar.

Som resenär uppskattade man inte dessa bussar så mycket. Att åka bakom leden passade väl bara för gamla sjömän, som saknade sjögången.

WalleW

Citat från: Anders Eriksson skrivet 10 juli 2017, 22:53:03 PM
Fantastiska bilder! Man riktigt hör motorljudet igen.

;D  ;D  ;D  ;D  ;D

/   M v h   Walle

Gunnar D



Här en reprisbild som visar GS första ledbuss igen men sju år senare, 1979, vid Brunnsbo. Notera att kromvingarna och den gjutna skylten är kvar i fronten. Inte så vanligt vid den tidpunkten.

Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Väldigt vad den här tråden har bytt ämne!

Ingen som har sett några av de bussar som jag frågade om i ursprungliga inlägget?

Det som jag tycker är intressant i sammanhanget är nämligen hur ledbussar generellt tycks härstamma från detta. Ett buss med släp. Sedan tar man en buss med släp och sätter en bälg mellan bussen och släpet likt det man har på tåg. För att efter ytterligare en tid ha en mer permanent lösning där den främre hjulaxeln på släpet tas bort. För att slutligen göra bälgen bredare och i samma bredd som bussen, inte smalare som det tydligen var innan. Och därmed verkar dagens ledbussar vara skapade.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Visst är det nog så att dessa bälgförsedda släpvagnar med gångbrygga utgjorde en del av utvecklingen till moderna ledvagnar. Bilderna som syns på länkarna är klart intressanta i sig. Tyskarna hade ju även en del andra varianter på bussar med mera kapacitet. Tänker t.ex. på de 1 1/2-däckare som fanns på vissa håll.

Är sedan inte heller helt 100 på det, men numera så räknas släpet på en ledvagn (speciellt som motor och drivlina oftast sitter i släpet) som en integrerad del av bussen. Har dock för mig att jag hört att just initialt ledvagnar räknades som buss med släpp och därmed krävde DE-behörighet... vilket väl å andra sidan då var standardbehörighet när det kördes upp för buss?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 11 juli 2017, 16:24:28 PM
Visst är det nog så att dessa bälgförsedda släpvagnar med gångbrygga utgjorde en del av utvecklingen till moderna ledvagnar. Bilderna som syns på länkarna är klart intressanta i sig. Tyskarna hade ju även en del andra varianter på bussar med mera kapacitet. Tänker t.ex. på de 1 1/2-däckare som fanns på vissa håll.

Är sedan inte heller helt 100 på det, men numera så räknas släpet på en ledvagn (speciellt som motor och drivlina oftast sitter i släpet) som en integrerad del av bussen. Har dock för mig att jag hört att just initialt ledvagnar räknades som buss med släpp och därmed krävde DE-behörighet... vilket väl å andra sidan då var standardbehörighet när det kördes upp för buss?


Jag lägger in länkarna igen till bilder på de bälgförsedda släpen med gångbrygga:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1938-gaubschat1.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-omnibuszug-mit-drp-faltenbalgverbindung-der-deutschen-reichspost-noch-mit-hakenkreuz.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1950-bc3bcssing-zug-gaubschat.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-omnibuszc3bcg-durchgangsmc3b6glichkeit-wie-im-d-zug.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-diebundesbahn164tvbo1.jpg

När dessa bussar var nya verkar det ju som att även dessa borde räknas som buss med släp. Med eller utan bälg här borde inte göra skillnad på det viset.

Jag tycker att en intressant sal är att man kan fråga sig var skillnaden går egentligen mellan integrerad ledbuss och buss med släp.

I princip tycker jag utvecklingen ser ut att ha utvecklat sig till följande fem kategorier:

1. Buss med släp. Detta är så att säga ursprunget

2. Buss med släp där man satt upp gångbrygga och bälg mellan bussen och släpet likt ett tåg.

3. Buss med bälgförsett släp där man tagit bort släpets främsta hjulaxel. Alltså kanske första "moderna" ledbussen. Bälgen är dock fortfarande smal likt ett tåg.

4. Egentligen samma som kategori 3. Men nu har bälgen breddats till bussens hela bredd och ser mer integrerad ut med bussen. Alltså de ledbussar som vi är vana vid att bland annat Volvo byggt som Volvo B58 och B10M som exempel.

