I Uppsalas lantliga utkant

Startat av Greger Larsson, 10 april 2016, 15:56:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 17:57:59 PM

SKV City blev inte så långlivade. Serien med Scania CR 76, 110 och 111 trängde ut dessa. Jag tror att om man hade satsat på Capitoler i Uppsala hade dessa kanske levt lite längre.

SKV City levde väl i bästa fall tio år i Uppsalas tätortstrafik. Det var kort livstid mot vad som var brukligt på den tiden. Exempelvis hade Uppsala Stads Trafik AB fram till högertrafiken 1967 ett större antal Volvo Boxer med osynkad växellåda och utan servo från 1950-talets början. Många av dessa gick regelbundet i trafik eftersom SKV City och Scania-Vabis CF inte räckte till för alla turer. Därutöver fanns konduktörsvagnarna.

Det hade naturligtvis varit bättre om Uppsala satsat på Capitol i stället för CF och SKV City.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Harald Nordius skrivet 24 april 2016, 18:21:53 PM
Ja, Bror Sandblom var mycket engagerad i tillkomsten av SKV City. Han ansåg att Capitol var för tunga och för dyra för Uppsala, och att det behövdes en lättare och billigare buss för de mellanstora städerna.

Till öknamnen kan läggas Volvo Krake. De hade ju Volvomotor. SS lyckades hitta en ännu svagare motor till sina fem SKV City, en Leylandmotor på 135 hk, vilket gav dem öknamnet "tomhylsorna" (inget krut i dem).


Troligen en felsatsning i Uppsala på den tiden. Jag tror att Capitoler hade hållit längre om man gått in för det istället i Uppsala.

Tydligen måste de ha ändrat sig senare eftersom Scania CR 76 110 och 111 sedan levererades i så stora serier och mer och mer tog över nästan allting. Dessa bussar är ju inte alls några "billigare bussar för de mellanstora städerna" utan istället riktigt "storstadsmässiga" :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 18:43:10 PM
SKV City levde väl i bästa fall tio år i Uppsalas tätortstrafik. Det var kort livstid mot vad som var brukligt på den tiden. Exempelvis hade Uppsala Stads Trafik AB fram till högertrafiken 1967 ett större antal Volvo Boxer med osynkad växellåda och utan servo från 1950-talets början. Många av dessa gick regelbundet i trafik eftersom SKV City och Scania-Vabis CF inte räckte till för alla turer. Därutöver fanns konduktörsvagnarna.

Det hade naturligtvis varit bättre om Uppsala satsat på Capitol i stället för CF och SKV City.


Man hade fram till Dagen H den 3 september 1967 inte bara bussar från tidigt 1950-tal i drift i Uppsala. Man hade även bussar kvar från 1940-talet som gick på övertid. Ett exempel är bussen 124 som är en Volvo Boxer från 1946 och som är sparad än idag. Bussen gick i trafik ända till själva omläggningen. bussen är ju sparad. Och inne i bussen finns det på platser där det egentligen ska sitta reklam information om just högertrafiksomläggningen. Dessa visar väldigt tydligt att bussen var med precis alldeles fram till omläggningen. Det är väldigt historiska anslag inne i den bussen som man verkligen ska vara rädd om idag :D

Den bussen var alltså 21 år när den togs ur drift.

Men även andra bussar levde länge. Titta på vår fina bevarade Scania CR 72 nr 212. Den köptes in redan 1966. Sattes i drift den 3 september 1967 och gick sedan i drift till 1989-1990. Inte illa får man säga för en stadsbuss :D

SKV City får väl däremot ses som en kort parentes i Uppsalas busshistoria.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 18:58:19 PM

Man hade fram till Dagen H den 3 september 1967 inte bara bussar från tidigt 1950-tal i drift i Uppsala. Man hade även bussar kvar från 1940-talet som gick på övertid. Ett exempel är bussen 124 som är en Volvo Boxer från 1946 och som är sparad än idag. Bussen gick i trafik ända till själva omläggningen. bussen är ju sparad. Och inne i bussen finns det på platser där det egentligen ska sitta reklam information om just högertrafiksomläggningen. Dessa visar väldigt tydligt att bussen var med precis alldeles fram till omläggningen. Det är väldigt historiska anslag inne i den bussen som man verkligen ska vara rädd om idag :D

Den bussen var alltså 21 år när den togs ur drift.


Jovisst var det så. Men 124 användes normalt inte i tätortstrafiken utan på linjer som gick på landsbygden. Fast det är klart att linjerna började ju och slutade nästan inne i stan, vanligen Vaksala torg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif Eklund

Hammarskog är ett friluftsområde c:a10km utanför Uppsala. Dit har nog dom flesta skolbarn i Uppsala varit på utflykt till,med abb buss eller cykel.
Om jag kommer ihåg rätt så togs den sista SKV City ur trafik i Uppsala våren 75.

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif Eklund skrivet 25 april 2016, 19:34:11 PM
Hammarskog är ett friluftsområde c:a10km utanför Uppsala. Dit har nog dom flesta skolbarn i Uppsala varit på utflykt till,med abb buss eller cykel.
Om jag kommer ihåg rätt så togs den sista SKV City ur trafik i Uppsala våren 75.


Ja, något sånt var det. Själv fick jag inte uppleva dessa. Men 1974 och 1975 hade leveranserna kommit väldigt långt med Scania 111 som tillsammans med CR 76 och 110 redan hade trängt ut en massa.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2016, 22:27:02 PM

Ja, något sånt var det. Själv fick jag inte uppleva dessa. Men 1974 och 1975 hade leveranserna kommit väldigt långt med Scania 111 som tillsammans med CR 76 och 110 redan hade trängt ut en massa.

