H 10 5460

Startat av Peter Öden, 01 februari 2016, 18:35:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bilden talar väl för sig själv !

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

En snygg bild på en buss typ man kört många gånger med stor lycka och vikdörrar.

Med vänlig hälsning Stefan P

Björn Forslund

Jag bodde med dåvarande tjej i Skogås från -77. Tog oftast tuben till Farsta o bytte till 744. Då var det mycket H56 o även H59 om jag minns rätt. Men jag minns hur förvånad jag blev när den första CR112:an dök upp. Exakt samma plats som Peters bild!

Gunnar D

En mycket välbekant linje som jag åkt mycket med men bara kört CF på. Minns första gången jag åkte CR112 att jag tyckte det var toppen av teknik/åkkomfort! Har själv bara kört busstypen i provsammanhang.

/Gunnar

Ulf Berlin

Härlig miljöbild med en ovanligt stor hållplatstavla:)
(Med Musköskylt under)
Observera att det även står 5460 nere t v./Ulf

Nisse Bökelund

Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån? Det sitter ju ett klart och tydligt
på högra sidan. För övrigt en toppenbild. Klar och tydlig, trotts dimman.

Hälsningar Nisse.

Lars_L

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 03 februari 2016, 10:22:23 AM
Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån? Det sitter ju ett klart och tydligt
på högra sidan. För övrigt en toppenbild. Klar och tydlig, trotts dimman.

Hälsningar Nisse.

Utan att formellt veta, är det väl logiskt att tänka sig att det har något med uppställning, ramper att göra (kan väl ha varit placerad i garage vid tillfälle också). Det vill säga att det andra numret troligen synts dåligt i några av fallen och att det därför varit praktiskt att ha det synligt vid dörren så att man lättare plockar ut rätt vagn...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2016, 14:32:47 PM
Minns första gången jag åkte CR112 att jag tyckte det var toppen av teknik/åkkomfort! Har själv bara kört busstypen i provsammanhang.
****
Minns när jag började köra extra, 1990. Jag fick då utbildning i två veckor, i Nybodahallen. Teori på förmiddagen, och H10 på eftermiddagen, då jag fick köra olika linjer. Mitt första intryck, från förarplatsen, var: "Oj, vad stor den är". Jag hade då inte kört buss på över 15 år. Den längre hjulbasen, jämfört med H32, var tydlig. Bredden; 2,6 meter, var inte lika tydlig. Jag tyckte att denna busstyp, var mycket bra att köra, liksom de andra "skokartongerna".

Mikael T Nilsson

Mycket fin bild! Har för mig att Huddingedepån hade fyra vagnar i denna 54xx-serie.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2016, 08:32:29 AM
Mycket fin bild! Har för mig att Huddingedepån hade fyra vagnar i denna 54xx-serie.

Hej!

Huddinge fick de tidiga leveranserna av H10 i och med de fem vagnarna i 54-serien; 5456-5460.
Därefter kom tio vagnar i 53-serien; 5331-5340, varav 5331-5337 sedermera hamnade i Kallhäll.
Även de tio första vagnarna i den stora 57/58-serien placerades i Huddinge; 5762-5771.

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 03 februari 2016, 10:22:23 AM
Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån?

Denna märkning ändrades/kompletterades senare med att vagnsnummer sattes upp på högersidan bakom framdörren.
(De vagnar som senare kom att lackeras om i SL86-färg fick f ö högersidans märkning uppsatt ovanför framdörren).

mvh K R

Peter Rost

Trevlig bild Peter! Vilket tidsdokument, med hållplatsskylt och miljön runt om. - 5771 slopades väl relativt tidigt efter brand?

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: K R skrivet 04 februari 2016, 21:08:33 PM
Hej!

Huddinge fick de tidiga leveranserna av H10 i och med de fem vagnarna i 54-serien; 5456-5460.
...

mvh K R

Tack, så var det!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Railmaster

Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 12:31:00 PM
****
Minns när jag började köra extra, 1990. Jag fick då utbildning i två veckor, i Nybodahallen. Teori på förmiddagen, och H10 på eftermiddagen, då jag fick köra olika linjer. Mitt första intryck, från förarplatsen, var: "Oj, vad stor den är". Jag hade då inte kört buss på över 15 år. Den längre hjulbasen, jämfört med H32, var tydlig. Bredden; 2,6 meter, var inte lika tydlig. Jag tyckte att denna busstyp, var mycket bra att köra, liksom de andra "skokartongerna".

H10 var väl bara 2,5 meter breda? Men de gav ett klumpigare intryck än tex CR 111!

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 07 februari 2016, 10:02:58 AM
H10 var väl bara 2,5 meter breda? Men de gav ett klumpigare intryck än tex CR 111!
****
Minns jag fel då?
Just nu, hittar jag inte min vagnförteckning, men har ett minne av 2,6 meter. Är det helt fel, eller gäller det senare vagntyper?

K R

#14
Citat från: HJP skrivet 07 februari 2016, 13:24:18 PM
****
Minns jag fel då?
Just nu, hittar jag inte min vagnförteckning, men har ett minne av 2,6 meter. Är det helt fel, eller gäller det senare vagntyper?

Hej!

Den första typen som levererades till SL av Scania kortvagn med bredden 2,6 m var de fyra vagnarna med littera H14.
De kom 1985, fick vagnsnummer 5547-5550, samt placerades i Kallhäll.

Då hade chassiet ändrat beteckning till CN112, vilket även gällde de 2,5 m breda H12,
som var i stort sett motsvarande de tidigare H10 (CR112).
En detalj som exteriört särskiljde H12 (och H14) från H10 var t ex den mindre bakrutan.

De första H12 (6681-6700 samt 5471-5474+5476) hade f ö "H10-front".
Fr o m 5477 fick fronten det utseende som ses på 5493 i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67341.0.html


mvh K R