5. Ledbussar med motorn bak, även ibland kallade pusher. Bland annat Scania, MAN med flera som vi ser idag.

I princip är det ju kategorierna 4 och 5 som är dagens ledbussar. Som så att säga är integrerade enligt vårt sätt att se på det. Men även kategori 3 är faktiskt en tidig variant på 4 och därmed en början på en integrering.

Det sägs att bussar som Volvo B58 och Volvo B10M ledbussar ska ha krävt körkort DE, alltså att bakdelen då var ett släp. Tittar man på de bälgförsedda släpen i Tyskland så kan man ju se bakgrunden till att man kan ha ansett detta.

Gränsen mellan släp och en integrerad ledbuss verkar alltså mer hårfin än man tror. Det verkar som att den skillnaden ligger mellan kategori 2 och 3. Att det saknas en främre hjulaxel på släpet, då blir det en integrerad ledbuss, medan om släpet har en främre hjulaxel så blir det buss med släp.

Jag tycker därför att dessa bälgförsedda släp är intressanta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2017, 16:54:37 PM


Det sägs att bussar som Volvo B58 och Volvo B10M ledbussar ska ha krävt körkort DE, alltså att bakdelen då var ett släp. Tittar man på de bälgförsedda släpen i Tyskland så kan man ju se bakgrunden till att man kan ha ansett detta.

Gränsen mellan släp och en integrerad ledbuss verkar alltså mer hårfin än man tror. Det verkar som att den skillnaden ligger mellan kategori 2 och 3. Att det saknas en främre hjulaxel på släpet, då blir det en integrerad ledbuss, medan om släpet har en främre hjulaxel så blir det buss med släp.

Jag tycker därför att dessa bälgförsedda släp är intressanta.

Detta är en skröna som spreds på SL i slutet på -70 talet, saken är ju den att alla som tog busskörkort fram till i slutet på -80 talet? alltid fick behörigheten DE utan att köra en meter med släp på uppkörningen.

Men ledbuss har i körkortshänseende alltid räknats som ett fordon.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2017, 22:01:54 PM
Detta är en skröna som spreds på SL i slutet på -70 talet, saken är ju den att alla som tog busskörkort fram till i slutet på -80 talet? alltid fick behörigheten DE utan att köra en meter med släp på uppkörningen.

Men ledbuss har i körkortshänseende alltid räknats som ett fordon.


Det låter rimligt det du skriver. Och Volvos B58 och B10M ledbussar är ju så att säga integrerade ledbussar.

Men frågan är var då gränsen ska dras mellan att det är ledbuss eller buss med släp? Blir det buss med släp om det sitter en till hjulaxel på den bakre delen? Eller räcker det med att de är permanent ihopkopplade och har bälgar?

Klicka på den här länken:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-diebundesbahn164tvbo1.jpg

Är det ledbussar rakt av? Eller är det en ledbuss och det andra är buss med släp?

Klicka på länken nedan:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

Är det en ledbuss? Räcker D-kort för att köra denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2017, 22:33:25 PM

Det låter rimligt det du skriver. Och Volvos B58 och B10M ledbussar är ju så att säga integrerade ledbussar.

Men frågan är var då gränsen ska dras mellan att det är ledbuss eller buss med släp? Blir det buss med släp om det sitter en till hjulaxel på den bakre delen? Eller räcker det med att de är permanent ihopkopplade och har bälgar?

Klicka på den här länken:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-diebundesbahn164tvbo1.jpg

Är det ledbussar rakt av? Eller är det en ledbuss och det andra är buss med släp?

Klicka på länken nedan:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

Är det en ledbuss? Räcker D-kort för att köra denna?

Om det är släp eller inte avgörs inte av några bälgar utan om delarna genom ett enkelt handgrepp kan kopplas isär, dragdelen köras ensam och kopplas till en annan bakre del.

Detta innebär att en ledbuss oavsett antal axlar som är permanent ihopkopplad räknas som ett (1) fordon, en släpbuss som är avsedd att kopplas isär från dragbussen räknas som ett eget fordon varför ett sådant, ej permanent ihopkopplad kombination räknas som buss + släpvagn

Jmf de dragbilar med tillkopplad trailer som registrerades som bussar på -90 talet o framåt, dessa krävde verkstadsbesök för att delas och räknades som ledbuss oaktat avsaknaden av bälg.

