Allhelgonaleyland

Startat av Greger Larsson, 05 november 2016, 16:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

#15
Citat från: Peter Rost skrivet 07 november 2016, 05:49:17 AM
H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter

Peter har helt rätt. Kan komplettera med att 4438 sattes ut på linje 171 tur 1 klockan 07.55. 4431 gick på linje 162 tur 3. Samma dag gick även 4475 på linje 182 tur 51.

Hammarbys sista vagnar i juni 1982 av typ H34 var 4316, 4431, 4438, 4455 och 4475. Motsvarande för Söderhallen var 4439, 4440, 4444, 4460, 4462, 4463 och 4471.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 21:42:05 PM
Leyland i trafik september 1978 var så vitt jag minns extremt VANLIGT! Så detdär får du nig förklara närmare! :)

Jag tänkte på Leylands dubbeldäckare som togs ur ordinarie trafik 1975.  :-[ :-[ Fel av mig alltså.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Railmaster

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2016, 08:59:47 AM
Jag tänkte på Leylands dubbeldäckare som togs ur ordinarie trafik 1975.  :-[ :-[ Fel av mig alltså.

Då förstår jag! :) Fast nog var det sensommaren 1976? Nio år i trafik....

roggek

Citat från: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:47:18 AM
Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.

Då kan ju någon mer insatt vänlig själ kanske kontakta Spårvägsmuseet med de rätta uppgifterna...

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 07 november 2016, 05:49:17 AM
H34:ornas allra sista trafikdag (skulle det visa sig) var den 24/6 1982. Undertecknad reste själv den dagen med 4438 på linje 171 (tur 1)  mellan Telefonplan och Bagarmossen. - Samma datum trafikerades linje 162 av 4431 för sista gången med Leyland.

//Peter

Förutom den 162:ans sista kväll, 15/8 1993, då Spårvägsmuseets 4443 fick göra tjänst, till den ordinarie förarens förvåning. Litet mystiskt är det, SBH anger överlåtelsen från SvOF till 1993-12-10.
Sagda Leyland gjorde även tjänst på linje 144 ett par år senare. Ordinarie vagn fick då stå tillbaka två varv i eftermiddagsrusningen, för en jubilerande chaufför.

Fredrik Klint

Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...

Några frågetecken vad gäller eventuell revision, någon som vet om följande vagnar fick rött tak eller förblev gråryggar?
4324
4374
4376
4385
4393
4437
4453

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 07 november 2016, 06:47:18 AM
Detta är, precis som Peter också anger, helt fel. Just 15/6 1982 gick 4438 på linje 171 tur 3 mellan klockan 08.48 och 10.43 (vagnbyte).

Söderhallens sista utsättning var den 11/6, medan Hammarbyhallen hade utsättning 14, 15, 16, 23 och 24/6.

Sista utsättning med Leyland från SÖH den 11/6 var 4439 (43 tur 9). - Även den turen hade jag förmånen att resa med - utan vetskap att det var sista resan för en ordinarie tursatt H34:a från Söderhallen.

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2016, 21:52:35 PM
Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...

Några frågetecken vad gäller eventuell revision, någon som vet om följande vagnar fick rött tak eller förblev gråryggar?
4324
4374
4376
4385
4393
4437
4453

Citat från: Ted S skrivet 07 november 2016, 14:47:45 PM
Förutom den 162:ans sista kväll, 15/8 1993, då Spårvägsmuseets 4443 fick göra tjänst, till den ordinarie förarens förvåning. Litet mystiskt är det, SBH anger överlåtelsen från SvOF till 1993-12-10.
Sagda Leyland gjorde även tjänst på linje 144 ett par år senare. Ordinarie vagn fick då stå tillbaka två varv i eftermiddagsrusningen, för en jubilerande chaufför.
.
Jag vill minnas att 4443 överläts till Spårvägsmuseet sent 1991, efter diverse justeringar i Hammarbyverkstan.

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 08 november 2016, 10:37:33 AM
Sista utsättning med Leyland från SÖH den 11/6 var 4439 (43 tur 9). - Även den turen hade jag förmånen att resa med - utan vetskap att det var sista resan för en ordinarie tursatt H34:a från Söderhallen.

Rätt så, 4439 rullade in några minuter efter vagn 4444 som var utsatt på 9500/167 denna eftermiddag. Även 4471 var ute under eftermiddagen på linje 55/81.


Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2016, 21:52:35 PM
Praoade (heter det så?) på Spårvägsmuseét våren 1992, mars kan det nog ha varit, och jag vill minnas att då var 4443 ett rätt så nytt tillskott till museét, men den stod uppe i Söderhallen (den har väl aldrig stått inne i själva museét?).

På tal om H34 så undrar jag om detta kan stämma; Vid leverans så fick Hammarby 4301-4390 och Söderhallen resten? 4301 stod väl iof i Hornsberg från leveransen till dagen H om man ska vara petig...


Jo då, 4443 har i olika perioder sedan 1991 stått inne på museet.

Ja, det stämmer. Denna huvudfördelning (4301-4390/4391-4500) mellan Hammarbyhallen och Söderhallen gällde från september 1967. Några vagnar skall ha funnits i Hornsberg under kortare perioder i början, liksom omflyttningar skedde mellan HYH och SÖH (och Hornsberg) under årens lopp. Både permanenta och tillfälliga t ex på grund av ATR.

T ex i oktober 1973 fanns 4402, 4441, 4444, 4463, 4476, 4478 och 4499 i Horsberg. Gick på bl.a. linje 41, 52, 54, 56 och 61



Mot slutet av 1970-talet skulle man kunna skönja ett mönster att Söderhallen släppte över vagnar till Hammarbyhallen i huvudsak bakifrån i nummerserien.




Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 06 november 2016, 22:21:47 PM
Tack för redogörelsen! Det var ungefär så jag minns det, det var formuleringen "extremt ovanliga" jag reagerade på! Jämför tex med hur många Capitoler som gick i trafik 1978/1979!

Från 1979 på hösten blev det allt ovanligare att H34 sattes ut på heldagsturer.

Sista hösten med H34,närmare bestämt den 27 oktober 1981 satte Hammarbyhallen ut bara 3 stycken H34 på heldagsturer och 13 stycken på delade turer (rusningen). Samma dag satte Söderhallen bara ut 9 stycken H34 på bara delade turer. Så här kan vi börja tala om "extremt ovanliga".


Peter Rost

#26
Har en notering angående hösten 1981 - (saknar exakt datum) då det utfördes en ATR-vecka på 48:an då linjen dominerades av ett flertal H34:or i heldagstrafik, med inslag av några H59:or i 54xx serien.

Vill passa på att tacka "Leyland" som i tråden bistått med väl utförliga svar, och kompletteringar. :)

....Tackar även Greger, och alla ni andra som deltagit i denna tråd. ;)


Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 09 november 2016, 06:27:28 AM
Vill passa på att tacka "Leyland" som i tråden bistått med väl utförliga svar, och kompletteringar. :)


Tack själv!