Trångt vid Slussen.

Startat av Nisse Bökelund, 02 augusti 2016, 17:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 14:50:03 PM
Fast det där är lurigt! Många trodde länge att H20 stog i Hammarby en period för att det fanns bilder på de på linje 71. Långt senare insåg man att 71:an kanske stog i Söderhallen! Kan vara samma med det här. För att man ska kunna dra de slutsatserna måste man ju veta var tågen kommer ifrån. Råsunda körde ju extratåg på linje 17 till Telefonplan och kanske det var så att de körde på linje 16 också. Man kan nog dra slutsatsen av att det är högtrafik när det är V3-tåg och det var ju just då Råsunda körde också i andra områden. Har du minnen av B12H även i V2-tåg i sydväst? Finns det några bilder som visar B12H inne i Brännkyrkahallen?

Mr H

När jag rannsakar mitt minne så vet jag ju inte att det var en morgon och att det var en V3. Kan ha varit en annan tidpunkt och ett tvåvagnståg även om det är mindre troligt.
Nåväl, vykortsbilden ovan ska enligt uppgift vara från 1952 och här ses en B12H som V2 på linje 17 och även intressanta bussar.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Helt underbart tidstypiskt vykortsmotiv! Fartyget under avgång är en "styckegodsare", tillhörigt det brittiska rederiet Ellerman Wilson Line, som samseglade med Stockholms Rederi AB Svea under flera decennier på linjen Hull-Stockholm & v.v. Mycket godis i gatutrafiken också!  Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 16:42:38 PM


När jag rannsakar mitt minne så vet jag ju inte att det var en morgon och att det var en V3. Kan ha varit en annan tidpunkt och ett tvåvagnståg även om det är mindre troligt.
Nåväl, vykortsbilden ovan ska enligt uppgift vara från 1952 och här ses en B12H som V2 på linje 17 och även intressanta bussar.

Mvh Gunnar

...och ett intressant tågsätt A27+B25 förmodligen på linje 4. Ja det talar ju för att B12H varit placerade i Brännkyrka. Vad jag fått höra så har ju aldrig B11 varit placerade i Brännkyrka men ändå har jag sett bilder på B11 på linje 16, faktiskt bl.a en nyrevad vid Slussen i precis samma vinkel som den första "superbilden". Vad det gäller den bilden så har jag fått höra att det skulle kunna vara ett Råsundatåg på linje 16.Men jag vet inte, saker och ting kan ju vara utlånade också.

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 augusti 2016, 17:47:20 PM
...och ett intressant tågsätt A27+B25 förmodligen på linje 4. Ja det talar ju för att B12H varit placerade i Brännkyrka. Vad jag fått höra så har ju aldrig B11 varit placerade i Brännkyrka men ändå har jag sett bilder på B11 på linje 16, faktiskt bl.a en nyrevad vid Slussen i precis samma vinkel som den första "superbilden". Vad det gäller den bilden så har jag fått höra att det skulle kunna vara ett Råsundatåg på linje 16.Men jag vet inte, saker och ting kan ju vara utlånade också.

Mvh
Mr H

Det skulle kunnat vara ett Råsundatåg på den bilden. Går det att visa bilden här?
Vad gäller placering av B11(B22) i sydväst kan jag idag inte utesluta det. 1940 verkar ett mindre antal varit placerade i Jakobsdal och även runt 1955 kan ett antal ha funnits i Brännkyrka och förmodligen då orsakat av ombyggnaden av B12 till B29. Fast det sistnämnda kanske mer ses som utlåning?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 augusti 2016, 18:51:46 PM
Det skulle kunnat vara ett Råsundatåg på den bilden. Går det att visa bilden här?
Vad gäller placering av B11(B22) i sydväst kan jag idag inte utesluta det. 1940 verkar ett mindre antal varit placerade i Jakobsdal och även runt 1955 kan ett antal ha funnits i Brännkyrka och förmodligen då orsakat av ombyggnaden av B12 till B29. Fast det sistnämnda kanske mer ses som utlåning?

/Gunnar

Tyvärr så såg jag bilden på nätet men minns inte var! Men jag ska göra efterforskningar så får vi se vad det kan ge!

Mvh
Mr H

Kaj

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2016, 13:04:40 PM
Jag tycker mig se två "doggar" på bilden. Närmast i bild och näst sist i den långa busskön längre bak i bilden. Anatar att trådbussen F1/F2 inte kallades för "doggar", en sådan ingår ju också i busskön.

