Gamla Kungsbron

Startat av Greger Larsson, 17 december 2016, 22:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Nog är det en H1:a :-)

Det syns tydligt på höjden ovanför vindrutan (med skyltskåpet) och att den har skruvlock både för spolvätska o kylvätska under vindrutan, dessutom är det bladdörr.

Ted Selander

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 januari 2017, 01:11:23 AM
---
Det syns tydligt på höjden ovanför vindrutan (med skyltskåpet) ---

Det var just detta man stod och spanade efter utmed Fleminggatan (och annorstädes) vid avlösningshållplatsen väster om S:t Eriksgatan.

K R

Hej!

Jag får det till att det är en H2 som ligger bakom H50 4878 på bilden.

En H2 från den första leveransen tidigt under år 1981, 5682-5711.
Fr o m 5712 blev dörrarna helröda, men bildens buss har s k halvmålade dörrar.

Vid förstoring av bilden tycker jag mig se att framdörrarna är dubbla bladdörrar, då de nedre dörrfönstren avtecknar sig mot den övre vita färgen på dörrarna.
En okvalificerad gissning blir väl då att bussen ifråga går på linje 42...

mvh K R


Leyland

Ansluter mig till att bildtolkningen att det är en H2:a bakom. Linje 41, linje 42, utbildning, transport eller in/utgående vagn.

Kanske i bildarkivet finns svaret, då troligt framlidne vännen Magnus även tog en bild på den då relativt nya H2:an....

Greger Larsson

Nej, någon bild på buss två verkar inte finnas, däremot framgår det av originalscanningen att det är en H2:a

Peter Rost

Citat från: Ted S skrivet 06 januari 2017, 09:06:47 AM
Det var just detta man stod och spanade efter utmed Fleminggatan (och annorstädes) vid avlösningshållplatsen väster om S:t Eriksgatan.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2017, 07:58:24 AM
H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.

Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2017, 02:12:16 AM
Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.

Büssing för min del i a f.

Det fanns ju en anledning till att det sedan dröjde många många år innan SL återigen köpte Volvo med bakmotor i något större antal trots att de senare B10R var en betydligt bättre buss.

Anders Noren

Citat från: Peter Rost skrivet 04 januari 2017, 03:09:18 AM
Bron revs 1986. Tyvärr!

När revs den gamla saluhallen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Centralsaluhallen_1923.jpg

//Peter

I samma veva som bron, såvitt jag vet.

Eniros historiska flygfoton (ca 1960). Kolla förresten hotell Continental - kvarteret är en byggrop både på det gamla och det nya fotot!

roggek

Citat från: Peter Rost skrivet 04 januari 2017, 03:09:18 AM
Bron revs 1986. Tyvärr!

När revs den gamla saluhallen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Centralsaluhallen_1923.jpg

//Peter

Wikipedia anger det till 1985:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_saluhallar#Klarahallarna_och_Centralsaluhallen

"Hallarna revs i etapper och Klarahallarnas öppna område var under många år en stor parkeringsplats. 1985 försvann även Centralsaluhallen, på platsen finns idag Blekholmsterrassen med flera kontorsfastigheter."

WalleW

Citat från: roggek skrivet 10 januari 2017, 15:00:04 PM
Wikipedia anger det till 1985:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_saluhallar#Klarahallarna_och_Centralsaluhallen

"Hallarna revs i etapper och Klarahallarnas öppna område var under många år en stor parkeringsplats. 1985 försvann även Centralsaluhallen, på platsen finns idag Blekholmsterrassen med flera kontorsfastigheter."

Någon fler än jag, som i likhet med kriminalarna Jarnebring och Johansson i filmen "Mannen från Mallorca", någon gång avnjöt nystekt strömming med lingonsylt och potatismos på hårt bröd från gatuköket vid saluhallens hörn mot Kungsbron och Klara strand  :P ? Jag gjorde det ofta...

Filmen är baserad på Leif  G W Perssons bok "Grisfesten", hade premiär 1984 och regisserades av Bo Widerberg. De aktuella kriminalarna spelas av Sven Wollter och Thomas von Brömssen. En biljakt på Klarastrands-leden ingår också i filmen.

/   M v h   Walle

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2017, 02:12:16 AM
Ted, och Lars - ni som har kört både H32, och H50 vilka "föredrog" ni att köra? Büssing, eller Volvo 59.

Som uppfödd på Büssing håller jag på dem i den jämförelsen. Sedan fanns det ju andra godsaker i HBH som var strået vassare i olika omgångar.

Måns Johannesson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 10:21:23 AM
Büssing för min del i a f.

Det fanns ju en anledning till att det sedan dröjde många många år innan SL återigen köpte Volvo med bakmotor i något större antal trots att de senare B10R var en betydligt bättre buss.

Fast detta kan ju även ha berott på att SL under 80-talet föredrog stadsbussar med normalhögt golv och många sittplatser, egentligen samma bussar som i förorterna men med dubbla framdörrar (i slutet av 70-talet verkar man ju tänkt sig att klara sig utan de dubbla framdörrarna också och testade några H1 i innerstan) och då fanns det ju ingen orsak att beställa med bakmotor. Även Scania bussarna som ju hade bakmotor fick detta utförande under 80-talet (H11, H13 och H15).

/Måns