Büssing möter Mustang

Startat av Gunnar D, 05 december 2013, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Den lite mörka vårdagen 13 maj 1967 skedde detta möte vid Fridhemsplan.

Mvh Gunnar

HJP

****
Mycket "X möter Y", just nu. Ett mycket trevligt tema  :)
Büssing i den målningen är mycket välkommet. Finns det fler?

HJP

Harald Nordius

Och med Mälaröbussar i bakgrunden. :)

977 ser ut att ha fått oväntat besök. Det är visst hr Albert som har hälsat på.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2013, 17:44:44 PM


Den lite mörka vårdagen 13 maj 1967 skedde detta möte vid Fridhemsplan.

Mvh Gunnar


Roligt med högerstyrda Büssing! Överlevde denna högertrafiksomläggningen och blev ombyggd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2013, 15:41:33 PM

Roligt med högerstyrda Büssing! Överlevde denna högertrafiksomläggningen och blev ombyggd?

Jodå. De var förberedda för ombyggnad till högertrafik redan vid leverans. Den här bussen såldes för övrigt 1972 till Halmstads Lokaltrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2013, 15:45:18 PM
Jodå. De var förberedda för ombyggnad till högertrafik redan vid leverans. Den här bussen såldes för övrigt 1972 till Halmstads Lokaltrafik.

Nja, 5540 var en H26, den korta varianten alltså. De kom -62 och var ej förberedda för högertrafik. Däremot var senare leveranser H27 och dubbeldäckarna H31 förberedda med färdiga dörrhål mm då de levererades efter att Dagen H spikats, vilket klubbades igenom i Riksdagen år 1963.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 16:22:33 PM
Nja, 5540 var en H26, den korta varianten alltså. De kom -62 och var ej förberedda för högertrafik. Däremot var senare leveranser H27 och dubbeldäckarna H31 förberedda med färdiga dörrhål mm då de levererades efter att Dagen H spikats, vilket klubbades igenom i Riksdagen år 1963.


Men alla H26 byggdes alltså ändå om till högertrafik trots att de inte var förberedda för det vid leverans?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2013, 16:34:22 PM

Men alla H26 byggdes alltså ändå om till högertrafik trots att de inte var förberedda för det vid leverans?


Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 20:04:50 PM

Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.

Långa ??? Du menar väl mindre korta!
吉先生

Björn Forslund


Björn Forslund

Lite siffror på längder:

Kort Bussing H26 10,20 m

Mindre kort dito H25 10,85 m

Som jämförelse C75-C76 Capitol 10,485 m

Överlag var bussarna hos SS ganska korta på den tiden.

Fredrik Klint

De "långa" H25 och H27 var ju rätt lika men vissa skillnader fanns på utsidan, jämför man dem i vänstertrafik så hade:
H27 skyltskåp på höger och vänster sida, H25 enbart på dörrsidan.
H27 hade raka fönsterstolpar på icke dörrsidan i höjd med bakdörrens placering, H25 hade alla fönsterstolpar av lutande modell. Gjort för enklare ombyggnad till högertrafik kan man anta.
H27 hade större hjulhus fram så listen som går mellan fram- och mittdörr var bruten medan den gick obruten på H25. Detta återspeglas också i att H27 har bredare framaxel än H25.
H27 hade dubbla "extraljus" fram, H25 enbart ett på vänster sida (dörrsidan).

Vissa av dessa grejer är måhända enklare att förstå med hjälp av bilder.

Mr H

#12
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 december 2013, 09:26:22 AM
De "långa" H25 och H27 var ju rätt lika men vissa skillnader fanns på utsidan, jämför man dem i vänstertrafik så hade:
H27 skyltskåp på höger och vänster sida, H25 enbart på dörrsidan.
H27 hade raka fönsterstolpar på icke dörrsidan i höjd med bakdörrens placering, H25 hade alla fönsterstolpar av lutande modell. Gjort för enklare ombyggnad till högertrafik kan man anta.
H27 hade större hjulhus fram så listen som går mellan fram- och mittdörr var bruten medan den gick obruten på H25. Detta återspeglas också i att H27 har bredare framaxel än H25.
H27 hade dubbla "extraljus" fram, H25 enbart ett på vänster sida (dörrsidan).

Vissa av dessa grejer är måhända enklare att förstå med hjälp av bilder.

En viktig skillnad var också att H25 och H26 hade framhjulen en bit in i hjulhusen efter dåtida tysk standard (syns på bilden!). Hjulen fick tydligen inte sticka ut ens när de svängde maximalt! Varför det var så viktigt vet jag inte.

Det gjorde att de SS-chaufförer som var vana vid att kunna "trottoarglida" (ett förhållande som f.ö kunde beskådas på däckverkstaden i Hornsberg!) tyckte illa om H25-H26 då det gick ju inte med dessa bussar, utan att samla på sig diverse räcken m.m!

En intressant detalj på H27 var att den kunde växlas både manuellt och som automat, manuellt med hjälp av en liten växelspak!

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 07 december 2013, 09:35:43 AM
En viktig skillnad var också att H25 och H26 hade framhjulen en bit in i hjulhusen efter dåtida tysk standard (syns på bilden!). Hjulen fick tydligen inte sticka ut ens när de svängde maximalt! Varför det var så viktigt vet jag inte.


Mr H

Jag har läst att det var tysk lag vid den här tiden att framhjulen inte fick sticka ut. Eftersom de bara gör det när man svänger är det svårt att förstå motivet till detta. Det står i SoB nånstans om det här.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 07 december 2013, 12:05:16 PM
Jag har läst att det var tysk lag vid den här tiden att framhjulen inte fick sticka ut. Eftersom de bara gör det när man svänger är det svårt att förstå motivet till detta. Det står i SoB nånstans om det här.

Det måste vara menat att hjulen inte får sticka ut när de står rakt? Det är väl så att karossbredden har ändrats vid någon tidpunkt och framaxeln inte hunnit med i svängarna (!). Det var ju samma sak med Scanias framaxlar på CF, innan CF76 kom var de anpassade för 2,35 breda bussar trots att karossen nu var 2,50 bred.