SJ Capitol spurtar

Startat av Gunnar D, 07 november 2013, 17:42:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Här på länken till Vägfordonsmodeller: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58639.105
visas nu färgschemat för den senare/sista SJ/Solna-färgsättningen. Underlaget är baserat på de två(?) bilder som Gunnar D. lagt ut på forumet.
/LYR

Björn Forslund

Citat från: CW66 skrivet 09 november 2013, 14:47:37 PM
Vad var det egentligen för bussar som skickades dit?
Jag ser ju Capitoler...men även ett gäng Hägglundare på bilden

Standardtyper från hela landet, Capitoler i hundratal, Scania BF från 50-talet, Volvo B655 osv med olika karosser.
Mycket stadsbussar med dörrar framför framaxeln som var för gamla att bygga om.

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 09 november 2013, 11:47:52 AM
SL måste nog ha bytt ut rullarna inför den här trafiken. Ettorna i tiotalsrullen ligger perfekt "i våg" vilket kanske skulle kunna tala för det att det är en rulle (kan den i och för sig ha gjort ändå).

Det stämmer nog bra enligt bilden ovan.

/Gunnar

Ulf Fernestad

SJ 2744 vad hade den för passagerarantal? var alla capitolbussar generellt platsmässigt lika eller var det stor differans på platsantalet mellan de olika bussägarna som hade capitoler

Björn Forslund

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 november 2013, 19:24:29 PM
SJ 2744 vad hade den för passagerarantal? var alla capitolbussar generellt platsmässigt lika eller var det stor differans på platsantalet mellan de olika bussägarna som hade capitoler


Givetvis var det kunden som bestämde fördelningen mellan sitt- o ståplatser. Vissa Capitoler hade dubbelsäten på båda sidor om mittgången medan andra hade enkelsäten på ena sidan. Just  2744 hade 40 sittplatser och 28 stå.

CW66

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 november 2013, 19:00:27 PM
Standardtyper från hela landet, Capitoler i hundratal, Scania BF från 50-talet, Volvo B655 osv med olika karosser.
Mycket stadsbussar med dörrar framför framaxeln som var för gamla att bygga om.

Tack!

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2013, 21:02:38 PM

Givetvis var det kunden som bestämde fördelningen mellan sitt- o ståplatser. Vissa Capitoler hade dubbelsäten på båda sidor om mittgången medan andra hade enkelsäten på ena sidan. Just  2744 hade 40 sittplatser och 28 stå.
tack

Railmaster

Är det någon som håller med LYR om att ränderna på midjelisten är gröna? Tycker dom ser lika svarta ut som kofångarna!

LYR

Citat från: Railmaster skrivet 11 november 2013, 12:39:48 PM
Är det någon som håller med LYR om att ränderna på midjelisten är gröna? Tycker dom ser lika svarta ut som kofångarna!
Jag är också självklart intresserad av vad som är riktigt uppfattat av Gunnars färgbilder,
så om Gunnar har möjlighet till att göra en extrem förstoring av just ränderna (fördjupningarna) i listen  eller med lupp konstatera vilken  kulör det gäller,
så är vi tacksamma för ett klarläggande "i kulturforskningens tjänst".
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 11 november 2013, 14:22:59 PM
Jag är också självklart intresserad av vad som är riktigt uppfattat av Gunnars färgbilder,
så om Gunnar har möjlighet till att göra en extrem förstoring av just ränderna (fördjupningarna) i listen  eller med lupp konstatera vilken  kulör det gäller,
så är vi tacksamma för ett klarläggande "i kulturforskningens tjänst".
/LYR

De tycks faktiskt vara svarta eller extremt mörkgröna. Någon som kan verifiera/dementera?

/Gunnar

Uffe E

Som jag minns, förekom såväl mörkgröna "streck" som svarta. Jag kan tänka mig att man bättrade på "slitna"
streck genom att måla om helt, men långt ifrån alla, och då svart, vid övergången till orange efter 1962. Möjligen valde man svart emedan SJ-märkning och inv.-nr ju blev svart.                                                               Mvh, UE

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 11 november 2013, 15:12:18 PM
De tycks faktiskt vara svarta eller extremt mörkgröna. Någon som kan verifiera/dementera?

/Gunnar

Även vid kraftig förstoring är ränderna svarta.

M v h
Ingwar

Railmaster

Precis! Om LYR vill vara på säkra sidan ska nog Capitolmodellen i detta utförande ha svarta streck tills någon visar en bild där det tydligt syns att de är gröna!

Mr G

Jag tror att de var mörkgröna, för det var väl ändå originalfärgen? Verkar extrem överkurs att måla om, men säger Uffe att det var så, är det väl bara att rätta in sig i ledet.

Att tolka färgen från den uppladdade bilden låter sig inte göras. Det måste förstås göras från originalbilden/originalscanningen. Så där är det Gunnars ord som gäller.
吉先生