SS H8

Startat av LYR, 03 juni 2015, 12:29:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Nja! Det går bra med skyltar ifrån vägverket också!  ;D  Det är påtagligt svårt för många vuxna att förstå att man inte får använda egentillverkade registreringsskyltar, tex en dekal fram på sportbilen, även om den ser ut exakt som den ska! lite som att tycka att det är ok med en 100-lapp som man printat ut själv!

Minns inte 2006 men vilka bussar tillhörde järnvägsmuseum de dagarna? kul var det i var fall!

många sanna veteranetusiaster tänjer på reglerna och har gamla länsskylten fram och den riktiga bak, var det så de dagarna kanske?  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 12 juni 2015, 18:26:35 PM
många sanna veteranetusiaster tänjer på reglerna och har gamla länsskylten fram och den riktiga bak, var det så de dagarna kanske?  :)

Nej,  det var den gamla länsskylten både fram och bak. Men eftersom det var bussens personliga regnummer så fanns också en dekal på anvisad plats med det ordinarie regnumret. Järnvägsmuseum disponerar väl fortfarande de egna bussar de använde 2006.

Och det var väl du som körde Ra-loket? Själv satt jag på trafikledningen och ordnade ersättningsbussar för inställda eller kraftigt försenade extratåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Railmaster

Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 14 juni 2015, 21:24:03 PM
Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)

I jämförelse med flertalet andra tåg de dagarna så höll väl Ra-tåget tidtabellen mycket bra, åtminstone vid ankomst till Järnvägsmuseum och avgång därifrån.

Ja, att det regnade sista dagen har jag faktiskt helt glömt bort. Var det verkligen så? Jag minns bara att det var fint väder hela arrangemanget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 14 juni 2015, 21:24:03 PM
Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)
****
Jag körde Årgångståget, för TÅG 150, fredag, lördag, söndag. Vi var dock två på loket, eftersom man ville ha lokbiträde, som det var förr. Vi körde halva sträckan var.



Jag har inget minne av regn. Möjligen på fredagen. Däremot hörde jag att det hade regnat på torsdagen.
Tidtabellen mellan Stockholm C, och Gävle C, hölls väl hyggligt. Sämre var det mellan Gävle C och museet. För att inte tala om lördagen, då vi körde till Sandviken.

Här ett par bussar som fanns på museet:


X3494


M744


Y169
.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 15 juni 2015, 12:12:40 PM
Här ett par bussar som fanns på museet:


X3494


M744


Y169


Ja, de två första tillhörde 2006 Sveriges Järnvägsmuseum och gör så alltjämt. På bilderna syns tydligt hur skylten med det personliga regnumret såg ut. I dag har bussarna dock inte kvar dessa utan torde vara märkta DRX795 respektive AXH023. Även Y169/PWP309 har ju en sådan personlig skylt men den tillhörde och tillhör Kebbe Kristoffersson i Örnsköldsvik. Till denna buss var kopplat ett Kässbohrer-släp Y170/XWW405.

Från Y169 har jag ett minne att jag satte in den till Gävle C, eftersom dåvarande ärkebiskopen Anders Wejryd som skulle vara "gästkonduktör" felaktigt fått upplysningen att tåget skulle gå från museet medan det i själva verket gick från centralstationen. Ärkebiskopen var inte direkt missnöjd.

Stort tack för bilderna!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2015, 14:32:20 PM
Från Y169 har jag ett minne att jag satte in den till Gävle C, eftersom dåvarande ärkebiskopen Anders Wejryd som skulle vara "gästkonduktör" felaktigt fått upplysningen att tåget skulle gå från museet medan det i själva verket gick från centralstationen. Ärkebiskopen var inte direkt missnöjd.
****
Det var en episod, som jag missat. Väl framme vid Gävle C, fick jag syn på honom, greppade kameran, och ropade: "Vänta, jag måste få en bild på dig". "Jamen jag ska med tåget", svarade han. "Men det är jag som kör tåget, och du representerar ju både den horisontella och den vertikala kommunikationen i dag". Han skrattade, och jag fick denna bild:



Vid Stockholm C, kom dåvarande talmannen Björn von Sydow fram och hälsade på lokpersonalen. Han var konduktör, redan där. Mycket trevligt.
I Sandviken fick vi vänta länge, då tog jag denna bild av honom:



P.g.a. den dåliga planeringen, han jag inte utnyttja mina matkuponger, för lördag och söndag. I Sandviken gick jag till restaurangvagnen, för att få lite mat. Där satt redan Anders Wejryd, tillsammans med tågmästaren Kent Bengtsson, och mumsade. Kent var "guld värd" dessa dagar.



Mycket trevliga inslag för dagen, tycker jag.
.

Railmaster

Tack för trevliga bilder! Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)

HJP

Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 20:54:11 PM
Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)
****
Ja, abstinensen är svår. Det fanns en tid, när jag flera gånger, drömde att jag åkte spårvagn i stan, och hem med linje 16. I drömmen konstaterade jag alltid att "detta är ingen dröm. Jag åker faktiskt spårvagn igen". Men sedan vaknade jag besviken.



Så här gick det ju för våra A29:or. En trist syn i Hammarbyhallen 13 januari 1973. Här ses A29 177 och 182.



A 29 182, samma dag.

Men nästa år får jag chansen att bota abstinensen  :)
.

Mr H

De där kunde vi använt på en museispårväg Axelsberg-Mälarhöjden!
;D
Mr H

Railmaster

Återstår att se om Mian kommer och åker med vagn 170, längst fram på faneret på förarhyttsväggen står det ristat "Mian åker inte 14" och det slipper hon ju nästa år också! Var Mian någon ni hängde med?  :o

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 20:54:11 PM
Tack för trevliga bilder! Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)

Har jag missat något? Ska 170 ut o rulla igen, eller pågår det någon för mig okänd återställning av snöblåsare till A29?


Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 23:04:14 PM
Återstår att se om Mian kommer och åker med vagn 170, längst fram på faneret på förarhyttsväggen står det ristat "Mian åker inte 14" och det slipper hon ju nästa år också! Var Mian någon ni hängde med?  :o

Det finns klo**er och det finns klo**er! Hoppas att sådant lite mindre och finkänsligare får vara kvar!
När SSS hämtade Metropolen 5122 fanns det lite knappt synbart mindre klo**er bak som togs bort
vilket var trist! Är ju också ett kulturarv! "Stones är bäst", "Beatles är bättre", "Tages är bäst" har
jag för mig att det stog bl.a i olika stilar. Sådant är ju kul om det får vara kvar i all sin enkelhet!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2015, 10:40:07 AM
Det finns klo**er och det finns klo**er! Hoppas att sådant lite mindre och finkänsligare får vara kvar!
När SSS hämtade Metropolen 5122 fanns det lite knappt synbart mindre klo**er bak som togs bort
vilket var trist! Är ju också ett kulturarv! "Stones är bäst", "Beatles är bättre", "Tages är bäst" har
jag för mig att det stog bl.a i olika stilar. Sådant är ju kul om det får vara kvar i all sin enkelhet!

Mr H
****
Håller med dig. Gårdagens klotter var inte heller lika blaffigt och fult, som dagens grafitti och taggar. Oftast bara en lite kommentar, som inte förstörde.
Vem Mian var, som Railmaster frågar efter, har jag ingen aaaning om.