Personalbussen "SL 5759"

Startat av jbnilsson, 30 juli 2012, 16:51:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2012, 13:25:25 PM
Dessa tre (5759-5761) levererades väl så här, jag har aldrig hört talas om någon ombyggnad på dessa. Det vanliga på denna typ av buss i SL-trafik var dörrställning 1-1-1 (H3) och 2-1-1 (H2).

Det fanns ju Säfflekarosser 1-1-1 som höll dåligt.  Men dessa förstärktes med bl a plåtbitar ovanför dörrarna. Tror det var H49 o H54 som fick detta. Men någon ombyggnad till 1-1-0 pga detta förekom inte.


SL i Wien

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 22:02:14 PM
Trist! Verkar behövas en insamling även här, till rostlagning och ny lack.
Denna vill man ju inte se ute på Hölö om några få år!

Jag är helt Ersas åsikt!
Finns det redan idéer hur ett bevarande kan se ut?
Vilja erbjuda min hjälp även om jag har lite "längre" vägar till Sverige :-)
En sådan pärla måste bevaras för eftervärlden

Mvh Markus / Wien

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2012, 14:45:42 PM
Det fanns ju Säfflekarosser 1-1-1 som höll dåligt.  Men dessa förstärktes med bl a plåtbitar ovanför dörrarna. Tror det var H49 o H54 som fick detta. Men någon ombyggnad till 1-1-0 pga detta förekom inte.

Stämmer, även H58 och H1.

Björn Forslund

Citat från: SL i Wien skrivet 04 augusti 2012, 15:19:11 PM
Jag är helt Ersas åsikt!
Finns det redan idéer hur ett bevarande kan se ut?
Vilja erbjuda min hjälp även om jag har lite "längre" vägar till Sverige :-)
En sådan pärla måste bevaras för eftervärlden

Mvh Markus / Wien

Tror inte personalklubben har något större intresse av bussen som sådan. De vill bara ha en buss att disponera för privata turer. När den bli tillräckligt dålig kommer den sannolikt att ersättas med något annat.
För de som gillar H3 kan jag nämna att SvOf har vagn 6332 som är i princip likadan, men har en tredje dörr.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2012, 18:49:32 PM
Tror inte personalklubben har något större intresse av bussen som sådan. De vill bara ha en buss att disponera för privata turer. När den bli tillräckligt dålig kommer den sannolikt att ersättas med något annat.
För de som gillar H3 kan jag nämna att SvOf har vagn 6332 som är i princip likadan, men har en tredje dörr.

Läge för SvOF att ta över 5789 med släp i framtiden?
Eller som andrahandsplan om 5789 är i för dåligt skick: Montera dragkrok på 6332 och därmed kunna överta släpet. Samt låta 5789 bli reservdelar.

saurer

Man måste nog ta och fundera på vad man ska spara åt eftervärlden,Svof har ingen möjlighet att spara och renovera allt
Vi måste försök inventera vad som finns sparat och vad som bör sparas i Sverige
Hur månaga CR 76 -110 -111or  finns hos föreningar i Sverige  behövs alla eller kanske man ska gallra bort några och satsa krut på andra för att få dem i bra skick, skulle gärna vilja se sällskapets CR 110L i körbart skick




Björn Forslund

Citat från: saurer skrivet 04 augusti 2012, 21:20:16 PM
Man måste nog ta och fundera på vad man ska spara åt eftervärlden,Svof har ingen möjlighet att spara och renovera allt
Vi måste försök inventera vad som finns sparat och vad som bör sparas i Sverige
Hur månaga CR 76 -110 -111or  finns hos föreningar i Sverige  behövs alla eller kanske man ska gallra bort några och satsa krut på andra för att få dem i bra skick, skulle gärna vilja se sällskapets CR 110L i körbart skick

Det går inte att spara allt. Antalet objekt är mycket större än antalet entusiaster. detta är tråkigt, men svårt att göra något åt.
När det gäller rostskador undertill kan det bli hur dyrt som helst, och få vill frivilligt hålla på med den typen av jobb.
Vad gäller SSS CR110L får vi hoppas på att den i framtiden blir iordningställd, huvudsaken är att den finns kvar.

Ersa

Klart man inte kan spara på "allt". Det jag menade var att jag inte gärna vill se den enda(?) SL-släpvagnen på Hölöskroten i framtiden.

Camilla


groenis

Erik
Om du snackar med Max på busmarket så kanske du kan få ett förslag på att bevara vagnen.

Om SvOF skulle bevara alla bussar som det läggs önskemål om då skulle det vara en obruten linje av uppställda bussar från Jordbro till Nynäshamn längs 73:an
På slutet skulle det påminna om en amerikansk bilskrot där en äldre farbror muttrar de ska renoveras när jag får tid.

/Lennart

Björn Forslund

Om den bussen hamnar i det läget att det blir Hölö vill vi iaf rädda en del grejer som passar i SvOf:s H3.
Denna ska förmodligen rulla i Mfd-trafiken nu i augusti.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2012, 15:40:29 PM
Om den bussen hamnar i det läget att det blir Hölö vill vi iaf rädda en del grejer som passar i SvOf:s H3.
Denna ska förmodligen rulla i Mfd-trafiken nu i augusti.

Och jag känner till en H22 som även den skulle må gott av lite extra delar.
Nu är det säkert inte möjligt, men det vore nästan lite kul att se det där kopplat på en ledvagn. ;)