VL del. 4

Startat av Peter Öden, 12 januari 2014, 09:23:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt  GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.

"GDG 145" ?  ???

Mats Karlsson

Jag undrar också över GDG145. Kan det vara GTG175 som Björn menar?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 januari 2014, 18:14:52 PM
Jag undrar också över GDG145. Kan det vara GTG175 som Björn menar?

Nej, jag menar en GDG CR145!

Mats Karlsson

Aha, jag trodde det var ett reg.nr Du angav. Ja, GDG hade ju lite olika typer av CR145:or i och med att man tog över 6 begagnade förutom sina egna 5. Dessutom tog man över en CR85. Totalt 12 CR85/145 om jag räknar rätt.

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt  GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.
Kan ha varit GDG 1300 FZG 024

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 30 januari 2014, 21:44:23 PM
Kan ha varit GDG 1300 FZG 024

Stämmer nog. Undrar vad det blev av den.

Ola Almquist

Apropå CR145. Kom på att jag skrivit något för ett antal år sedan och hittade det till slut: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31374.5;wap2

Någon som kan tillföra något?

M.v.h.
Ola

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2014, 23:18:45 PM
Stämmer nog. Undrar vad det blev av den.
Sist jag såg den i Sälen för några år sen,då var den blå och användes av någon orkester eller band från Västkusten,ombyggd till turnébuss,har en bild på den ska kolla om jag kan hitta den :)

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt  GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.

Stod en CR145 hos Mälarvik Buss i Vårby en gång..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Ja, där har vi 1300. Det var den jag såg i indusriområdet vid Huddinge.

j-a

Och här är den vid Granfjällsstöten/Sälen i februari 2003

:) :)

1896

Härligt att den fortfarande finns kvar, men den är visst avställd sedan 2012.

Har ingen sett 1411, GSR451 ? Den verkar dock ha varit ur trafik sedan lite längre tillbaka, sist besiktigad 2005.

Niklas Bygdestam

149 CR 145 och 21 CR 85, alltså totalt 170 bussar av den här typen.

Gick några på export eller hamnade alla i Sverige?

Blev några av de som fanns i Sverige exporterade som begagnade?

Så det finns alltså bara en enda buss av den här typen kvar överhuvudtaget idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Några få gick på export till bl a Israel o Norge. Det var mest chassivarianten BR145 som exporterades och fick lokala karosser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2014, 20:01:56 PM
Några få gick på export till bl a Israel o Norge. Det var mest chassivarianten BR145 som exporterades och fick lokala karosser.

CR85:
Chassinr 542571 export till Norge (Ottadalen)

CR145:
4 stycken (chassinr 541850-541853) export till Israel
Chassinr 542024 export till Norge (Halden)

Detta skall vara de enda nytillverkade som exporterades enligt Scania-boken. Jag har inga uppgifter om sådana som exporterats begagnade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)