VL del. 4

Startat av Peter Öden, 12 januari 2014, 09:23:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

415 Scania CR 145 var uspr. Västerfärenbo Biltrafikförening 15 / U 946.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Trevligt, var är detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Bilden tagen på VL´s depå.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Vilken av dem? Skriv gärna i vilken stad bilderna är tagna i. Det underlättar och höjer upplevelsen av bilden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Synd att CR145 inte fick någon efterföljare. Den var före sin tid. Hade rostproblemen lösts, samt att man hade bytt till DS11-motorn, så hade det blivit en bra buss.

pnott

En gissning på var bilden togs!


(från Västerås stadskarta 1962)

Tack för bilderna från VL. De väcker många gamla minnen till liv!

Tompa871

Citat från: Peter Öden skrivet 12 januari 2014, 09:23:49 AM


Hej !

415 Scania CR 145 var uspr. Västerfärenbo Biltrafikförening 15 / U 946.

Mvh Peter Ö
Kommer det fler delar i VL-serien?

Ulf Berlin

Mycket trevlig bild på en 145a(med bakdörr!)/Ulf

Turbo

Mycket trevlig bussar.
Någon som vet hur många som tillverkades?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Turbo skrivet 18 januari 2014, 19:15:38 PM
Mycket trevlig bussar.
Någon som vet hur många som tillverkades?

Det tillverkades 149 CR145 och 21 CR85. De hade samma kaross men några CR85 var kortare. Alla CR85 hade svagare motor än CR145.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Turbo

Några av de 149 CR 145 byggdes väl som halvturistbussar, som gick delvis i linjetrafik.
Några byggdes som exklusiva turistbussar bl.a. GTG 175 som jag kört mycket.
Synd bara att rosten var så hård mot dessa karosser.

BussThomas

Vilken CR145:A synd att den inte fick någon efterträdare! Har letat efer en sådan någon som vet om det finns ett bra objekt någonstans?

Björn Forslund

Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 12:46:10 PM
Vilken CR145:A synd att den inte fick någon efterträdare! Har letat efer en sådan någon som vet om det finns ett bra objekt någonstans?

De som finns kvar i skick är sådana som varit husbilar länge. För ett par år sedan stod iaf en i original men bedrövligt skick utanför Gränna.
Scania har ett fint renoverat exemplar bevarat, den brukar synas på Tunga Rallyt.

yngrot

Här snackar vi buss  :D 

Björn om jag tänker på samma CR145 vid Gränna har jag för mig den är borta ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2014, 13:25:10 PM
Här snackar vi buss  :D 

Björn om jag tänker på samma CR145 vid Gränna har jag för mig den är borta ..

Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt  GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.