Sportlov 1964

Startat av Gunnar D, 22 februari 2014, 13:16:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Under sportloven på 60-talet brukade SS ha öppet hus i några av sina hallar. Så istället för att idka utomhusaktiviteter var jag i Söderhallen 17 feb 1964 där detta fordon kunde skådas.

Mvh Gunnar

Mr H

Javisst!
Kommer du ihåg de där små häftena man fick i plugget med sportlovsaktiviteter? Lika spännande varje år vilket hallbesök som man kunde företa! Jag var i Söderhallen, Hornsberg och Hammarby flera gånger. Roliga visningar med trevlig och yrkesstolt SS-personal som gav kunniga svar på alla frågor man hade! Finns sådana där häften fortfarande? Kanske någonting för Djurgårdslinjen att anamma i Alkärrshallen för att locka ungdomar?
Det där med skidor kunde ju de med klena fritidsintressen ägna sig åt!
:D
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 13:33:52 PM
Javisst!
Kommer du ihåg de där små häftena man fick i plugget med sportlovsaktiviteter? Lika spännande varje år vilket hallbesök som man kunde företa! Jag var i Söderhallen, Hornsberg och Hammarby flera gånger. Roliga visningar med trevlig och yrkesstolt SS-personal som gav kunniga svar på alla frågor man hade! Finns sådana där häften fortfarande? Kanske någonting för Djurgårdslinjen att anamma i Alkärrshallen för att locka ungdomar?
Det där med skidor kunde ju de med klena fritidsintressen ägna sig åt!
:D
Mr H

Nej, gick i skola i Huddinge fr.o.m. ht-60 och där fanns det inga sådana häften vad jag minns. Där förväntades man nog vara ute i naturen mer. Minns heller inte sådana häften från Blommensberg där jag gick t.o.m. vt-60.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 14:11:55 PM
Nej, gick i skola i Huddinge fr.o.m. ht-60 och där fanns det inga sådana häften vad jag minns. Där förväntades man nog vara ute i naturen mer. Minns heller inte sådana häften från Blommensberg där jag gick t.o.m. vt-60.

/Gunnar
****
Jag gick i Mälarhöjdens folkskola, t.o.m. vårterminen-60, och jag har aldrig hört talas om dessa häften eller visningar. Blir lite avis på er som fick det nöjet  :'(

HJP

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 14:11:55 PM
Nej, gick i skola i Huddinge fr.o.m. ht-60 och där fanns det inga sådana häften vad jag minns. Där förväntades man nog vara ute i naturen mer. Minns heller inte sådana häften från Blommensberg där jag gick t.o.m. vt-60.

/Gunnar

!961 började jag i Nybohovsskolan och då bör det bli 1967 i Blommensbergsskolan. Första läsåret i "Blommens" hade vi f.ö hemkunskap i Aspuddens skola. Nåväl första sportlovsbesöket i Hornsberg höll de på att revidera Metropoler och visade ingående konstruktion och rev.teknik för gapande barn! Jag åkte linje 56 dit och därifrån för att få åka ny Capitol (=H24) och ny Büssing med prickiga säten (=H25). Metropolerna på linje 70 fick stå över denna dag! Jag kan tro på år 1962 alltså och jag kommer också ihåg att jag inte uppfyllde minimiåldern (som jag tror var 11 år) för att göra hallbesök men att min mamma som SS-anställd fixade det.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 15:24:44 PM
!961 började jag i Nybohovsskolan och då bör det bli 1967 i Blommensbergsskolan. Första läsåret i "Blommens" hade vi f.ö hemkunskap i Aspuddens skola. Nåväl första sportlovsbesöket i Hornsberg höll de på att revidera Metropoler och visade ingående konstruktion och rev.teknik för gapande barn! Jag åkte linje 56 dit och därifrån för att få åka ny Capitol (=H24) och ny Büssing med prickiga säten (=H25). Metropolerna på linje 70 fick stå över denna dag! Jag kan tro på år 1962 alltså och jag kommer också ihåg att jag inte uppfyllde minimiåldern (som jag tror var 11 år) för att göra hallbesök men att min mamma som SS-anställd fixade det.

