SS H29 5586

Startat av Gunnar D, 29 augusti 2016, 15:18:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 29 augusti 2016, 23:48:11 PM
****
Som vanligt en snygg bild!
Jag kan dock inte låta bli att bli nyfiken på Büssingen bakom. Tog du någon bil på den?

Tack, men tog ingen bild på Büssingen! Kodachromen kostade 18,95 kr på Broddmans så det gällde att hushålla! Minns att de ett tag hade extrapris på 17,05 kr.

/Gunnar

K R

Citat från: Railmaster skrivet 31 augusti 2016, 11:00:25 AM
Och Maniol går visst också att köpa fortfarande!

Hej!

Ja, det förefaller så!

Vid sökningar på nätet finns några gamla klassiska produkter från Gahns fortfarande att köpa.
Företaget Gahns från Uppsala gick redan på 60-talet upp i Barnängen, men Gahns namn fick hänga med i vissa produktnamn.
Här fastnar jag speciellt för Gahns badkloss, den praktiska reptvålen eller "Soap on a rope", som ofta fanns att tillgå i badrummet förr.

Sen har vi ju då t ex Watzins Keratin, Hega Rakbalsam samt givetvis... Maniol Handcreme!:
https://www.bubblebox.se/sv/varumarken/gahns.html

mvh K R

Matilda_J

snygg bild! jag hade aldrig sett sådana bussar tidigare. :o

Greger Larsson

Citat från: Mr H skrivet 30 augusti 2016, 09:52:11 AM
Vi ska inte glömma att H29 ofta gick som övningsvagnar också. Intressant blandning med H15 och H29 uppställda för lunchrast etc. Efter dagen H stog de uppställda i Brommahallen högerombyggda. Oklart när Mobergs busskola tog över sin vagn. Den krockade var inte ombyggd för högertrafik (förstås). Den kom sedan som vrak att användas för bergsskrotning vid byggandet av T Blå med plattform på taket. Övriga såldes till Linjebuss för att användas i Lund. "En av de bästa affärer vi gjort" sa en initierad på Linjebuss och då kan man ju ana att SL gärna ville bli av med dem!

Mr H

5582 erhöll "civilt" reg nr A732(senare CSU092) 1968-09-16 så det bör väl ha varit då den såldes till trafikskolan?
Vad gäller den krockade 5584 så blev ju även den registrerad på AB Linjebuss men sannolikt nöjde dom sig med att plocka reservdelar och lämna kvar "vraket", f ö intressant uppgift om detta ovan! Bussarna såldes till Linjebuss under 1969.
Trafikskolebussen blev senare husbuss vilket avhandlats på forumet tidigare om jag inte minns fel, nedan en bild från 1982, troligen från en SvOf-resa i västsverige:


HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 augusti 2016, 12:04:20 PM
Tack, men tog ingen bild på Büssingen! Kodachromen kostade 18,95 kr på Broddmans så det gällde att hushålla! Minns att de ett tag hade extrapris på 17,05 kr.

/Gunnar
****
Ja, det där med filmkostnad är ett känt problem från den tiden, så du är ursäktad.  ;)

Ulf Berlin

Citat från: HJP skrivet 01 september 2016, 22:13:39 PM
****
Ja, det där med filmkostnad är ett känt problem från den tiden, så du är ursäktad.  ;)
...och ända så långt som till minneskortens inträde;)/Ulf

Gunnar D

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 september 2016, 19:46:18 PM
5582 erhöll "civilt" reg nr A732(senare CSU092) 1968-09-16 så det bör väl ha varit då den såldes till trafikskolan?
Vad gäller den krockade 5584 så blev ju även den registrerad på AB Linjebuss men sannolikt nöjde dom sig med att plocka reservdelar och lämna kvar "vraket", f ö intressant uppgift om detta ovan! Bussarna såldes till Linjebuss under 1969.
Trafikskolebussen blev senare husbuss vilket avhandlats på forumet tidigare om jag inte minns fel, nedan en bild från 1982, troligen från en SvOf-resa i västsverige:

Kul att se ännu en bild på 5582 som ju var den allra första buss jag körde! Det var på Mobergs i januari 1971 och det var en bra buss att övningsköra med!

/Gunnar

rengmark

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2016, 16:02:31 PM
De andra SKV City (till Uppsala, Västerås, Linköping och Lund) hade Volvo-motorer. SS vägrade dock köpa Volvo-motor på 1960-talet och därför blev det Leyland. Jag antar att de inte kunde erbjuda starkare motor som fick plats i det lilla motorutrymmet. Motorn hade 135 hästkrafter (Volvos motor hade 150).

Så vitt jag minns så användes inte bussarna hos SS/SL efter högertrafikens införande. Tre av dem såldes i juni 1969 till Linjebuss för trafik i Lund och en fjärde följde efter i oktober. Den femte hamnade hos en trafikskola i Stockholm.
Tre av dessa lär ha gått i trafik i Lund 1969-73 med inv.nr. 615-617. Sedan tidigare hade man fem snarlika SKV City som också gick i vänstertrafik.
Malmö Stads Spårvägar fick en längre variant av SKV 1965. Det var en serie på 15 bussar med Volvomotor och dessa var vid leveransen försedda med dörrar på båda sidor. På vänster sida dörrställning 1+1+0 och på höger sida 2+2+0. Efter högertrafikomläggningen togs dörrarna på vänster sida bort.

Staffan Sävenfjord

Citat från: rengmark skrivet 04 oktober 2016, 00:18:17 AM
Malmö Stads Spårvägar fick en längre variant av SKV 1965. Det var en serie på 15 bussar med Volvomotor och dessa var vid leveransen försedda med dörrar på båda sidor. På vänster sida dörrställning 1+1+0 och på höger sida 2+2+0. Efter högertrafikomläggningen togs dörrarna på vänster sida bort.

Det du beskriver är alltså omställningsbussar från 1965. De var byggda på ett Volvo-chassi B655 och "bara" karosserade av SKV. City var helbyggda av SKV även om man använde motorer från Volvo eller Leyland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Det torde väl vara Volvo B 75506 !!

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 04 oktober 2016, 08:09:18 AM
Hej !

Det torde väl vara Volvo B 75506 !!

Mvh Peter Ö

Visst! Råkade slå ned en 6:a i stället för en 7:a.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Hur som helst är i mitt tycke bland det mest intressanta som hände i Sverige när det gällde busstillverkning medio 50-tal till medio 60-tal ASJ:s och SKV:s försök med Volvo-komponenter till egna utformningar av den "ideala" stadsbussen. Hade chansen en gång på 80-talet i min krafts dagar att möjligen rädda en ASJ "RL"-buss till eftervärlden, har nog skrivit om detta en gång för längesedan här i buss snack! Men "bye-gones are bye-gones" nu när man tittar i backspegeln! :(  Hälsn. BengaB40