Veteranbussprojekt landet runt!

Startat av Fridgemaster, 21 november 2012, 22:02:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

Det är alltså ett möte som berör veteranbussar söder om Dalälven  ::)
Kom igen när mötet är färdigt så kanske vi kan ha ett liknande häruppe också.
Sektion Norrs stora bussmöte i Östersund  ;)

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 27 november 2012, 23:13:13 PM
Det är alltså ett möte som berör veteranbussar söder om Dalälven  ::)
Kom igen när mötet är färdigt så kanske vi kan ha ett liknande häruppe också.
Sektion Norrs stora bussmöte i Östersund  ;)

Jo, det vore trevligt men jag tror att någon norr om Dalälven isåfall måste ta tag i det hela och organisera något.
Annars blir det bara tjafs om att allt ska styras från Stockholm.

saurer

Bra där :)
Jag tror det är lite feltänk  att inte ta med privat personer och företag i en sådan förening
Veteranbuss sverige består  mer av privata fordonsägare än föreningar
Det är därför jag kastar ut bollen här för att den ska studsa
Kanske kommer vi fram till ett förbund för föreningar  ,kanske kommer vi fram till ett förbund för veteranbuss ägare
Det dilemmat vi har är avstånden ,avståndskänslan är olika i norr och söder ,men jag tror att vi ska kunna sy ihop något bra i allafall
Kom gärna med synpunkter



Jag startar väl en Lista så får vi se

År       tillverkare     Chnr  Modell         Kaross        Modell     KNr    Ägare
1950  ScaniaVabis              B42          Hägglunds                             Sundqvist
1953  ScaniaVabis              B63          Hägglunds                              Östersunds Kommun
1967  Volvo                    B57          VBK/KLM                                 Svenssons Saxvallen
1962  Volvo                                        Jonsson&Söner Brunflo           Brattbytorpet /Revsund
1957  Volvo                                        SKV                                         Brattbytorpet /Revsund
1        ScaniaVabis              CF 76       Scania                                     Östersunds kommun
          ScaniaVabis              BF 76       Hägglunds                               Jemtlands Veteranbilsklubb
          ScaniaVabis              B 65         SKV                                          Jemtlands Veteranbilsklubb
          Scania                      CR 111     Scania                                      Östersunds kommun
          ScaniaVabis                              Hägglunds                               Östersunds kommun
          Brockway                                                                                  Östersunds kommun
          Volvo                                        SKV                                          Privat Åsarna
          Volvo                        B58          Wiima                                      Jemtlands Veteranbilsklubb
          Volvo                                         Hägglunds                               Östersunds kommun
          Volvo                                         Kjellberg                                   Privat  Bredbyn 
1955  Volvo                        L342D       SKV                                           Privat  Boden
1930  Volvo                        LV-61        Hägglunds                                PrimusMotor Örnsköldsvik
 

Ersa

Ja, på något sätt måste alla privatpersoner kunna komma med i bilden också, förutsatt att de vill. Även de som inte är (och inte vill bli) medlemmar i SvOF, SSS och liknande föreningar. Ett "Privata veteranbussägares förening" som i sin tur är medlem i riksföreningen vore kanske en god idé.

Björn Forslund

Privata veteranbussägare ska vara medlemmar i någon lokal förening eller typ SvOf är det tänkt.

Det vi försöker få till är en fristående organisation som länkar samman de svenska föreningarna. Denna organisation ska sedan verka med de övriga nordiska föreningarna. Och se till att vi genomför vår del av de nordiska mötena samt representeras när mötena är utomlands.

Det blir m à o mest kontakt via internet och ingen medelmstidning eller resebyrå eller sådant. Minimal administration.
Anledningen till detta är givetvis att det är stört omöjligt att få någon att ta ett uppdrag. Antalet frivilliga är hittills i paritet med en handfull där några fingrar redan är amputerade.

SvOf försöker få igång detta, men vi tänker sedan inte sköta det själva, det har vi inte resurser till.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 november 2012, 19:25:05 PM
SvOf försöker få igång detta, men vi tänker sedan inte sköta det själva, det har vi inte resurser till.

Då hoppas jag att SvOF får aktivt stöd från andra större och mindre föreningar, och inte bara ett passivt medhåll.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 28 november 2012, 19:32:59 PM
Då hoppas jag att SvOF får aktivt stöd från andra större och mindre föreningar, och inte bara ett passivt medhåll.

Bussfolket i SSS o Djurgårdslinjen är de enda som hittills visat aktivt intresse. Tyvärr är det så, och en svensk riksorganisation måste alltså vara av enklaste sort utan en massa administration, kostnader och krångel.
Budgeten får begränsa sig till att täcka nordiska möten.
Sedan får vi se hur Christian lyckas med att få med övriga svenska föreningar/ grupperingar på noterna..

Lars-Håkan_E

Det verkar ju finnas två olika ideér om vad denna förening ska innehålla och vilken verksamhet den ska bedriva.

Som Björn skrivit ett antal ggr så är det en bussvariant av Museibanornas Riksorganisation, MRO, eftersom det finns få eller ingen privatperson som äger o driver trafik på museibanor så har MRO endast föreningar som medlemmar.

Fråga ett är om det överhuvudtaget finns ett intresse från enskilda fordonsägare att bli medlemmar?
Fråga två är hur ett sådant medlemskap ska utformas och vem som ska föra dessas talan?

Ett problem som vi har i Sverige är att det idag egentligen inte finns en fungerande rikstäckande organisation för bussintresserade med eller utan fordon, man är ofta splittrade på ett antal olika organisationer och saknar därför en helhetssyn, möjligheter att samverka etc.