Mr H

Borde ha gått kvar i Blommens! Jag läste om öppet hus hos SS i DN, tror jag. Men om du åkte H24/25 kan det tidigast ha varit sportlovet 1963 du var i Hornsberg.

/Gunnar

Mr H

Citat från: HJP skrivet 22 februari 2014, 15:23:02 PM
****
Jag gick i Mälarhöjdens folkskola, t.o.m. vårterminen-60, och jag har aldrig hört talas om dessa häften eller visningar. Blir lite avis på er som fick det nöjet  :'(

HJP

Märkligt hur allting går ihop här! Jag skrevs in i Mälarhöjdens folkskola vårterminen 61 men gick aldrig där då familjen flyttade till Nybohov. Så då blev det alltså Nybohovsskolan som skolpremiär istället. (Sedan som bussförare så fick du väl revansch med talrika hallbesök i tjänsten?)

Apropå hallbesök så vet jag att det finns en skribent här som gick med i scouterna (eller liknande) därför att i samband med julfesten så fick de varje år åka abonnerat A29-tåg mellan Midsommarkransen och Mälarhöjden. A29? Ja det tillgick så att tåget gick in i Brännkyrka för att vända för att kunna köra från Fruängsbanan till Mälarhöjdsbanan och det var det som var själva grejen förstås! Varför de inte körde A24/kopplingsvagn vet jag inte vilket ju hade varit enklare men hallbesöket var nog en del av evenemanget! Helt klart plockade de medlemmar på det!

;D
Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2014, 15:32:17 PM
Borde ha gått kvar i Blommens! Jag läste om öppet hus hos SS i DN, tror jag. Men om du åkte H24/25 kan det tidigast ha varit sportlovet 1963 du var i Hornsberg.

/Gunnar

Ja kör för 1963. Det fanns inga H24/H25 i trafik så tidigt under år 1962 alltså? Stämmer bra ändå med Metropolrevisionerna som ju pågick under år 1963 också. Hm jag blir lite osäker nu, det kan vara två olika tillfällen som jag blandar ihop?

Året efter var det nog Söderhallen och då kan det ju överensstämma med ditt besök i Söderhallen! Jag minns att jag åkte linje 16 till Hornstull och skulle byta till en Capitol på linje 36. Jag skulle vara smart då (trodde jag) och löste bara till Hornstull på linje 16. Sedan så skulle jag lösa tillägget på linje 36 för att åka över zongränsen, ett tillägg som givetvis inte inkluderades i innerstadsförarens biljettkollektion. Han surade en del över att jag inte löst direkt biljett på linje 16 men när det sedan kröp fram att jag skulle på hallbesöket i Söderhallen föll han till föga!

Minns också vad det gäller buss av hallbesöket i Söderhallen att jag blev förvånad över att linjerna 63 och 64 var placerade där. Bussarna stog förstås på nedre planet och man kunde ju se Metropoler med de linjenumren (bl.a).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 15:49:52 PM
Ja kör för 1963. Det fanns inga H24/H25 i trafik så tidigt under år 1962 alltså? Stämmer bra ändå med Metropolrevisionerna som ju pågick under år 1963 också. Hm jag blir lite osäker nu, det kan vara två olika tillfällen som jag blandar ihop?

Att du var i Hornsberg sportlovet 1963 stämmer tidsmässigt bra med Metropolrevisionerna. Önskar jag varit där också!

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2014, 15:36:41 PM
Märkligt hur allting går ihop här! Jag skrevs in i Mälarhöjdens folkskola vårterminen 61 men gick aldrig där då familjen flyttade till Nybohov. Så då blev det alltså Nybohovsskolan som skolpremiär istället. (Sedan som bussförare så fick du väl revansch med talrika hallbesök i tjänsten?)