Man ställde väl av SKV City från cirka 1973 allteftersom de krävde större reparationer. Någon eller några av dem skall alltså ha klarat sig fram till 1975. Var det inte ett par av dem som brann också?

Det jag skrev om att SKV City var populära bland många av förarna skall naturligtvis ses i ljuset vad som fanns mer att erbjuda i Uppsala på den tiden. Oftast blev det en av de cirka 15 år gamla boxrarna i stället. Om en förare fick välja mellan CR76 och SKV City lär det inte varit många som valde den senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

124 är väl en tvådörrars Boxer. De användes, åtminstone innan SKV City kom, inte bara på linjerna till Vaksala, som f.ö. bara krävde en eller möjligen två bussar. De gick också på de mindre stads- och förortslinjerna 3, 4, 5, 8, 15 och 16. De gick även på linje 13 innan den drogs ut till Gränby, d.v.s när den var en ren industrilinje mellan Stora Torget och Boländerna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2016, 07:26:46 AM
Man ställde väl av SKV City från cirka 1973 allteftersom de krävde större reparationer. Någon eller några av dem skall alltså ha klarat sig fram till 1975. Var det inte ett par av dem som brann också?

Det jag skrev om att SKV City var populära bland många av förarna skall naturligtvis ses i ljuset vad som fanns mer att erbjuda i Uppsala på den tiden. Oftast blev det en av de cirka 15 år gamla boxrarna i stället. Om en förare fick välja mellan CR76 och SKV City lär det inte varit många som valde den senare.


Scania CR 76 gjorde redan från första dagen stor succé i Uppsala. Både bland förare och passagerare lovordades dessa redan från första dagen. Och att det sedan blev en så stor leverans totalt av dessa tillsammans med uppföljarna 110 och 111 visar ju bara på hur nöjda man var med dessa bussar.

Däremot vet jag att man inte var lika glada när man gick över från Scania 111 till 112. När jag pratar med förare som var med om när 112 infördes 1978 så säger de att man var besvikna och ansåg att Scania verkligen hade försämrat i det generationsskiftet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2016, 18:34:38 PM

Scania CR 76 gjorde redan från första dagen stor succé i Uppsala. Både bland förare och passagerare lovordades dessa redan från första dagen. Och att det sedan blev en så stor leverans totalt av dessa tillsammans med uppföljarna 110 och 111 visar ju bara på hur nöjda man var med dessa bussar.

Däremot vet jag att man inte var lika glada när man gick över från Scania 111 till 112. När jag pratar med förare som var med om när 112 infördes 1978 så säger de att man var besvikna och ansåg att Scania verkligen hade försämrat i det generationsskiftet.

CR 111 var ju en i mycket en perfekt stadsbuss, CR 112 kändes klumpigare (sämre framkomlighet i a f den som SL köpte)och var mer ett mellanting som inte var jättebra på något, CN 113 CLL (Maxcin) sedan blev återigen en mkt bra produkt från Scania, de Omnicity som sedan jäktades fram blev ingen jättehit i a f de första årgångarna.

Själv har jag erfarenhet från allt från CR 76 till Maxcin i daglig trafik, CR 111 sätter jag på första plats, CN 113 CLL på andra plats.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 april 2016, 18:56:12 PM
CR 111 var ju en i mycket en perfekt stadsbuss, CR 112 kändes klumpigare (sämre framkomlighet i a f den som SL köpte)och var mer ett mellanting som inte var jättebra på något, CN 113 CLL (Maxcin) sedan blev återigen en mkt bra produkt från Scania, de Omnicity som sedan jäktades fram blev ingen jättehit i a f de första årgångarna.

Själv har jag erfarenhet från allt från CR 76 till Maxcin i daglig trafik, CR 111 sätter jag på första plats, CN 113 CLL på andra plats.


Jag har aldrig kört Scania 111 i reguljär drift, inte 112 heller. Sådant har jag bara kört som museibussar. Men trots detta har mina körningar med CR 76 och Scania 111 som veteranbussar varit tillräckliga för att ge mig en uppfattning om vad jag talar om.

Redan CR 76 känns som en verklig fullträff. Redan då var busstypen enormt smidig och lättkörd. En smäcker och smidig sak att ta sig fram med på gatorna. Nyaste Scania 111 är så att säga vidareutvecklade CR 76:or. Motorn sitter ännu bättre isolerad. Vissa reglage en aning ändrade. Lite förfinad teknik rent allmänt. Här tycker jag att man byggt världens bästa buss. Så jag förstår att 112 blev en besvikelse. Klumpigare och kanske inte lika genomtänkt.

Jag får en känsla av att Scania såg sig "tvingade" att ta fram 112 för att möta konkurrensen. Bussen skulle likna tyska VöV-bussar. Man utgick också ifrån normerna för VöV-bussarna. Och så såg ju 112 väldigt moderna ut för sin tid. Här kanske var ytterligare ett skäl till nedläggningen av 111. Trots att Scania 111 var en så bra buss så anåg man väl att de såg omoderna ut i slutet av dess tillverkning.

När jag pratar med förare som var med om när de första 112 kom till Uppsala så har de brukat kritisera 112 som dåliga bussar. Samtidigt har de sagt att de sista Scania 111 var världens bästa bussar som någonsin byggts.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.