SL H27 Büssing

Startat av Gunnar D, 15 juli 2016, 14:23:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 18 juli 2016, 14:27:34 PM
Hej!

Nej, där blev det en lapsus, H25A 5443 med bl a sina raka fönsterstolpar byggdes inte om till högertrafik.

mvh K R


Hittade bilder på H25A 5443 från en annan tråd här i Buss Snack:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,44237.msg323746.html#msg323746

Den ser inte riktigt ut som man tänker sig en Büssing. Förutom att fönstren är raka så är också fronten lite annorlunda. Den har inte den där typiska Büssingfronten riktigt.

Var detta den enda Büssing hos SS/SL som inte riktigt såg ut som en Büssing?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?

Jag har kört H27 när jag var utlånad till Hornsberg sommaren 1971. Jag minns att de var mycket piggare än de H32 jag körde i Nyboda. Jag minns att jag stod vid Norrmalmstorg med en H27 och därför tror jag att det var på linje 61 eller 50. Jag minns också att jag provade "halvautomatfunktionen".

/Gunnar

Peter Rost

När togs H27 ur ordinarie trafik?

//Peter

HJP

Citat från: Mr H skrivet 17 juli 2016, 11:12:39 AM
Har du kört H27? Gick inte de att köra både med vxl-automat och manuellt?
De var i alla fall betydligt mer uppskattade i Hornsberg än H25 och H26 har
jag förstått, många förare typ "trottoarskrapare", tyckte att det var jobbigt
med att framhjulen på H25 och H26 satt så pass långt in. Fastnade lätt i räcken
etc. om man inte såg upp.

Mr H
****
Ja, jag har kört H27.
Det stämmer att att de hade både vxl-automat och manuellt. D.v.s. Man kunde välja växelläge. H25-H27 var mycket piggare än H32. Jag körde dock alltid på automanläget.

Fredrik Klint

Citat från: Peter Rost skrivet 21 juli 2016, 00:00:02 AM
När togs H27 ur ordinarie trafik?

//Peter

De sista slopades 1976, men om de rullade det året vet jag inte. Det var iaf 5571, 5575 och 5577.

Niklas Bygdestam

När försvann då H25? Alltså då menar jag normala H25.

De överlevde i alla fall provvagnen H25A 5443. Gick förresten denna fram tills högertrafiksomläggningen och togs ur trafik då?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Klint

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2016, 12:37:25 PM
När försvann då H25? Alltså då menar jag normala H25.

De överlevde i alla fall provvagnen H25A 5443. Gick förresten denna fram tills högertrafiksomläggningen och togs ur trafik då?

Provvagnen ska ha slopats 1969 (ej ombyggd till högertrafik). Om den rullade fram till dagen H eller ställdes av innan vet jag tyvärr inte  :)
Vad gäller vanliga H25 så försvann de redan 1971-72 från SL, en del av dem såldes ju vidare.
Värt att nämna kanske är att 5519 fördes över 1969 till Spårvägens Idrottsförening. Rullade sannolikt ej i trafik efter högerombyggnad, slopades av föreningen -82. Fick faktiskt egen littera och nytt inv-nr; H263 8722.
Uppgift också att 5533 aldrig rullade i trafik efter högerombyggnad.

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:45:15 PM
Provvagnen ska ha slopats 1969 (ej ombyggd till högertrafik). Om den rullade fram till dagen H eller ställdes av innan vet jag tyvärr inte  :)
Vad gäller vanliga H25 så försvann de redan 1971-72 från SL, en del av dem såldes ju vidare.
Värt att nämna kanske är att 5519 fördes över 1969 till Spårvägens Idrottsförening. Rullade sannolikt ej i trafik efter högerombyggnad, slopades av föreningen -82. Fick faktiskt egen littera och nytt inv-nr; H263 8722.
Uppgift också att 5533 aldrig rullade i trafik efter högerombyggnad.


Tack för mycket intressant information! Jag kom att tänka lite mer på provvagnen H25A 5443. Det går historier om denna. Det påstås att detta skulle ha varit ett initiativ av Büssing själva utan att SS/SL knappt själva visste om detta. Det sägs att Büssing såg Stockholm som en lovande marknad och på eget initiativ skulle ha byggt en specialanpassad buss för vänstertrafik och sedan bara skickat iväg den till Stockholm utan att SS knappt visste om saken. De skulle ha skickat iväg bussen med ett godståg. Därefter skulle SS ha överraskats av att SJ bad dem hämta ut en buss som stod på en godsvagn. SS skulle då ha hämtat ut bussen eftersom den ju i alla fall inte kunde stå kvar på godsvagnen och när man sedan hade bussen skulle de då ha tyckt att bussen var så pass bra att de sedan bestämde sig för att beställa fler bussar.

Är denna historia om provvagnen H25A 5443 verkligen sann? En kul historia är det ju i alla fall :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Hej!

H25A 5443 lär även ha använts i sightseeingtrafik, då jag har sett en bild på vagnen uppställd utanför tunnelbanstationen i Ropsten
med en lång skylt anbringad på vänstersidan monterad rakt över bakdörrarna med texten "Spårvägens Sightseeing".
Vid detta fototillfälle har även bussen en skylt i det första sidofönstret; "Abonnerad".

mvh K R

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 juli 2016, 12:17:43 PM
De sista slopades 1976, men om de rullade det året vet jag inte. Det var iaf 5571, 5575 och 5577.

Var det 5577 som såldes till Forsbergs Omnibustrafik, och lackades grön?

Mr H

Citat från: K R skrivet 21 juli 2016, 13:18:01 PM
Hej!

H25A 5443 lär även ha använts i sightseeingtrafik, då jag har sett en bild på vagnen uppställd utanför tunnelbanstationen i Ropsten
med en lång skylt anbringad på vänstersidan monterad rakt över bakdörrarna med texten "Spårvägens Sightseeing".
Vid detta fototillfälle har även bussen en skylt i det första sidofönstret; "Abonnerad".

mvh K R

Den gick t.o.m på Sightseeinglinjen efter h-omläggningen men ej högerombyggd! Kanske H28 också gjorde det?
H25A skickades ut till skroten Högdalen i mars 1968.

Mr H

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 23 juli 2016, 22:16:21 PM
Var det 5577 som såldes till Forsbergs Omnibustrafik, och lackades grön?
Här har vi den i grönt. Tyvärr sågs den väl inte så länge i SL-trafiken?

zjbus

När och varför lackade SL om den i grönt, fanns det fler Büssingar som lackades om?
mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 24 juli 2016, 13:35:34 PM
När och varför lackade SL om den i grönt, fanns det fler Büssingar som lackades om?
mvh zjbus

Det var inte SL som lackade om den. SL sålde bussen till Forsbergs Omnibustrafik och det var de som lackade den grön. Det finns flera Forsbergs men jag antar att det var EA Forsbergs Omnibustrafik i Österbymo som avses. Forsbergs köpte minst en Büssing till: H25 5552, som kom dit via Örebro. Om även denna blev grön vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

#29
Tack, missade Forsbergs, SL står som sista ägare på Sbh:s sida: www.svenskbusshistoria.se/go?id=48477
mvh zjbus