Apropå hallbesök så vet jag att det finns en skribent här som gick med i scouterna (eller liknande) därför att i samband med julfesten så fick de varje år åka abonnerat A29-tåg mellan Midsommarkransen och Mälarhöjden. A29? Ja det tillgick så att tåget gick in i Brännkyrka för att vända för att kunna köra från Fruängsbanan till Mälarhöjdsbanan och det var det som var själva grejen förstås! Varför de inte körde A24/kopplingsvagn vet jag inte vilket ju hade varit enklare men hallbesöket var nog en del av evenemanget! Helt klart plockade de medlemmar på det!

;D
Mr H
****
Haha! Jodå, jag fick revansch, med otaliga hallbesök i olika hallar. Men att som skolgrabb få göra sådana besök, är ju STORT. En upplevelse, på ett helt annat sätt, än i jobbet, även om jag trivdes med det.

Abonnerad spårvagn har jag faktiskt också åkt, från Mälarhöjden till Haga södra, när vi skulle bevittna en rättegång i tingshuset där. A29:orna hade börjat dyka upp, och vi skolgrabbar önskade oss den nya vagnen, men till vår besvikelse kom en gammal A11/A12. Det var tider det  ;)

HJP

Mr G

Det blev aldrig något hallbesök för mig som sportlovsaktivitet, vilket jag ångrar djupt så här ett halvsekel senare. Däremot brukade jag inte missa besöket i Tunnelcentralen vid Munkbron. Det var fascinerande att ta del av den nya hypermoderna tekniken som användes där. Som motpol besökte jag också Spårvägsmuséet på Tulegatan ett antal lov, dit bjöd man också in sportlovslediga barn. Annars var favoriten Tekniska muséet och att gå ner i gruvan och knata på spåren där. Minns också ett sportlovsbesök på Vasamuséet då jag såg mitt livs första digitala ur, med siffror som bläddrades fram istället för tim- och minutvisare. Skeppet kommer jag inte ihåg alls längre.  ;D
吉先生

Mr H

Citat från: HJP skrivet 22 februari 2014, 17:28:06 PM
****
Haha! Jodå, jag fick revansch, med otaliga hallbesök i olika hallar. Men att som skolgrabb få göra sådana besök, är ju STORT. En upplevelse, på ett helt annat sätt, än i jobbet, även om jag trivdes med det.

Abonnerad spårvagn har jag faktiskt också åkt, från Mälarhöjden till Haga södra, när vi skulle bevittna en rättegång i tingshuset där. A29:orna hade börjat dyka upp, och vi skolgrabbar önskade oss den nya vagnen, men till vår besvikelse kom en gammal A11/A12. Det var tider det  ;)

HJP

Ja,dessutom så vaktade SS sina anläggningar som Fort Knox! Sedan så är det ju precis som du säger att upplevelsen dalade på något sätt med stigande ålder! Samma med A29, gigantiska vagnar för en liten grabb, bara att kliva på dem var en stege till himlen! Värderingarna ändras som sagt var med åldern, bara det att välja bort en H15 till förmån för en nyleverad H25 kan ju så här i efterhand te sig märkligt!

:D
Mr H

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 22 februari 2014, 19:30:31 PM
Det blev aldrig något hallbesök för mig som sportlovsaktivitet, vilket jag ångrar djupt så här ett halvsekel senare.

Det måste vara speciellt försmädligt eftersom du då hade haft möjligheten att lära känna mig ett femtal år tidigare!
Men du kommer väl ihåg de hägrande sportlovshäftena? Måste väl ha funnits i Långbrodalsskolan också?
Mr H

Mr G



Sportloven var det ordnat på, men på julloven fick man hitta på allt själv.  ;D
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 23 februari 2014, 00:21:16 AM


Sportloven var det ordnat på, men på julloven fick man hitta på allt själv.  ;D

;D ;D ;D ;D ;D
Av "knycken" innan rulltrappan skulle det kunna vara gamla rulltrappan vid Saltsjöbanan Slussen.
Menar du att vi har företagit en "rulltrappsutflykt"?

Annars så tycker jag att vi var ganska så initiativrika på julloven. Här juldagen 1972 ex.vis:

Mr H