Från inköpsresa i Californien

Startat av Tomas Karlsson, 24 december 2013, 20:02:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomas Karlsson

Försökte lägga in stillbilder också, men det gick inte så bra. Dom ligger på Photobucket men kanske var för stora..
http://www.youtube.com/watch?v=vnGpakup3Fw

BengaB40

Hej! Vilket eldorado för en bussfantast! Såg ut som en TwinCoach från 30-talet i slutet av videon?!  Hälsn. BengaB40

Mattias Petersson

Vilken härligt film du har gjort musiken gillar jag passar bra ihop med filmen  :)
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mr G

吉先生

Tomas Karlsson

Jag hade inte så gott om tid på resan. Men det får väl bli ett återbesök nån gång. Inne i hallarna stod några renoverade bussar som ägdes av museer eller privatpersoner. Tekniklösningarna från förr kan man ju sjunka in i hur djupt som helst.. Till ex det drivpaket som låg där från en tidig fyrtiotalare: en sidventils boxertolva, bensin! Hur fränt ska inte en sån låta?

Björn Forslund

Jag säger bara WOW! Så ska det se ut. Mycket trevlig video!  Måste vara tacksamt att slippa rost även solen istället tar hårt.
Det finns något som heter "Pacific Bus Museum" i SF som jag haft kontakt med. Kollade du något där? Antar att Ted känner dem.


Tomas Karlsson

Jag tror säkert att han är involverad i museet på något sätt. Här är hans hemsida: http://coachmaintenance.com

Rickson

Fina filmer! Är det du som har den jättefina PD4107 från -66 som finns här i Sverige ?

Tomas Karlsson

Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!

Björn Forslund

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!

En Scenicruiser vore inte fel. Men det blir en dyr historia att få hem. Hur man nu ska få den till östkusten. Enklast att skeppa därifrån antar jag och en sådan är inget man rullar in i en container.

Kurra-Gurra

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!
Ja hur importerar man egentligen en amerikansk buss? Måste ju Bli RoRo-frakt, som kommer bli svindyr. Och hur fan reggar man in den? Men det skulle som sagt vara jävligt kul att plocka med en sådan! Speciellt en MCI med Detroit Diesels 71serie 2-takts V8 ;)

Tomas Karlsson

Jag köpte min i Little Rock Arkansas. Tog mig lite ledigt och åkte över för att köra den, via några andra resmål, till Baltimore. Där lämnade jag den på kajen med noggranna körinstruktioner till stuvarna både på engelska och svenska. Frakten var beställd via en firma som förmedlar många transporter av entusiastbilar. Med facit i hand så hade man lika gärna kunna gå via vilken speditör som helst. Typ DSV, DB Schenker, etc. Dom köper alla lastyta på fartygen. Det kan här finnas chans till bättre deal i och med att  rabatter och efterfrågan kan variera. Det gick loss på c:a 50000:- för transport Baltimore - Göteborg.
Krånglet med ett objekt som inte går för egen maskin, gör ju allting dyrare. Men det skeppas ju stora motor- och segel-båtar på dessa Ro-Ro fartyg, så omöjligt kan det aldrig vara. Tror att Futurelinern kom på en gammal amerikansk "low boy" trailer.

Kurra-Gurra

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 19:22:31 PM
Jag köpte min i Little Rock Arkansas. Tog mig lite ledigt och åkte över för att köra den, via några andra resmål, till Baltimore. Där lämnade jag den på kajen med noggranna körinstruktioner till stuvarna både på engelska och svenska. Frakten var beställd via en firma som förmedlar många transporter av entusiastbilar. Med facit i hand så hade man lika gärna kunna gå via vilken speditör som helst. Typ DSV, DB Schenker, etc. Dom köper alla lastyta på fartygen. Det kan här finnas chans till bättre deal i och med att  rabatter och efterfrågan kan variera. Det gick loss på c:a 50000:- för transport Baltimore - Göteborg.
Krånglet med ett objekt som inte går för egen maskin, gör ju allting dyrare. Men det skeppas ju stora motor- och segel-båtar på dessa Ro-Ro fartyg, så omöjligt kan det aldrig vara. Tror att Futurelinern kom på en gammal amerikansk "low boy" trailer.
ok, intressant De är var billigare än jag trodde att skeppa över den! Själva bussen är väl inte så dyr i inköp heller? Var det lätt att registreringsbesiktiga den?

Björn Forslund

Vore inte fel med en GM eller GMC "New look" stadsbuss med 8V71 maskin i baken. Fanns drösvis av den på Cuba när jag var där. (Från Canada). Klassisk US stadsbuss känd från "Speed " t ex.

Kurra-Gurra

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2013, 19:41:57 PM
Vore inte fel med en GM eller GMC "New look" stadsbuss med 8V71 maskin i baken. Fanns drösvis av den på Cuba när jag var där. (Från Canada). Klassisk US stadsbuss känd från "Speed " t ex.
Jo, de är oerhört fräna på sitt amerikanska "Form follows function"-sätt Och DD8v71 är ju i princip odödlig. Men den kanske har lite svårt att uppfylla EURO6-målen ;) Fördelen med stadsbussar dessutom är ju att de oftare fortfarande är just bussar, och inte omgjorda till nån j***a cross/hästbuss eller husbil på ålderns höst... Annars gillar jag som sagt MCI och New Flyer :)