I en annan stad....

Startat av Gunnar D, 11 november 2014, 17:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H15 är försvunna från linje 33 sedan några månader och bl.a. H24 tar över som här vid Karolinska våren 1963.

Mvh Gunnar

HJP

****
Kul med en H24 i vänstertrafik.
Visst är det en annan stad, men det ser ut som ute i skogen  ;)

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 11 november 2014, 22:36:04 PM
****
Kul med en H24 i vänstertrafik.
Visst är det en annan stad, men det ser ut som ute i skogen  ;)

Solna? Det är ju stan där jag föddes i det förra årtusendet. Faktiskt intill den aktuella hållplatsen men på den tiden gick det inga H24 i trafik där. Inte ens H15.   :)

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 november 2014, 03:03:56 AM
Solna? Det är ju stan där jag föddes i det förra årtusendet. Faktiskt intill den aktuella hållplatsen men på den tiden gick det inga H24 i trafik där. Inte ens H15.   :)
****
Förra årtusendet!
Hur många - historiskt sett - kan säga; "jag föddes i förra årtusendet"?  ;)
Vad trafikerade Karolinska, när du kom till världen? Hur kom du hem?

BengaB40

Hej! Vi kanske sågs på bussen hem i det förra årtusendet, Ingwar! För min egen del såg jag dagens ljus i omgivningarna cirka dagen "D" under senaste världskriget, ScV 84/85 eller Volvo B50 och gengas kan man tänka!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2014, 16:12:02 PM
Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.

/Gunnar
****
Tack för vagnsnumret.
Inte farligt oskarp. Viktigare är att en 25-kronorskamera kunde åstadkomma värdefulla tidsdokument.
Jag hade också en 25-kronors, men den valde inte så här trevliga motiv....  ;)

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 12 november 2014, 16:12:02 PM
Bilden är ju lite oskarp (25 kronorskameran!) men det ska väl vara H24 5467.

/Gunnar

Slutade sina dagar på övningsfältet i Rosersberg.
Delar av den lever dock vidare i 5453!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 12 november 2014, 09:20:24 AM
****
Förra årtusendet!
Hur många - historiskt sett - kan säga; "jag föddes i förra årtusendet"?  ;)
Vad trafikerade Karolinska, när du kom till världen? Hur kom du hem?

Vad som trafikerade Karolinska när jag kom till världen? Tyvärr är minnet lite diffust av resan hem. Kommer inte ihåg om det var buss eller taxi som gällde. Och inte har jag någon jag kan fråga heller.

Citat från: BengaB40 skrivet 12 november 2014, 14:05:15 PM
Hej! Vi kanske sågs på bussen hem i det förra årtusendet, Ingwar! För min egen del såg jag dagens ljus i omgivningarna cirka dagen "D" under senaste världskriget, ScV 84/85 eller Volvo B50 och gengas kan man tänka!  Hälsn. BengaB40

Nja, jag tog en tidigare buss än den du åkte med. Jag såg nattens ljus (född en kvart före midnatt) ett par veckor innan slaget om Stalingrad slutade med tyskt nederlag. Någonstans har jag en SS linjekarta från 1943, jag skall leta reda på den och kolla vilken linje som trafikerade aktuell hållplats de där åren. Det kan ju ha varit H8, de kom ju 1937. Eller kanske nedanstående vagntyp från Leyland. Kommer inte ihåg beteckningen på den.




M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 november 2014, 17:02:21 PM
Eller kanske nedanstående vagntyp från Leyland. Kommer inte ihåg beteckningen på den.
****
Bussen på bilden, ville jag ha till H1, men det stämmer inte med vagnsnumret. H1 har vagnsnummer: A16069-16088, enligt vagnförteckningen  ???

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 12 november 2014, 16:43:57 PM
Slutade sina dagar på övningsfältet i Rosersberg.
Delar av den lever dock vidare i 5453!

Mr H

Den första placeringen för 5467 var ju i Hornsberg men vilken var den sista?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 november 2014, 14:21:38 PM
Den första placeringen för 5467 var ju i Hornsberg men vilken var den sista?

/Gunnar

Lidingö länge men ev Hornsberg på slutet. Hamnade på Lidingö Hersbyholm från Nyboda i samband med nedläggningen av linje 20.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 13 november 2014, 13:43:19 PM
****
Bussen på bilden, ville jag ha till H1, men det stämmer inte med vagnsnumret. H1 har vagnsnummer: A16069-16088, enligt vagnförteckningen  ???

Den bussen var den första halvhyttaren i Stockholm och den försvann ur trafik innan "H"-beteckningarna kom i slutet av 40-talet.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 november 2014, 15:30:31 PM
Den bussen var den första halvhyttaren i Stockholm och den försvann ur trafik innan "H"-beteckningarna kom i slutet av 40-talet.
****
Tack, det förklarar saken.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 november 2014, 14:53:01 PM
Lidingö länge men ev Hornsberg på slutet. Hamnade på Lidingö Hersbyholm från Nyboda i samband med nedläggningen av linje 20.

Mr H

Ok, men jag är lite tveksam till tidpunkten när H24 lämnade Nyboda för annan placering. Inför att jag blev klar med bussförarutbildningen i mars 1971 så valde jag Nyboda mycket för att få köra Capitol. Men den enda H24 jag sedan såg där var 5485 som stod avställd utom när jag såg den i trafik i juli 1971. Sedan gick den visst sönder igen och försvann. Jag var med och transporterade Capitoler från Nyboda till Lidingö i juni 1971 men såg bara till H23 i flytten. H24 fick jag köra först i Huddinge sommaren 1972.

/Gunnar