H 10 5460

Startat av Peter Öden, 01 februari 2016, 18:35:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 15:09:43 PM
Hej!

Den första typen som levererades till SL av Scania kortvagn med bredden 2,6 m var de fyra vagnarna med littera H14.
De kom 1985, fick vagnsnummer 5547-5550, samt placerades i Kallhäll.

Då hade chassiet ändrat beteckning till CN112, vilket även gällde de 2,5 m breda H12,
som var i stort sett motsvarande de tidigare H10 (CR112).
En detalj som exteriört särskiljde H12 (och H14) från H10 var t ex den mindre bakrutan.

De första H12 (6681-6700 samt 5471-5474+5476) hade f ö "H10-front".
Fr o m 5477 fick fronten det utseende som ses på 5493 i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67341.0.html


mvh K R
****
Det var 1990, som jag började köra extra, i Nyboda. Fanns de några vagnar med bredden 2,6 meter, där då?

K R

Citat från: HJP skrivet 07 februari 2016, 15:34:26 PM
****
Det var 1990, som jag började köra extra, i Nyboda. Fanns de några vagnar med bredden 2,6 meter, där då?

Hej!

Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?

Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg

mvh K R

HJP

Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 16:22:02 PM
Hej!

Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?

Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg

mvh K R
****
Det kan det mycket väl vara. Under min tvåveckorsutbildning, fick jag naturligtvis köra alla vagntyper, som Nyboda hade. Men minnet sa att alla dessa senare Scanior, var 2,6 meter breda.
Tack för klarläggandet  :)

Railmaster

Och för att röra till det ytterligare så fick väl ett antal H10 den mindre bakrutan monterad i samband med omlackering, var väl rostskador som låg bakom det? Hur många vagnar kan det handlat om? :)

Ted Selander

Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 16:22:02 PM
Hej!

Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?

Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg

mvh K R

Arbetsledningen i Söderort for med den litet lyxigare utrustade 6766 på en trivselresa till Danmark, resans alibi var studiebesök på bussfabriken i Silkeborg.
Först nu, 20 år senare, undrar jag över om det var tillåtet med bredden 2,60 m i Danmark då (eller nu)?

Fredrik Klint

Citat från: Railmaster skrivet 08 februari 2016, 07:15:46 AM
Och för att röra till det ytterligare så fick väl ett antal H10 den mindre bakrutan monterad i samband med omlackering, var väl rostskador som låg bakom det? Hur många vagnar kan det handlat om? :)

Ny bakstam. Lista från UK, han har noterat årtal då ombyggnad skett men jag är skeptisk i vissa fall.
Detta då jag undrar om en del blev ommålade först och senare erhöll liten ruta. Mer normalt(?) vore att bygga om rutan samtidigt som omlackering skedde.
Å andra sidan kan det i efterhand blivit nödvändigt p.g.a. rost.

Ny bakstam (och ommålad SL 86 om annat ej anges):

5331-5333 (år 1990)                                                                 
5338 (år 1989)                                                                           
5339, 5340 (år 1990)                                                                 
5457 (år 1990)                                                                           
5459 (år 1988)                                                                           
5762, 5763 (år 1989)                                                                 
5764 (år 1991)         
5766 (år 1989)                                                                           
5775 (år 1990)           
5791 (år 1988)                                                                           
5803 (år 1990)                                                                           
5824 (år 1994)                                                                           
5863, 5864 (år 1988)                                                                 
5867 (år 1991)         
5870 (år 1990) Speciallack         
5877 (år 1990)
6515 (år 1992)
6520 (år 1991)
6551 (år 1993) Oxblod!
6558 (år 1995) Oxblod!
6647 (år 1992)
6666 (år 1991) Speciallack

Kommentarer/rättelser tages tacksamt emot.

