I Uppsalas lantliga utkant

Startat av Greger Larsson, 10 april 2016, 15:56:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?


Bengt H

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2016, 15:56:11 PM
Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?

Nej, men kanske Wik dit linje 17 gick under lång tid.

Staffan Sävenfjord

Bussen är Uppsala Stads Trafik AB 192 BAD332, en av de tre vagnar som levererades 1965 som de enda konduktörsbussarna i Sverige byggda för högertrafik. Den var från början omställningsbuss. Konduktörsplatsen behölls efter det högertrafiken införts men när busskonduktörerna togs bort helt i början av 1970-talet byggdes den om till det utförande den har på bilden, alltså enbemanning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Bengt H skrivet 10 april 2016, 16:10:19 PM
Nej, men kanske Wik dit linje 17 gick under lång tid.
Aha, Wiks slott alltså? Ja, då var man kanske inte i utkanten utan snarare utanför densamma.

Göran


Leif Eklund

Jag gissar på Hammarskog.
         Leffe

roggek

Citat från: Leif Eklund skrivet 10 april 2016, 18:41:53 PM
Jag gissar på Hammarskog.
         Leffe

Ja, det stämmer bättre med Googles satellitbild...

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2016, 16:36:04 PM
Bussen är Uppsala Stads Trafik AB 192 BAD332, en av de tre vagnar som levererades 1965 som de enda konduktörsbussarna i Sverige byggda för högertrafik. Den var från början omställningsbuss. Konduktörsplatsen behölls efter det högertrafiken införts men när busskonduktörerna togs bort helt i början av 1970-talet byggdes den om till det utförande den har på bilden, alltså enbemanning.
Den här och dess syskon var väl också konduktörsbussar, fast det aldrig satt någon konduktör i dem efter övergången till högertrafik.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,60448.msg427774.html#msg427774

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2016, 15:56:11 PM
Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?




En Säfflekaross! Grillen visar att den har frontmotor. De med mittmotor hade diskretare grill i fronten :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 02:42:56 AM

En Säfflekaross! Grillen visar att den har frontmotor. De med mittmotor hade diskretare grill i fronten :)

Ja, det var en Scania-Vabis BF76. Uppsala köpte ju också ett antal CF76 som omställningsbussar. Det var väl annars inte så många bussbolag som köpte frontmotorbussar till tätortstrafiken på 1960-talet. De flesta bussarna hos Uppsala Stads Trafik AB efter 3 september 1967 var dock bakmotorbussar: Scania-Vabis CR76 eller SKV City.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 07:33:01 AM
Ja, det var en Scania-Vabis BF76. Uppsala köpte ju också ett antal CF76 som omställningsbussar. Det var väl annars inte så många bussbolag som köpte frontmotorbussar till tätortstrafiken på 1960-talet. De flesta bussarna hos Uppsala Stads Trafik AB efter 3 september 1967 var dock bakmotorbussar: Scania-Vabis CR76 eller SKV City.


Ja Scania CR 76 blev ju det stora genomslaget för högertrafik i Uppsala. Och troligen ångrade man sig nog lite att man strax före hade satsat på frontmotor. När man väl kom in på Scania CR 76 drog det ju igång rejält istället och fortsatte med 110 och 111. När sista Scania 111 var levererad så dominerade dessa stadsbilden totalt i Uppsala :D

Men frontmotor då. Ja det är lite märkligt att man var inne på det så pass sent. Inga Capitoler kom heller till Uppsala. Jag har hört för några år sedan ett rykte om att det fanns de som funderade på Capitoler i Uppsala men att det inte blev något mer än just funderingar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 17:42:18 PM

Ja Scania CR 76 blev ju det stora genomslaget för högertrafik i Uppsala. Och troligen ångrade man sig nog lite att man strax före hade satsat på frontmotor. När man väl kom in på Scania CR 76 drog det ju igång rejält istället och fortsatte med 110 och 111. När sista Scania 111 var levererad så dominerade dessa stadsbilden totalt i Uppsala :D

Men frontmotor då. Ja det är lite märkligt att man var inne på det så pass sent. Inga Capitoler kom heller till Uppsala. Jag har hört för några år sedan ett rykte om att det fanns de som funderade på Capitoler i Uppsala men att det inte blev något mer än just funderingar.

Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 17:46:23 PM
Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).


SKV City blev inte så långlivade. Serien med Scania CR 76, 110 och 111 trängde ut dessa. Jag tror att om man hade satsat på Capitoler i Uppsala hade dessa kanske levt lite längre.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Kan vi slå fast att bilden är från Hammarskog? Hade vissa turer ändhållplats där?

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 17:46:23 PM
Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).
Ja, Bror Sandblom var mycket engagerad i tillkomsten av SKV City. Han ansåg att Capitol var för tunga och för dyra för Uppsala, och att det behövdes en lättare och billigare buss för de mellanstora städerna.

Till öknamnen kan läggas Volvo Krake. De hade ju Volvomotor. SS lyckades hitta en ännu svagare motor till sina fem SKV City, en Leylandmotor på 135 hk, vilket gav dem öknamnet "tomhylsorna" (inget krut i dem).