Från inköpsresa i Californien

Startat av Tomas Karlsson, 24 december 2013, 20:02:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomas Karlsson

Regbesiktningen var plättlätt. Den är såpass gammal så det mesta fick vara ifred. Fick sätta några reflexer på sidorna. Den här bussen har aldrig gått på linje. Den byggdes direkt hos Custom Coach med bostadsinredning. Så den är alltså personbil klass 2. Om man ska rega in en buss för personbefordran så kanske reglerna blir tuffare?
Om jag fick välja en fräck buss från USA så blev det nog en MCI MC6. Dom hade ju 12V71 från början:)

Björn Forslund

MCI MC6 var ju en provbuss fäör Greyhound byggd i "bara" 100 ex omkring 1970 så den måste vara svår att hitta? Men den är grym med takförhöjning i två steg.

Kurra-Gurra

Ägde inte Greyhound MCI ett bra tag? Det verkar som om amerikansk bussproduktion är organiserad lite annorlunda mot europeisk/asiatisk. Istället för en fordonstilverkare som fixar chassin, och en karosserifabrik som bygger på chassit, så verkar det som om busskarossören bygger hela bussen utom drivlinan, som köps in... Dessutom verkar det som om nästan varenda amerikansk buss har just Detroitdieslar i svansen, nån enstaka Cummins, Men aldrig nån CAT eller Powerstroke?

Tomas Karlsson

Jo, vad jag läst så blev Greyhound sura på GM efter problemen med två fyror i Scenicruiser-bussarna. Kostnaden för att konvertera blev antagligen väldigt hög. Så man köpte in sig i Kanadensiska MCI och alltefter som tillverkningskapaciteten byggdes upp så gick man över till MCI. PD 4107 blev den sista GM som amerikanska Greyhound köpte. C:a 265 exemplar. Så avbräcket för GM, när en kund som årligen köpte över 300 fordon försvann,  ledde nog till att man la ner tillverkningen av landsvägsbussar 1980. En prototyp gjordes för att ersätta Buffalo:n.  Men den kom aldrig i produktion. 
Eagle, som i början tillverkades i Europa, MCI, Flxible mfl. såldes med GM:s tvåtaktsdieslar. Det var väl först på 90-talet som miljökrav och bränsleekonomin slog ut dessa motorer.

Kurra-Gurra

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 december 2013, 17:21:56 PM
Jo, vad jag läst så blev Greyhound sura på GM efter problemen med två fyror i Scenicruiser-bussarna. Kostnaden för att konvertera blev antagligen väldigt hög. Så man köpte in sig i Kanadensiska MCI och alltefter som tillverkningskapaciteten byggdes upp så gick man över till MCI. PD 4107 blev den sista GM som amerikanska Greyhound köpte. C:a 265 exemplar. Så avbräcket för GM, när en kund som årligen köpte över 300 fordon försvann,  ledde nog till att man la ner tillverkningen av landsvägsbussar 1980. En prototyp gjordes för att ersätta Buffalo:n.  Men den kom aldrig i produktion. 
Eagle, som i början tillverkades i Europa, MCI, Flxible mfl. såldes med GM:s tvåtaktsdieslar. Det var väl först på 90-talet som miljökrav och bränsleekonomin slog ut dessa motorer.

Just det ja, det var väl två parallella fyror som kopplades samman via växellådan, eftersom att GM inte hade nån motor som ensam var tillräckligt stark för att driva bussen? Men blev de inte konverterade till V8-tvåtaktare sen iallafall, och det blev starten för DD tvåtaktsdieslarnas totala dominans som bussmotor? Det är alltid roligt med en utblick ut i världen, speciellt Nordamerika, där de har så annorlunda lösningar på samma problem som vi har! Vet du om det finns nån mer amerikansk buss i Sverige?

Tomas Karlsson

Rolls buss har renoverat en Silver Eagle. och det kryssade omkring en MCI på Stockholms cruising ifjol somras. Vet inte om den var regad i Sverige dock. I Tyskland, England och Holland finns det flera. Scenicruiser och Silversides.

Kurra-Gurra

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 december 2013, 19:25:07 PM
Rolls buss har renoverat en Silver Eagle. och det kryssade omkring en MCI på Stockholms cruising ifjol somras. Vet inte om den var regad i Sverige dock. I Tyskland, England och Holland finns det flera. Scenicruiser och Silversides.
Ok, tack för all info, det var kul att höra allt om dessa speciella bussar! :)

Rickson

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!


Ja jag förstog nästan det. Grattis! Jag har alltid gillat amerikanska bussar och din buss ser ut att vara en riktigt fin klenod. Inredningen ser ju helt fantastisk ut. Jag har sett den bussen tidigare nånstans men kul att komma i kontakt med ägaren! Själv har jag en lastbil från samma kontinent (dock ej 8v) . Planerar du att komma söderöver nånting till sommaren?

Tomas Karlsson

Kan vara svårt med fritid på sommaren. Men om det finns nån chans att vara ledig så blir det säkert nån längre tur. Den där bussen trivs bäst i hundra knyck!

Rickson

Mitt åk från 1970 trivs bäst i 120, men 100 går också alldeles utmärkt. :)

Rickson

Ta en sväng till Orsa vet jag... :) Tomas, jag har dragit iväg ett PM till dig.