CF i Eriksberg 1977

Startat av Gunnar D, 01 februari 2014, 16:02:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: JDS skrivet 03 februari 2014, 22:18:53 PM
Det är jag helt med på, men min fråga är ju inte vilken buss som var lättast eller roligast att meka med, utan vilken man behövde meka mest med.

Ja där är väl Leyland H34 klart i täten. Osäker på om H34 någonsin kom att stå i Eriksberg men i Huddingegaraget var de i alla fall från och till. (Dessutom så hämtade ju Huddinges förare från och till ut H34:or från Söderhallen för tjänst i Huddinge). Annars så krävde nog Capitolerna H23 och H24 viss omsorg med sina HR 75-växellådor i förortstrafik. Även här är jag osäker på om det någonsin stog H23 och H24 i Eriksberg utan endast i Huddingegaraget.

Mr H

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2014, 10:40:09 AM
Mycket trevligt.
Fredrik Gelin, kan du ta en bild på samma vinkel som jämförelse? :)
Här kommer en dagsfärsk bild från en åtminstone snarlik vinkel, det ser ju inte riktigt likadant ut idag:


Ledsen att Photobucket har tryckt ihop bilden så mycket, men det framgår förhoppningsvis vad den föreställer ändå...
//Fredrik

yngrot

Trevligt med en bild från nutiden   men  nog 17 är det en tråkigare vagntyp idag än på den gamla bilden ??   Visst är väl förarmiljön bättre än CF men ändå ..   Är lite allergisk mot Säffle  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Kul jämförelsebild. Föredrar nog också CF-raden, men om några år är även B9S nostalgi. Då står det väl bara folkabussar här.  :)

Ulf Berlin

Citat från: K R skrivet 01 februari 2014, 19:36:12 PM
Hej!...
Tankbaren var väl mindre (automat)stationer i Shells regi?
Jag vill minnas att det bl a låg en Tankbaren vid Ropsten.

mvh K R
Tankbaren var definitivt bemannade för på den vid Ropsten jobbade min mamma ;)/Ulf

Bussmicke

Jag uppskattar mycket att du tog dig tid att ordna detta.
Hoppas inte Gunnar misttycker jag infogar bilden ovanför.


Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 13:00:05 PM
Här kommer en dagsfärsk bild från en åtminstone snarlik vinkel, det ser ju inte riktigt likadant ut idag:


Ledsen att Photobucket har tryckt ihop bilden så mycket, men det framgår förhoppningsvis vad den föreställer ändå...
//Fredrik

Ser ut som att man har byggt en lagerbyggnad framför gamla Beckers. Finns det huset kvar bakom eller har man rivit det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik

Gunnar D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 22:06:01 PM
Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik

Kul att du tog en aktuell bild!
Kan inte huset vara om- och tillbyggt?

Mvh Gunnar

Fredrik Gelin

Jag tycker det ligger för långt bort för det. Det nya huset ligger precis utanför depågränsen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


roggek

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 22:06:01 PM
Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik

Nädå, Beckersbyggnaden finns kvar och där ligger numera "Fraktkompaniet":
http://goo.gl/maps/y4u1w

Om man räknar de 12 fönstren på Beckershuset på Gunnars bild och jämför med Goggle Street View, så ser man att det är samma byggnad.

Däremot så har det som sagt var tillkommit en byggnad som "skymmer" Beckersbyggnaden på bilden tagen i nutid.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 01 februari 2014, 16:02:01 PM



Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 13:00:05 PM




Även jag tycker att CF är roligare. Men så är jag ju lite fast i nostalgi ibland ;)

Men en sak har båda bilderna gemensamt. I båda fallen är det en lång rad av samma bussmodell. Så enhetligheten finns gemensamt för båda bilderna, och det tycker jag är roligt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.