Om du monterar ett drag baktill på en ledbuss och kopplar till en tung släpvagn så krävs behörighet DE på samma sätt som till en normalbuss.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2017, 23:47:43 PM
Om det är släp eller inte avgörs inte av några bälgar utan om delarna genom ett enkelt handgrepp kan kopplas isär, dragdelen köras ensam och kopplas till en annan bakre del.

Detta innebär att en ledbuss oavsett antal axlar som är permanent ihopkopplad räknas som ett (1) fordon, en släpbuss som är avsedd att kopplas isär från dragbussen räknas som ett eget fordon varför ett sådant, ej permanent ihopkopplad kombination räknas som buss + släpvagn

Jmf de dragbilar med tillkopplad trailer som registrerades som bussar på -90 talet o framåt, dessa krävde verkstadsbesök för att delas och räknades som ledbuss oaktat avsaknaden av bälg.

Om du monterar ett drag baktill på en ledbuss och kopplar till en tung släpvagn så krävs behörighet DE på samma sätt som till en normalbuss.


Då bör alltså detta vara en ledbuss? Se länk:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

Visserligen syns kopplingen rakt under bälgen. På de ledbussar vi är vana vid är detta gömt. Men det verkar inte som om man "med ett enkelt handgrepp" kopplar isär dessa. De ser ut som om de hör ihop permanent. Trots att de har ett utseende som ser ut som en buss med ett släp och att man "bara" satt en bälg mellan dessa.

På bilder jag sett verkar det inte heller vara eget regnummer på de bälgförsedda släpen.

Slutsats: Alla dessa bussar med bälgförsedda släp är alltså helt enkelt ledbussar? Det är bara det att de har ett utseende som mer leder tankarna till en separat buss med ett separat släp fast med bälg mellan enheterna än att man tänker på moderna ledbussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 juli 2017, 08:12:19 AM
Jaha, man ville visa att man kunde ta sig upp till August Kobbsgatan också. Men någon ordinarie ledbusstrafik har det väl aldrig blivit där? Annars kan man ju tycka att linje 60 med fyraminuterstarfik med normalbussar skulle vara en kandidat för ledbussar.

Som resenär uppskattade man inte dessa bussar så mycket. Att åka bakom leden passade väl bara för gamla sjömän, som saknade sjögången.




Jag minns dessa Hägglundare härliga bussar som jag tyvärr inte fått köra .. Men åkt med och en gång var det en gasglad förare så det var som att vara på Liseberg   ;)  Dock har jag kört nyare ledbussar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2017, 22:33:25 PM

Det låter rimligt det du skriver. Och Volvos B58 och B10M ledbussar är ju så att säga integrerade ledbussar.

Men frågan är var då gränsen ska dras mellan att det är ledbuss eller buss med släp? Blir det buss med släp om det sitter en till hjulaxel på den bakre delen? Eller räcker det med att de är permanent ihopkopplade och har bälgar?

Klicka på den här länken:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-diebundesbahn164tvbo1.jpg

Är det ledbussar rakt av? Eller är det en ledbuss och det andra är buss med släp?

Klicka på länken nedan:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

Är det en ledbuss? Räcker D-kort för att köra denna?
Dom sitter ju ihop med en"permanent ledpåbyggnad"så?
Hur skulle det vara med släpbussarna i Tallinn t ex?/Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2017, 17:27:59 PM
Dom sitter ju ihop med en"permanent ledpåbyggnad"så?
Hur skulle det vara med släpbussarna i Tallinn t ex?/Ulf


Det verkar alltså som om de bälgförsedda släpen i Tyskland gick permanent med bussen som drog dessa. Så eftersom kopplingen verkade permanent och dessa hade denna bälg bör de alltså räknas som ledbussar. Alltså borde D-körkort räcka på dessa.

Men släpbussarna i Tallinn är väl inte permanenta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 juli 2017, 04:46:02 AM

Det verkar alltså som om de bälgförsedda släpen i Tyskland gick permanent med bussen som drog dessa. Så eftersom kopplingen verkade permanent och dessa hade denna bälg bör de alltså räknas som ledbussar. Alltså borde D-körkort räcka på dessa.

Men släpbussarna i Tallinn är väl inte permanenta?

Släpen i Tallinn är separata fordon med vanlig VBG koppling