I en annan stad....

Startat av Gunnar D, 11 november 2014, 17:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Ja 5485 var väl sista H24 i Nyboda även om vagnmästarens vagntavla förhoppningsfullt visade att alla H24 var utlånade under en lång tid!
5485 kom väl dessutom tillbaka i en ytterligare omgång för trafik i Nyboda. På bilden har den dock klappat ihop totalt och ställts upp bakom verkstaden i Huddingegaraget.

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 november 2014, 20:58:44 PM
5485 kom väl dessutom tillbaka i en ytterligare omgång för trafik i Nyboda. På bilden har den dock klappat ihop totalt och ställts upp bakom verkstaden i Huddingegaraget.

Mr H

5485 i Huga!! Som "tidpunktsnörd" undrar jag då när?? År 1973 är det knappast, placeringen av regplåten indikerar inte Huddinge, dessutom körde jag där t.o.m. augusti detta år och bilden andas vår/försommar.

Kan Mr H säga årtal?

Hmm...ser att detta är mitt inlägg nr 2000...

Mvh Gunnar

Mr H

Har ingen datering av bilden men bussen var skrotfärdig när bilden togs. Motorn hade skurit.
Kanske den bärgats in till Huga för bedömning/reparation, kanske den stod där för att de skulle
plocka reservdelar till sina många andra H24. Den behöver ju inte ha gått i trafik i Huga. Även fast
det är ett klent indicium så bär ju inte frontskylten något spår av 700-skyltning.

Mr H

roggek

Bussgaraget.se har detta långa PDF-dokument på samtliga öden för H24, kanske det hjälper till med datering?
http://bussgaraget.se/pdf/H024-1.pdf

F ö tycker jag det mer ser ut som om 5485 står avställd i Handen på mr Hs bild, och då felar ju inte linjenumret?
 

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 14 november 2014, 18:29:33 PM
Bussgaraget.se har detta långa PDF-dokument på samtliga öden för H24, kanske det hjälper till med datering?
http://bussgaraget.se/pdf/H024-1.pdf

Tackar för den länken, har haft dessa listor tidigare men förlorade dem på något sätt!
Om uppgifterna för 5485 stämmer så är det säkert i Huga 1973 som bilden togs. Vi vet ju sedan tidigare att Mr H var där i juni 1973 och plåtade 5451 vid rampen så det var nog vid samma tillfälle.

Mvh Gunnar

Mr H

Fast det står också med frågetecken att den inte utrangerades utan reparerades och hamnade på Lidingö.
Jag tror faktiskt att jag har en bild på den på Lidingö! Ska kolla!

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2014, 20:41:25 PM
Tackar för den länken, har haft dessa listor tidigare men förlorade dem på något sätt!
Om uppgifterna för 5485 stämmer så är det säkert i Huga 1973 som bilden togs. Vi vet ju sedan tidigare att Mr H var där i juni 1973 och plåtade 5451 vid rampen så det var nog vid samma tillfälle.

Mvh Gunnar

Jodå Huga är det och precis i "inryckningskurvan" men bussen står ju på ett inbackat sätt som också skulle kunna tyda på att
den lämnats med bärgare. Var väl ingen som normalt körde runt i den kurvan för egen maskin som gjorde sig den mödan!
Bärgaren har backat upp den där helt enkelt. Fantastiskt vad man kan få ut av en bild!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 november 2014, 10:08:06 AM
Jodå Huga är det och precis i "inryckningskurvan" men bussen står ju på ett inbackat sätt som också skulle kunna tyda på att
den lämnats med bärgare. Var väl ingen som normalt körde runt i den kurvan för egen maskin som gjorde sig den mödan!
Bärgaren har backat upp den där helt enkelt. Fantastiskt vad man kan få ut av en bild!

Mr H

Bra, då är det fastslaget! Den vägen gick jag ofta t/fr Tx men jag sov väl, har iaf inget minne av 5485 där. Men det är ju 41 år sedan!
Kul om det finns någon bild på 5485 från Lidingö, dessa listor är ambitiösa men dock inte helt invändningsfria.

Mvh Gunnar

Mr H

Här är en bild på 5485 på Lidingö/AGA!
Bilden är tagen 9 oktober 1971. Jag har även en placeringslista
för Lidingö från mars 1972 där 5485 finns med.

Att 5485 skulle ha letat sig ut i trafik igen efter haveriet
som föregick besöket i Huga känns inte speciellt sannolikt.
Mekarna sa att en kolv tom hade slagit upp genom baksätet
(är det möjligt/skojade dem?)

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 november 2014, 21:14:24 PM
Här är en bild på 5485 på Lidingö/AGA!
Bilden är tagen 9 oktober 1971. Jag har även en placeringslista
för Lidingö från mars 1972 där 5485 finns med.

Att 5485 skulle ha letat sig ut i trafik igen efter haveriet
som föregick besöket i Huga känns inte speciellt sannolikt.
Mekarna sa att en kolv tom hade slagit upp genom baksätet
(är det möjligt/skojade dem?)

Mr H

Stiligt! Det var alltså till Lidingö 5485 kom efter Nyboda!

Enligt mina anteckningar som byggde på egna observationer stod 5485 avställd i Nyboda april-juli 1971. Var i trafik någon vecka i juli bl.a. på linje 130 och 141 (25/7) sedan pajade växellådan och 5485 fördes bort. Min sista chans att få köra H24 försvann då (trodde jag)! Men ett antal H23 fanns kvar i Nyboda ändå.

/Gunnar

Mr H

Det kan ha varit så att 5485 ersatte 5457 som var den första H24 som gick till skrot. Den tillhörde Lidingö.

Mr H