Mr H

Undrar om det finns några F1 eller F2 på bilden. Trådbussarna är väl alla F3. Den närmaste kan väl tänkas gå på linje 98 till Gröndal.

Vestis
Kaj

Kaj

Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2016, 21:40:54 PM
En och annan av bussarna går säkert på linje 79 Brunkebergstorg-Hammarby! Linje 79 trafikerades i 90 sek.trafik (!) i högtrafik. Räknade ut en gång  att det krävs minst 30 turer för en sådan insats. Om man då tänker på att man körde med tvåmans Höghus H15 och H16 så krävde det alltså en personalresurs på minst 60 personer, reserver, trafikledare etc exkluderat!!! Imponerande, 60 personer på en busslinje!

Mr H

Kul med uppgifter om 79:an. Jag är själv uppvuxen i Hammarbyhöjden och det var aldrig tal om tidtabeller. Det var bara att gå ned till hållplatsen så kom det ganska snart en buss. Det vore kul om någon kan bidra med mera uppgifter och bilder om och från Hammarbyhöjden och Björkhagen. Klar försämring när 79:an ersattes av tunnelbanan och man fick gå till Gullmarsplan i stället för Hammarbybacken.
Vestis
Kaj

Björn Forslund

Citat från: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:22:17 AM
Undrar om det finns några F1 eller F2 på bilden. Trådbussarna är väl alla F3. Den närmaste kan väl tänkas gå på linje 98 till Gröndal.

Vestis

På bilden ovan med Katarinahissen i bakgrunden verkar det vara en F1 eller F2 alldeles bakom semitrailerbilen. Skillnaden var att F2 var vänsterstyrda, lite svårt att se på bilden.

Mr H

Citat från: Kaj skrivet 09 augusti 2016, 02:29:33 AM
Kul med uppgifter om 79:an. Jag är själv uppvuxen i Hammarbyhöjden och det var aldrig tal om tidtabeller. Det var bara att gå ned till hållplatsen så kom det ganska snart en buss. Det vore kul om någon kan bidra med mera uppgifter och bilder om och från Hammarbyhöjden och Björkhagen. Klar försämring när 79:an ersattes av tunnelbanan och man fick gå till Gullmarsplan i stället för Hammarbybacken.
Vestis

Efter midnatt så lugnade de ner sig lite med turtätheten....och gick ner till 10-minuterstrafik!

:D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2016, 10:30:11 AM
På bilden ovan med Katarinahissen i bakgrunden verkar det vara en F1 eller F2 alldeles bakom semitrailerbilen. Skillnaden var att F2 var vänsterstyrda, lite svårt att se på bilden.

Troligen är det väl en F2 då F1 var destinerade till linje 96 efter dödsolyckan i nov 1948.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 08 augusti 2016, 09:54:53 AM
Tyvärr så såg jag bilden på nätet men minns inte var! Men jag ska göra efterforskningar så får vi se vad det kan ge!

Mvh
Mr H

Är det denna bild du menar som väl även var uppsatt vid Slussen för några år sedan?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/vy-over-sodermalmstorg-tidigt-71227/

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2016, 20:49:58 PM
Är det denna bild du menar som väl även var uppsatt vid Slussen för några år sedan?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/vy-over-sodermalmstorg-tidigt-71227/

/Gunnar

Nej den har jag aldrig sett förut MEN det skulle faktiskt kunna vara taget samtidigt med samma tågsätt! Samma vinkel som den första bilden i den här diskussionen. Tåget står på inje 16:s avg.spår och V3:an som är en B11 är nyrevad. Precis som tåget här alltså men jag har svårt att se på bilden här om det är en B11 eller B12.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2016, 22:09:23 PM
Nej den har jag aldrig sett förut MEN det skulle faktiskt kunna vara taget samtidigt med samma tågsätt! Samma vinkel som den första bilden i den här diskussionen. Tåget står på inje 16:s avg.spår och V3:an som är en B11 är nyrevad. Precis som tåget här alltså men jag har svårt att se på bilden här om det är en B11 eller B12.

Mr H

Ok, bra om du hittar bilden med klart synlig B11. Spännande!
Tills dess här en bild med B12H på linje 16 också från 1952 som den jag redan visat. Förmodligen tagna vid samma tillfälle. Även H16 och F3 tycks kunna ses på den.

Mvh Gunnar