Büssing möter Mustang

Startat av Gunnar D, 05 december 2013, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe E

Inredningsmässigt skilde sig H25/H26 från H27 i det att de senare hade mörkgröna galonsäten, medan i
de förra var vartannat säte rött omväxlande med ljusgrått.                           Mvh, UE.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 20:04:50 PM

Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.
****
Fanns det två olika längder på H25?
Jag körde H25 i början av 1970-talet - även i den gamla målningen. Att dessa vagnar var "ett fönster" kortare än övriga, märktes direkt, men jag har inget minna av två olika längder  ???

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 07 december 2013, 12:43:33 PM
****
Fanns det två olika längder på H25?
Jag körde H25 i början av 1970-talet - även i den gamla målningen. Att dessa vagnar var "ett fönster" kortare än övriga, märktes direkt, men jag har inget minna av två olika längder  ???

HJP

Nej, givetvis inte. Jag menade den långa Bussing-varianten i Stockholm. H25 är lång (eller mindre kort), H26 är kort.....

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2013, 13:12:49 PM
Nej, givetvis inte. Jag menade den långa Bussing-varianten i Stockholm. H25 är lång (eller mindre kort), H26 är kort.....
****
Okej, tack!
Såg att jag själv rörde till det med litteran  :-[  Givetvis var det H26, som var kort.

HJP

Mr H

Citat från: HJP skrivet 07 december 2013, 13:57:22 PM
****
Okej, tack!
Såg att jag själv rörde till det med litteran  :-[  Givetvis var det H26, som var kort.

HJP

Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?

Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)

??? ???
Mr H

Harald Nordius

Eftersom alla påstigande skulle defilera förbi föraren, var det väl ingen mening med mer än en påstigningsdörr. Sen finns det ju inget direkt samband mellan kapaciteten och behovet av dörrar. Det är mera omsättningen av resande vid hållplatserna som avgör det. Vid alla hållplatser där man har minst lika många påstigande som avstigande blir det ju f.ö. påstigningen som avgör uppehållets längd, så något större behov av mer än en påstigningsdörr och en avstigningsdörr har man väl inte, om man inte har någon form av självbetjäning så att flera kan stiga på samtidigt.

F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.

Leyland

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 december 2013, 12:16:43 PM


F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.

"Inga"..? H35 var väl i vart fall godkänd för några. 8 stycken är något som klingar i bakhuvudet.

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 08 december 2013, 11:10:15 AM
Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?

Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)

??? ???
Mr H


Vad gäller de 10 H26 var det nog ett test för att se om detta var något för mindre belastade linjer på trånga gator?
Om de var billiga i inköp kan man ju undra, men det måste ha blivit dyrare att tillverka vänstertrafikbussar. Men Büssing ville nog gärna få in en fot på svenska marknaden så priset kanske blev gunstigt?

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2013, 12:47:20 PM

Vad gäller de 10 H26 var det nog ett test för att se om detta var något för mindre belastade linjer på trånga gator?
Om de var billiga i inköp kan man ju undra, men det måste ha blivit dyrare att tillverka vänstertrafikbussar. Men Büssing ville nog gärna få in en fot på svenska marknaden så priset kanske blev gunstigt?

Jag vill minnas att Büssinginköpen till en del motiverades med att de skulle användas för trafiken på Järvafältet som snart skulle bebyggas. Bebyggelsen kom emellertid att dröja många år, och blev framför allt inte så omfattande som det först var tänkt.

Sen har det ju förekommit rykten om korruption, att någon inom SS skulle ha skott sig själv på att låta bolaget förköpa sig på bussar som egentligen inte behövdes
吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 08 december 2013, 11:10:15 AM
Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?

Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)

??? ???
Mr H

Här verkar det behövas en mattelärare för att hålla ordning på siffrorna.  ;D

Dörrställningen 2x1-2-3 bör rimligtvis skrivas 2x(1-2-3) eller varför inte 2x(1+2+3). Jag har i alla fall aldrig sett en Mustang med två dörrar framför första boggien.  ;)
吉先生

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 08 december 2013, 12:16:43 PM
Eftersom alla påstigande skulle defilera förbi föraren, var det väl ingen mening med mer än en påstigningsdörr. Sen finns det ju inget direkt samband mellan kapaciteten och behovet av dörrar. Det är mera omsättningen av resande vid hållplatserna som avgör det. Vid alla hållplatser där man har minst lika många påstigande som avstigande blir det ju f.ö. påstigningen som avgör uppehållets längd, så något större behov av mer än en påstigningsdörr och en avstigningsdörr har man väl inte, om man inte har någon form av självbetjäning så att flera kan stiga på samtidigt.

F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.

Var någonstans pratar jag om bussens passagerarkapacitet? Jag trodde att det var självklart att vi pratade om bussens trafikkapacitet när vi pratar om kapacitet där tiden för omsättning vid hållplats är en given faktor. Hur tänker du när du tycker att det inte finns skäl till två avstigningsdörrar? Det är väl bra om folk kan kliva av i två strömmar parallellt? När H32 och uppåt levererades så hade man ju uppenbarligen en helt annan syn på detta, möjligtvis så ansågs de förberedda för ett automatsystem som aldrig blev av, men bakdörrarna då?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 08 december 2013, 13:26:52 PM
Jag vill minnas att Büssinginköpen till en del motiverades med att de skulle användas för trafiken på Järvafältet som snart skulle bebyggas. Bebyggelsen kom emellertid att dröja många år, och blev framför allt inte så omfattande som det först var tänkt.

Sen har det ju förekommit rykten om korruption, att någon inom SS skulle ha skott sig själv på att låta bolaget förköpa sig på bussar som egentligen inte behövdes

Det var väl de stora inköpen av H32 isåfall som skulle täcka även trafik på Järva innan TUB 3 öppnades. Korruption har det diskuterats en hel del, hr Berglund lär ju ha åkt någon engelsk vagn privat. Men ingen BMW eller Merca iaf...

Niklas Bygdestam

Var det inte Büssing själva som tog initiativ att komma in på den svenska marknaden? Jag har någonstans läst någon historia att de lite överraskande hade skickat en buss till Sverige för provkörningar och när bussen väl provades ut var man så nöjda med den att man beställde ett antal.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 december 2013, 17:46:54 PM
Var det inte Büssing själva som tog initiativ att komma in på den svenska marknaden? Jag har någonstans läst någon historia att de lite överraskande hade skickat en buss till Sverige för provkörningar och när bussen väl provades ut var man så nöjda med den att man beställde ett antal.

Det fanns ju en provbuss från 1961 som SS köpte, H25A. Men inte tror jag Büssing skickade hit den på spekulation. Det hade nog förekommit kontakter mellan SS ansvariga och Büssing. Vid den här tiden ville man hitta alternativ till Scania (Volvo var helt tabu). Büssing representerades i Sverige av ANA i Nyköping.
Bild på H25A finns i Bussalmanackan 2014!

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2013, 17:36:19 PM
Det var väl de stora inköpen av H32 isåfall som skulle täcka även trafik på Järva innan TUB 3 öppnades. Korruption har det diskuterats en hel del, hr Berglund lär ju ha åkt någon engelsk vagn privat. Men ingen BMW eller Merca iaf...

Nejnej. Det här gäller inte samma planering av Järvafältet som sen blev av. Och det gäller småbüssarna och inte dagen H-beställningen av H32 som var en del av ersättning för spårvagnstrafiken. Den första planeringen av Järvafältets exploatering innebar betydligt mer byggande än  vad som blev resultatet. Man planerade för en stad, och inte för förortsbebyggelse som det sen blev. Där skulle småbüssingarna pila fram och tillbaka. Det konstiga var bara att man köpte på sig bussarna innan beslut om planer och byggnation var tagna.
吉先生