Björn Forslund

Jag tror det är viktigt att få till en fungerande riksorganisation först och främst. Utan det är det ganska meningslöst att starta nya föreningar som "veteranbussägarföreningen" och liknande. Det ökar bara splittringen ytterligare, och det har ju visat sig att endast ett litet fåtal är beredda att ta ansvar för något eller ta några uppdrag, så frågan är om det hela inte stannar vid det sedvanliga "mycket snack, lite verkstad".

Vad ska då en Riksorganisation bestå av och verka för?

Minst en representant från varje ansluten bussförening.
Diskussionsforum på nätet för ständig kontakt mellan de olika föreningarna
¨
Hjälp med reservdelssökning (här har SSS redan fixat en diger lista på vad de har i den vägen!)
Utbyte av erfarenheter av olika slag
Rabatter på försäkringar, drivmedel mm
Utbyte av info om utfärder. rallyn, evenemang osv
Arrangera nordiska möten
Delta i nordiska möten
Gemensamt motverka dumma myndighetspåhitt eller EU-direktiv som berör oss
Verka för skattefrihet för veteranbussar i Y-trafik

Listan kan göras längre, och det är inte meningen att Riksorganisationen skall göra allt detta, men däremot knyta samman de olika föreningarna så vi genom vår gemensamma tyngd och samarbete kan få något gjort.

Mats Karlsson

Citat från: Fridgemaster skrivet 21 november 2012, 22:02:10 PM
Först ut ett jätteprojekt som snart närmar sig 20 år! Nämligen Austinbussen hos veteranbilsföreningen i Hamsta (Timrå).

http://www.rolfdahlen.se/11673247

Bussen skall vara färdig till sommaren. En bekant till mig håller på med soffor och innertak nu.
Ställer frågan igen, i fall någon initierad har missat den:
- Vem har ursprungligen byggt karossen till Austin-bussen? Är det någon lokal förmåga?

hkb

Citat från: saurer skrivet 28 november 2012, 18:25:37 PM
Bra där :)
Jag tror det är lite feltänk  att inte ta med privat personer och företag i en sådan förening
Veteranbuss sverige består  mer av privata fordonsägare än föreningar
Det är därför jag kastar ut bollen här för att den ska studsa
Kanske kommer vi fram till ett förbund för föreningar  ,kanske kommer vi fram till ett förbund för veteranbuss ägare
Det dilemmat vi har är avstånden ,avståndskänslan är olika i norr och söder ,men jag tror att vi ska kunna sy ihop något bra i allafall
Kom gärna med synpunkter



Jag startar väl en Lista så får vi se

År       tillverkare     Chnr  Modell         Kaross        Modell     KNr    Ägare
1950  ScaniaVabis              B42          Hägglunds                             Sundqvist
1953  ScaniaVabis              B63          Hägglunds                              Östersunds Kommun
1967  Volvo                    B57          VBK/KLM                                 Svenssons Saxvallen
1962  Volvo                                        Jonsson&Söner Brunflo           Brattbytorpet /Revsund
1957  Volvo                                        SKV                                         Brattbytorpet /Revsund
1        ScaniaVabis              CF 76       Scania                                     Östersunds kommun
          ScaniaVabis              BF 76       Hägglunds                               Jemtlands Veteranbilsklubb
          ScaniaVabis              B 65         SKV                                          Jemtlands Veteranbilsklubb
          Scania                      CR 111     Scania                                      Östersunds kommun
          ScaniaVabis                              Hägglunds                               Östersunds kommun
          Brockway                                                                                  Östersunds kommun
          Volvo                                        SKV                                          Privat Åsarna
          Volvo                        B58          Wiima                                      Jemtlands Veteranbilsklubb
          Volvo                                         Hägglunds                               Östersunds kommun
          Volvo                                         Kjellberg                                   Privat  Bredbyn 
1955  Volvo                        L342D       SKV                                           Privat  Boden
1930  Volvo                        LV-61        Hägglunds                                PrimusMotor Örnsköldsvik

Kolla gärna på www.konrad-auwaerter.de . Titta under fliken omnibus datenbank. Alltså en inventering av bussar, i detta fall globalt men det vore ju trevligt med en inventering av bussar i Sverige. Bra initiativ att börja med en lista. Kanske någon vill upplåta en hemsida där man kan lägga upp bild, modell, status, ägare etc ?

Erik Tannerbring

Själv tycker jag det behövs reparatörer och folk som sköter bussar och letar reservdelar så de bussar som finns kan bevaras till framtiden. Finns redan för många föreningar och för få som intresserar sig av det praktiska.

saurer

Jo så sant,det viktigaste är att försöka föryngra  intresset för veteranfordon
Vi har alla olika inriktningar på buss intresset
Det största problemet som bussägare  har är utrymmet ,det är inte frimärken precis
Hur får vi föryngring i leden , jag tror att man måste visa upp fordonen ,SVOF har varit duktig i Gävle de sista åren
Annars sker nog mycket uppvisning på lokal status
Det kostar lite att köra runt med grejorna
men och andra sidan är det väl rätt fordon om man vill samåka
Resor kan vara ett sätt att locka nya entusiaster
Norrmännen arrangera som vanligt sin  årliga Landstreff ,som äger rum i Laerdal i år

http://www.rhf.no/landstreff/lardal2013/lardal2013.htm

Det är verkligen ett ställe att knyta kontakter på ,Erik som efterlyser delar tex
Kanske det går att hitta ett gäng entusiaster  i Östergötland , så man kan lasta en Orange Volvo/SKV
eller en grå och grön ScaniaVabis /Höglunds Säffle och åka dit