Gamla Kungsbron

Startat av Greger Larsson, 17 december 2016, 22:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Eller om Kungsgatsviadukten var den mer korrekta benämningen för bron över spåren. Bussen är i alla fall H50 4878:


Ulf Berlin

Hubba:)
Tack för den./Ulf

christian berg

Linje 41 var väl den linje där H50 som längst dominerade. Under sent 70-tal och tidigt 80-tal var H50 främst insatta på linje 41, 42, 52 och 62 och på linje 41 dominerade dessa vagnar ända fram till omkring 1991 då H17 levererades till Hornsberg. De tidigare vagnarna i serierna 4876-85 och 5006-15 förpassades doch redan i mitten av 80-talet till andra uppgifter såsom extravagnar på Djurgårdslinjerna och på udda linjer som 57, 58, 63 och 64 (som nu bara de två sistnämnda lever vidare i form av linje 73 och 72).

Hälsningar

Christian B

Railmaster

Som passagerare var H50 det tristaste jag visste och åkte mycket hellre H59!
Vad tyckte ni som körde båda vagntyperna?

Ersa

Häftigt tidsdokument! Ungefär mellan vilka år kan bilden ha tagits? När revs denna äldre bro?

Peter Rost


Lars-Håkan_E

Citat från: Railmaster skrivet 03 januari 2017, 23:07:57 PM
Som passagerare var H50 det tristaste jag visste och åkte mycket hellre H59!
Vad tyckte ni som körde båda vagntyperna?

H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2017, 01:02:37 AM
Häftigt tidsdokument! Ungefär mellan vilka år kan bilden ha tagits? När revs denna äldre bro?

Ser ut att vara enkeldörr på vagnen bakom, och då kan det vara en H1:a. Om det är dubbeldörr är det en H2:a och då efter 1981-1982. Mitt tips är att bilden är tagen 1979-1982 någon gång.

Peter Rost

Troligen/Sannolikt en H1:a på Flygbusslinjen 77 från Bromma-flygplats mot Vasagatan/Centralen.

Ted Selander

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 januari 2017, 07:58:24 AM
H50 (Vo B59) var det sämsta man kunde tänka sig under den tidsperioden.
Medhåll, även om de svängde bra. Vi var några som lovade oss att en H50 aldrig skulle bli diggabel. I backspegeln är jag inte lika säker, snyggare än andra samtida moderna Volvo/Säffle.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 04 januari 2017, 13:59:00 PM
Medhåll, även om de svängde bra. Vi var några som lovade oss att en H50 aldrig skulle bli diggabel. I backspegeln är jag inte lika säker, snyggare än andra samtida moderna Volvo/Säffle.

Ja men nu slipper man ju köra dem dagligen :-) Att bli utlånad till Hornsberg var inte skoj om man fick 41 eller 42, antingen H50 eller så någon form av provbuss, den ena konstigare än den andra.

T.om så det var bättre att hamna i Nyboda även om man riskerade att få hissbaneersättningen :-)

roggek

Vad jag minns av H50 ur en passagerares synvinkel var att de skramlade väldigt inuti, och de var kalla på vintern...

Ulf Berlin

Citat från: roggek skrivet 04 januari 2017, 16:04:23 PM
Vad jag minns av H50 ur en passagerares synvinkel var att de skramlade väldigt inuti, och de var kalla på vintern...
Precis,men de var relativt tysta i a f.
Var inte såå roligt att få åka en H50 på 91an från Ropsten 4.14 på morgonen i en kall buss./Ulf

Railmaster

Citat från: Leyland skrivet 04 januari 2017, 08:50:26 AM
Ser ut att vara enkeldörr på vagnen bakom, och då kan det vara en H1:a. Om det är dubbeldörr är det en H2:a och då efter 1981-1982. Mitt tips är att bilden är tagen 1979-1982 någon gång.

Ser väl ut att vara två dörrar fram på den bakre bussen om man kollar positionsljuset i förhållande till hjulhuset och framdörren/dörrarna ser ut att vara samma avstånd som på främre bussen?

roggek

Citat från: Railmaster skrivet 05 januari 2017, 19:21:17 PM
Ser väl ut att vara två dörrar fram på den bakre bussen om man kollar positionsljuset i förhållande till hjulhuset och framdörren/dörrarna ser ut att vara samma avstånd som på främre bussen?

Gissningsvis alltså även en H50 bakom på linje 42.
Har för mig att linje 41/42 var lite "Bill & Bull" på den gemensamma sträckan...
Luppforskar man bilden så ser man att bilden troligen är tagen i rusningstid, då den främre H50 är realtivt fullsatt...