Railmaster

Tackar! 24 vagnar cirka fick alltså den nya bakrutan och cirka 300 vagnar fick det inte! rosten verkar ha härjat lite ojämt! SLs CR 112 hade ofta ett klistermärke i bakrutan ifrån rostskyddsbehandlaren RS Metoder, men det kanske inte var alla vagnar som fick behandling? :)

Ulf Berlin

Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Railmaster skrivet 09 februari 2016, 00:55:10 AM
Tackar! 24 vagnar cirka fick alltså den nya bakrutan och cirka 300 vagnar fick det inte! rosten verkar ha härjat lite ojämt! SLs CR 112 hade ofta ett klistermärke i bakrutan ifrån rostskyddsbehandlaren RS Metoder, men det kanske inte var alla vagnar som fick behandling? :)

Nej och lustigt nog heller ingen H11 alls :-)

OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.

Fredrik Klint

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 februari 2016, 14:35:02 PM
Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf

Samma som 6666  ;) (Fast den blev senare ommålad igen till "SL94").
Båda två var i grunden SL86 men saknade vitt runt bakruta och linjenummer fram. Bussmicke har bild:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H010/index.html#H10%205870%20PGZ800%20Huddinge%20911027a.jpg

K R

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 februari 2016, 14:35:02 PM
Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf

Hej!

5870 liksom även 6666 användes som abonneringsvagnar i Huddingegaraget och fick lack enligt den länkade bilden från Bussmicke.
Den mindre bakrutan på 5870 skymtar bakom bagagelådan och framförvarande H10 har den större originalbakrutan.
Klicka på vänsterpilen i verktygsfältet i bildens överkant för frontvy av 5870.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H010/index.html#H10%205870%20PGZ800%20Huddinge%20911027b.jpg

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2016, 14:41:41 PM
OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.

Precis. I bakrutans ram sattes istället in en röd plåt, med undantag för skyltskåpet då förstås.
Länk till bild från Leif D.

http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040422%20SL%20H10%205339%20Hogdalen%201981.html

mvh K R

Fredrik Klint

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2016, 14:41:41 PM
OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.

Här vill jag nog ha det att 5339 hade en mellanperiod med stor bakruta. Den ska ha haft igensatt bakruta från leverans till 1987, men enligt uppgift erhållit lilla rutan 1990.
5340 däremot ska ha haft igensatt bakruta från leverans till 1990.

K R

Citat från: K R skrivet 09 februari 2016, 15:26:36 PM
...5870 liksom även 6666 användes som abonneringsvagnar i Huddingegaraget ...

Nja, det var nog inte helt rätt...

H10 6666 var lackerad på samma vis som 5870, men var istället placerad i Eriksberg.
Däremot fanns en annan abonneringsvagn i Huddinge; H16B 6703.
Denna avvek från de övriga 2,6 m breda H16 i 67-serien genom att vara 2,5 m.
Bild från Bussmicke. Snacka om speciallack...

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016B/index.html#H16B%206703%20NNK057%20Huddinge%20940113.jpg

mvh K R




Railmaster

Riktigt snygg logga! Föreställer.....så vitt jag minns stockholms län (feta strecket) och dess komuner (smala strecken) men komunerna var väl fler än så? :)

Jörgen

Citat från: K R skrivet 09 februari 2016, 16:01:34 PM
Nja, det var nog inte helt rätt...

H10 6666 var lackerad på samma vis som 5870, men var istället placerad i Eriksberg.
Däremot fanns en annan abonneringsvagn i Huddinge; H16B 6703.
Denna avvek från de övriga 2,6 m breda H16 i 67-serien genom att vara 2,5 m.
Bild från Bussmicke. Snacka om speciallack...

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016B/index.html#H16B%206703%20NNK057%20Huddinge%20940113.jpg

mvh K R

6766 blev lackad likadant som 6703 senare, den var så då den kom till Nyboda. Minns också att denna hade annorlunda utväxling på växellådan.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6700/index.html#Busslink%206766%20GHU345%20Liljeholmen%20040120.jpg
Mvh: Jörgen