Snart 30 år sedan Büssing H32 togs ur trafik i Stockholm.

Startat av Railmaster, 21 mars 2014, 14:06:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Det är väl nästan precis 30 år sedan H32 togs ur trafik i Stockholm?
Vet någon vilken vagn och linje och tur som var sist in o Brommahallen?

Och om någon vill lägga upp en bild eller två från sista året så vore det mycket uppskattat!
:)

Lars-Håkan_E

Citat från: Railmaster skrivet 21 mars 2014, 14:06:05 PM
Det är väl nästan precis 30 år sedan H32 togs ur trafik i Stockholm?
Vet någon vilken vagn och linje och tur som var sist in o Brommahallen?

Och om någon vill lägga upp en bild eller två från sista året så vore det mycket uppskattat!
:)

Sista vagn i Brommahallen bör ha varit 4153 på 47E i mars 1984, vet ej vilken sista dagen var, däremot körde jag 4149 i Nyboda 17 mars 1984 och det påstods vara den sista utsättningen av Büssing från Nybodahallen, den var heller inte planerad utan p.ga en havererad växellåda på en H10

Ulf Berlin


Ted Selander

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2014, 14:54:28 PM
Sista vagn i Brommahallen bör ha varit 4153 på 47E i mars 1984, vet ej vilken sista dagen var, däremot körde jag 4149 i Nyboda 17 mars 1984 och det påstods vara den sista utsättningen av Büssing från Nybodahallen, den var heller inte planerad utan p.ga en havererad växellåda på en H10

Utan att ha anteckningarna med nummer och datum i närheten, körde jag troligen den sista H32-turen i Hornsberg. Hade två varv på 42:an, och fick fel på ordinarie vagnen halvvägs. Det enda som stod till buds för vagnbyte i Hornsbergshallen (där linjen vände), var bussförarskolans Büssing som fanns körklar. Snabbt beslut, och iväg. Minns många långa blickar från mötande kollegor, så detta var en tid efter att den ordinarie utsättningen upphört.

Leyland

22 januari 1984 fanns vid Brommahallen följande H32 kvar, i tjänst;

4017, 4025, 4042, 4045, 4092, 4106, 4132, 4133, 4137, 4153 och 4157.

Samma dag fanns även vagnarna 4022, 4023, 4134 och 4159 vid Brommahallen - men avställda.

Jag har noteringar för sista utsättningarna och även bilder, men inte tillgängliga för handen just nu. Men var det inte i slutet av mars eller t.o.m. en bit in i april som sista trafikdagen var. Mälaröarna körde ju samtidigt H63 på linje 9500 (47E).

Leyland

#5
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2014, 14:54:28 PM
......, däremot körde jag 4149 i Nyboda 17 mars 1984 och det påstods vara den sista utsättningen av Büssing från Nybodahallen, den var heller inte planerad utan p.ga en havererad växellåda på en H10


Åtta år tidigare var 4149 placerad i Söderhallen.

13 januari 1976 tursattes hon på Huddingelinjen 702. CFarna 6146 och 6147 var ju Söderhallen trogen en tid.

Även Büssingar på eftermiddagens utsättning på linje 43, 47, 48 och 66.


Railmaster

Tror 31 mars var sista dagen men säkert besked kanske kommer?

Peter Rost

I Nyboda fanns sent feb/mars -84, förutom 4149 även 4201, 4247 - och 4255 i trafik.

Ted:

Vilken H32:a hade bussförarskolan i Hornsberg vid denna tidpunkt?.

/Peter

Gunnar Berglund

I MfSS 3/1984 fanns ett utförligt (ja allt är relativt) reportage med bilder på "den sista Büssingen" i trafik, och det var just Brommavagnen 4153 som den 12 och 13 mars 1984 gick på linje 47E, sedan körd till Nyboda för uppställning. Att det fanns senare inhopp är ju kul att få bekräftat!

/Gunnar
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 21 mars 2014, 22:07:46 PM

Åtta år tidigare var 4149 placerad i Söderhallen.

13 januari 1976 tursattes hon på Huddingelinjen 702. CFarna 6146 och 6147 var ju Söderhallen trogen en tid.

Även Büssingar på eftermiddagens utsättning på linje 43, 47, 48 och 66.



