CF i Eriksberg 1977

Startat av Gunnar D, 01 februari 2014, 16:02:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En rad CF står parkerade i Eriksbergsdepån i juli 1977. En har avvikande målning. Undrar vilken det är...

Mvh Gunnar

JDS

Citat från: Gunnar D skrivet 01 februari 2014, 16:02:01 PM
En har avvikande målning. Undrar vilken det är...

Mvh Gunnar

Den sjunde härifrån!  ;)

Även vagnsnumrets placering verkar variera lite...

K R

Hej!

Den sjunde härifrån torde vara den från en annan nylig tråd kända 6113.

Sedan var det det här med reklamen på bussarna, allt med anknytning till fluidier:
Gevalia-kaffet dricks tydligen mest!
Tankbaren var väl mindre (automat)stationer i Shells regi?
Jag vill minnas att det bl a låg en Tankbaren vid Ropsten.
Bats var ett medel mot transpiration, flitigt brukat under 70-talet vid t ex diskoteksbesök...

mvh K R

Fredrik Klint

Svart stötfångare verkar finnas både på röda och orange. Men bara orange på orange  ;)

Niklas Bygdestam

Jag får lite svårt att avgöra färgnyanser på bilden. Är alltså samtliga SJ-orange? Eller är några SL-oxblod?

Ser jag verkligen så illa att jag inte kan räkna ut detta? ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

Mycket trevligt Gunnar!
Det är inte svårt att känna igen sig även om det ser lite annorlunda ut på platsen idag.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2014, 01:38:06 AM
Jag får lite svårt att avgöra färgnyanser på bilden. Är alltså samtliga SJ-orange? Eller är några SL-oxblod?

Ser jag verkligen så illa att jag inte kan räkna ut detta? ???

Alla är orange.

Det var ytterst få fd SJ CF som blev röda.

Gunnar D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2014, 08:35:34 AM
Mycket trevligt Gunnar!
Det är inte svårt att känna igen sig även om det ser lite annorlunda ut på platsen idag.
//Fredrik

Tänkte ni som jobbar där skulle få denna bild. CF var nog lite mer lättjobbade än dagens bussar kan jag föreställa mig.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2014, 08:44:49 AM
Alla är orange.

Det var ytterst få fd SJ CF som blev röda.

Åtminstone nr 2 från höger (6156) är oxblod även om det kan vara lite svårt att se. Möjligen också nr 1 och 6 från höger. Oxblodsfärgen verkade blekna/mattas med åren.

/Gunnar

Bussmicke

Mycket trevligt.
Fredrik Gelin, kan du ta en bild på samma vinkel som jämförelse? :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 09:16:34 AM
Tänkte ni som jobbar där skulle få denna bild. CF var nog lite mer lättjobbade än dagens bussar kan jag föreställa mig.

Eller hur! Det är ju skitjobbigt med dagens automatlådor, tysta bakmotorer och jämna klimat vid förarplatsen.   :D

Gunnar D

Citat från: JDS skrivet 02 februari 2014, 11:02:49 AM
Eller hur! Det är ju skitjobbigt med dagens automatlådor, tysta bakmotorer och jämna klimat vid förarplatsen.   :D

Det är säkert en bättre arbetsmiljö för förarna idag men jag avsåg verkstadsarbetet som Fredrik har. Jag citerar från en annan tråd:

"Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik"

/Gunnar

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2014, 08:44:49 AM
Alla är orange.

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 09:16:34 AM
Åtminstone nr 2 från höger (6156) är oxblod även om det kan vara lite svårt att se. Möjligen också nr 1 och 6 från höger. Oxblodsfärgen verkade blekna/mattas med åren.

/Gunnar
****
Många trevliga bakar  ;)

Jämför 2:an (oxblod) med 11:an (orange), så syns det tydligt att de inte har samma färg. Båda färgerna förekommer således, på bilden. Vågar nog en peng på att även 1:an är oxblod.

HJP

JDS

Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 12:07:55 PM
Det är säkert en bättre arbetsmiljö för förarna idag men jag avsåg verkstadsarbetet som Fredrik har. Jag citerar från en annan tråd:

"Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik"

/Gunnar

Jag insåg det mot slutet av mitt inläggsförfattande, men sen tryckte jag på sändknappen ändå!

I och för sig mekar jag nog även själv hellre med en 15 år gammal CF än med en 15 år gammal OmniCity, men någonting säger mig att det ändå var mer jobb med CF än med senare bussar? Är långt ifrån säker dock.

Fredrik Gelin

Nej, på tiden för Hägglundare och CF:ar var det inte så förbaskat komplicerat. Dagens bussar är definitivt inte konstruerade för att vara lättmekade. Idag måste man börja med att koppla in en dator för att överhuvudtaget veta var du skall börja. Det är ungefär som med personbilar, en gammal Amazon är inte detsamma som en ny V70 t ex. Utvecklingen går alltmer åt att tillverkarna försöker få så mycket jobb som möjligt även på eftermarknaden. Tyvärr är inte ingenjörerna som konstruerat bussen på riktigt samma våglängd som deras märkesverkstäder vilket ibland ställer till det för oss som kunder.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


JDS

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 februari 2014, 21:19:09 PM
Nej, på tiden för Hägglundare och CF:ar var det inte så förbaskat komplicerat. Dagens bussar är definitivt inte konstruerade för att vara lättmekade. Idag måste man börja med att koppla in en dator för att överhuvudtaget veta var du skall börja. Det är ungefär som med personbilar, en gammal Amazon är inte detsamma som en ny V70 t ex. Utvecklingen går alltmer åt att tillverkarna försöker få så mycket jobb som möjligt även på eftermarknaden. Tyvärr är inte ingenjörerna som konstruerat bussen på riktigt samma våglängd som deras märkesverkstäder vilket ibland ställer till det för oss som kunder.

Det är jag helt med på, men min fråga är ju inte vilken buss som var lättast eller roligast att meka med, utan vilken man behövde meka mest med.