SJ Capitol spurtar

Startat av Gunnar D, 07 november 2013, 17:42:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Det är högtrafik morgon 31 aug 1967 och SJ 2744 ligger fint i kurvan på Vidängsvägen ner mot Alvik. Ytterligare någon trafikdag återstår innan det är slutkört i Sverige.

Mvh Gunnar

LYR

Tack för den SJ/Solna-Capitolen omlackerad  från gul/grön färgsättning till modernare SJ-orange - men fortfarande sitter de två ränderna i midjelisten kvar i grön färg.
En härlig förebild för ett modellbygge till den väntade Jeco-Capitolen  - aktern hade du plåtat också - här tidigare visad.
/LYR

Mr U

Kanonfin Bild. Var hamnade den efter högertrafikomläggningen?

Peter Rost

Tror att 2744 skickades till Pakistan.

/Peter

Mr H

Citat från: Mr U skrivet 08 november 2013, 00:32:11 AM
Kanonfin Bild. Var hamnade den efter högertrafikomläggningen?

Tyvärr hit!
(Men det här är en olycksbroder!)

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2013, 17:42:04 PM


Det är högtrafik morgon 31 aug 1967 och SJ 2744 ligger fint i kurvan på Vidängsvägen ner mot Alvik. Ytterligare någon trafikdag återstår innan det är slutkört i Sverige.

Mvh Gunnar

Strålande bild! En sådan där bild som man drömmer sig in i! Tack!
En undring bara, hade SJ Capitoler samma typ av sifferställ i fronten som SS Capitoler? Hade inte SJ hela rullar i fronten? Kanske SL satt in en skyltskåp i fronten för sista rycket på Brommalinjerna? Tala om superfräsch buss som står inför omedelbar utrangering!

Mr H

Björn Forslund

Mycket trevlig bild. Hur kom det sig att SJ-Capitoler rullade på en Metropollinje?  Bussbrist inför Dagen H? Hade SJ fortfarande bussar på Brommahallen vid den tiden?

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2013, 16:43:28 PM
Strålande bild! En sådan där bild som man drömmer sig in i! Tack!
En undring bara, hade SJ Capitoler samma typ av sifferställ i fronten som SS Capitoler? Hade inte SJ hela rullar i fronten? Kanske SL satt in en skyltskåp i fronten för sista rycket på Brommalinjerna? Tala om superfräsch buss som står inför omedelbar utrangering!

Mr H

Jag funderar om det inte var så att SJ:s Capitoler också hade ett annat typsnitt på linjerullarna än vad SS hade. Och om rullarna var i SJ-färg, dvs grönt/gult istället för svart/vitt. Kan rullarna ha bytts ut i samband med att SJ gick över till tresiffriga linjenummer? Och så är det elvan på tiotalsrullen. Kan SJ verkligen ha haft såna?

Känns som om Mr H är något på spåret ...
吉先生

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2013, 19:20:20 PM
Mycket trevlig bild. Hur kom det sig att SJ-Capitoler rullade på en Metropollinje?  Bussbrist inför Dagen H? Hade SJ fortfarande bussar på Brommahallen vid den tiden?

De var inhyrda av SL i Brommahallen inför dagen H.

Mr H

Uffe E

Mr H har rätt rörande inhyrning i Bromma. Mr G har rätt rörande linjerullar och "knubbiga" små siffror. Då det
började (tämligen stegvis) införas 500-nummer försågs BF-ar, CF-ar, Capitoler och volvopannkakor med rulle
för ental jämte rulle med talen 50 - 53, dock mest med mörkgrön bakgrund.     Nämnas bör, att Brommahallen
inhyste gräddvispar, järnspett och 5 st. BF73-or (ersatta av raketer) redan sensommaren -59. Denna
inhyrning upphörde dock sommaren -63, i det att Råsta togs i bruk 1/7-63. Eftersom det blev "glapp" i datum
fick de 34 raketerna som ju varit kvar i Bromma, trängas ihop med övriga bussar i Sub-garaget i en vecka!
Som bekant är, var anledningen till vistelsen i Bmh åren 1959 - 63 den vidlyftiga trafiken på 15/16 och senare även 6-an                                                                                               Mvh, UE.

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 08 november 2013, 20:12:52 PM
Jag funderar om det inte var så att SJ:s Capitoler också hade ett annat typsnitt på linjerullarna än vad SS hade. Och om rullarna var i SJ-färg, dvs grönt/gult istället för svart/vitt. Kan rullarna ha bytts ut i samband med att SJ gick över till tresiffriga linjenummer? Och så är det elvan på tiotalsrullen. Kan SJ verkligen ha haft såna?

Känns som om Mr H är något på spåret ...

SL måste nog ha bytt ut rullarna inför den här trafiken. Ettorna i tiotalsrullen ligger perfekt "i våg" vilket kanske skulle kunna tala för det att det är en rulle (kan den i och för sig ha gjort ändå). Det var väl den här inhyrningen som friställde Brommas H21 för tjänstgöring i Hornsberg? Förmodligen så tyckte man att det lämpade sig bättre att köra Wilson i Bromma än i innerstaden. (Sedan så gled ju en del H21 iväg från Hornsberg till Nyboda också så det var väl ett "21-spel" ( ;D!) i detta!

Synd bara att de "Järnspett" som hamnade i Björknäs inte lackades om till BSBV-lack! Hade varit läckert med en gul Capitol med svart midja och svart snibb! De "Järnspett" som hamndade i Södertälje lackades ju om i SOAB-lack. Se bild från Frihamnen våren 1968 Capitolen t.v. Påkostat av SOAB kan man tycka

Mr H!


CW66

Citat från: Mr H skrivet 08 november 2013, 16:05:30 PM
Tyvärr hit!
(Men det här är en olycksbroder!)

Mr H


Intressant läsning - men du har inte fortsättningen på sidan 11 som det står?

Mr H

Citat från: CW66 skrivet 09 november 2013, 11:49:57 AM
Intressant läsning - men du har inte fortsättningen på sidan 11 som det står?

Trodde nog att någon skulle fråga! Bör vara den här, den la jag också ut nyligen, men det är ju inte så gott att veta förstås!

Mr H


CW66

Vad var det egentligen för bussar som skickades dit?
Jag ser ju Capitoler...men även ett gäng Hägglundare på bilden

Uffe E

Gick igenom mina gamla neg, där det syns att det var skilda rullar, även bokstavsrulle. Tiotalsrullen tycks ha
härbärgerat upp till 19, likt SS. Skyltskåpet i fönstret bakom framdörrarna togs bort efter hand, ersattes med
pappskyltar, såsom "29 Edsbergslinjen".                                       Mvh, UE.