Ja det var ju trevligt :-)

Den 17 mars 1984 var jag som 22 åring inte så värst imponerad av att få hämta ut 4149 istf en sprillans H10:a, men så här i efterhand var det ju ett historiskt ögonblick.

christian berg

Hej,

mycket intressant information i tråden ovan. De sista H32 i trafik i Bromma var 4025, 4042, 4045, 4153 och 4157. Även 4106 fanns kvar nästan till slutet. När de gäller Nyboda tror jag de tre sista var 4149, 4211 och 4247. Även 4220, 4245, 4253 och 4255 gick i trafik under 1984, men ställdes av i början av året. Beträffande 4149 som verkar ha varit den allra sista H32 i Nyboda står det på Svensk Busshistoria att den såldes till Lidingöföreningen redan i mitten av februari 1984, vilket motsäger att den skulle varit sista H32 i trafik 17 mars 1984. 4149 fanns också med på teknikdagen på Gärdet våren 1984 tillsammans med 4211 och andra "LOB"-bussar.

Är också nyfiken på vilken H32 som skulle ha funnits på bussförarskolan i Hornsberg efter att övriga H32 lämnat Hornberg i november 1982. Tror att 4150 och 4151 tillhörde bussförarskolan en period, men de flyttades till Bromma i slutet av 1981.

Slutligen var det kul att se utsättningslistan från Söderhallen från 1976. Ser att tre H35 gick på 59:an, men däremot inga på 48:an som jag trodde var den enda linjen med H35 1976. Just de tre som finns på listan (4518,4522 och 4532) är just de som jag har uppgifter på att de var kvar till slutet, 4518 var den allra sista dubbeldäckaren i trafik.

Hälsningar

Christian B

Leyland

Trevligt Christian.

I tillägg noterar jag nu, i utsättningen från Söderhallen 13 januari 1976, att 4149 var utsatt på både Huddingelinje 702 och linje 47 tur 13.

Kanske linje 48 denna dag eller period hade någon form av inskränkning i "fria höjden", varför H35:orna sattes ut på linje 59 så att den samlade och tillgängliga vagnparken skulle räcka för behovet.

Jag minns att jag åkt H32 på både linje 43 och 66 - men aldrig sett någon bild. Vore trevligt om det fanns och kunde visas på forumet! Mr G kanske?

Skall konsultera arkivet vid tillfälle, om jag hittar morgonens utsättning så vi får hela dagen den 13 januari 1976.


Lars-Håkan_E

Citat från: christian berg skrivet 23 mars 2014, 14:03:54 PM
Hej,

mycket intressant information i tråden ovan. De sista H32 i trafik i Bromma var 4025, 4042, 4045, 4153 och 4157. Även 4106 fanns kvar nästan till slutet. När de gäller Nyboda tror jag de tre sista var 4149, 4211 och 4247. Även 4220, 4245, 4253 och 4255 gick i trafik under 1984, men ställdes av i början av året. Beträffande 4149 som verkar ha varit den allra sista H32 i Nyboda står det på Svensk Busshistoria att den såldes till Lidingöföreningen redan i mitten av februari 1984, vilket motsäger att den skulle varit sista H32 i trafik 17 mars 1984. 4149 fanns också med på teknikdagen på Gärdet våren 1984 tillsammans med 4211 och andra "LOB"-bussar.

Är också nyfiken på vilken H32 som skulle ha funnits på bussförarskolan i Hornsberg efter att övriga H32 lämnat Hornberg i november 1982. Tror att 4150 och 4151 tillhörde bussförarskolan en period, men de flyttades till Bromma i slutet av 1981.

Slutligen var det kul att se utsättningslistan från Söderhallen från 1976. Ser att tre H35 gick på 59:an, men däremot inga på 48:an som jag trodde var den enda linjen med H35 1976. Just de tre som finns på listan (4518,4522 och 4532) är just de som jag har uppgifter på att de var kvar till slutet, 4518 var den allra sista dubbeldäckaren i trafik.

Hälsningar

Christian B

Nu är jag dock ganska säker på just 4149 och det finns ju heller ingen den skulle kunnat förväxlats med om någon siffra skulle vara fel, 4149 såldes väl f.ö som reservdelsförråd till 4211.

I fickkalendern är en 65xx vagn överkorsad och 4149 noterad, jag var heller inte så imponerad av att behöva köra Büssing in på min 22 årsdag på en av Nybodas minst trevliga linjer.

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2014, 21:17:56 PM
..., jag var heller inte så imponerad av att behöva köra Büssing in på min 22 årsdag på en av Nybodas minst trevliga linjer.

130, 131, 134, 135, 141, 147, 165, 790?

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 23 mars 2014, 21:24:49 PM
130, 131, 134, 135, 141, 147, 165, 790?

Hissbanan :-)

Det var den och möjligen 130 man fick som utlånad från Söh, i a f innan man gjort sig ett namn hos kommendanten....

I Hammarby var man inte lika försiktig