Tävling: Var gick jag på bussen för 45 år sedan?

Startat av Gunnar D, 28 juli 2012, 14:23:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR



Gunnar D

Inget rätt svar hittills.

Ett tips från Sherlock Holmes: Notera 1)förarens hållning/utstrålning 2)biljettblocken 3)bakgrunden. (Typiskt Sherlock!)  :)

/Gunnar

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 juli 2012, 17:24:54 PM
Brommahallen?

Mr H

Nej, det är en trafikvagn på en linje och hplnamnet efterfrågas.

/Gunnar


Ted Selander

Då drar jag till med Backlura, linje 119. Alla tilläggsbiljettblocken är framme, så zon 4?

Gunnar D

Citat från: Corny skrivet 29 juli 2012, 17:41:15 PM
116 i Nockebyhov?

Corny

Helt rätt!
Hedersomnämnandet går till Corny!!  :D
Bra gjort, förstår om det inte var så lätt.

Mvh Gunnar

Mr H

Grattis till Corny men Gunnar berätta gärna hur man kan se på förarens hållning att
det är Nockebyhov?

;D ;D ;D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 juli 2012, 18:27:20 PM
Grattis till Corny men Gunnar berätta gärna hur man kan se på förarens hållning att
det är Nockebyhov?

;D ;D ;D

Mr H

Jaa, inte att det just är Nockebyhov men att det knappast är en hpl "ute på linjen". Föraren verkar avspänd och införstådd med fotosituationen, det verkar finnas visst tidsutrymme m.m. vilket pekar på en ändhpl/anslutningshpl. Menar Sherlock H iaf!  :D

/Gunnar

Mr H

precis de argumenten som fick mig att gissa 8rommahallen!
Son pendang du råkar inte ha någon bild på en förare som kör på Djurgården en Valborg?
:D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 juli 2012, 19:05:50 PM
Son pendang du råkar inte ha någon bild på en förare som kör på Djurgården en Valborg?
:D

Mr H

Tyvärr, det har jag inte vad jag kan påminna mig.

/Gunnar

Mr G

Det här inlägget skrev jag just, och när jag skulle skicka in var gåtan redan löst. Men jag publicerar ändå.


Nu studerar jag biljettbordet, fast kan inte se helt klart vad som finns där. Verkar inte vara så välurustat med blockbiljetter som man kunde se på linjer som passerade en zongräns, tycker jag. Nu fanns det förstås lite olika teknik bland förarna. Det fanns de som anpassade biljetterna efter zonerna, och så fanns det de som hade hela sortimentet framme hela tiden.

Så man skulle kunna anta att linjen ifråga är en enzonslinje i Västerort. Vilka det nu kan ha funnits 1967?

116, 118, 119 och ev 115, men den sista faller nog bort.

Utifrån den analysen och att vi vet att Gunnar har varit i Spånga den dagen ligger 118 bäst till. Reserv blir 119, och bubblare 116.
吉先生

Gunnar D

#28
Citat från: Mr G skrivet 29 juli 2012, 20:14:31 PM
Nu studerar jag biljettbordet, fast kan inte se helt klart vad som finns där. Verkar inte vara så välurustat med blockbiljetter som man kunde se på linjer som passerade en zongräns, tycker jag. Nu fanns det förstås lite olika teknik bland förarna. Det fanns de som anpassade biljetterna efter zonerna, och så fanns det de som hade hela sortimentet framme hela tiden.

Så man skulle kunna anta att linjen ifråga är en enzonslinje i Västerort. Vilka det nu kan ha funnits 1967?

116, 118, 119 och ev 115, men den sista faller nog bort.

Utifrån den analysen och att vi vet att Gunnar har varit i Spånga den dagen ligger 118 bäst till. Reserv blir 119, och bubblare 116.

Jag tänker så här: Den vänstra biljettraden utgörs av tilläggsbiljetterna och de två främre blocken (med sträcken) är typ 20 och 30 och det bakre (med få bilj) förmodligen är typ 10. Typ 30 ingick inte i biljettinnehavet för linje 118 och 119 (enl SS linjeuppg 1963) varför dessa linjer bör kunna avfärdas. Linje 112 och 117 hade typ 10, 20, 30, 40 varav typ 40 skulle kunnat förvarats på ej synligt ställe men mindre troligt. Återstår linje 110, 111, 113, 115 och 116 varav 111 och 115 ur trafikeringssynpunkt är mindre troliga. Återstår 110, 113 och 116. Med hypotesen ändhpl/A-stn bör då bakgrundsmiljön utesluta Abrahamsberg, Alvik, Islandstorget (tror jag), Bromma Flygplats, Brommaplan och Bällsta Bro (tror jag). Återstår Nockebyhov. Elementa!  ;)

/Gunnar

P.S. Var tydligen fokuserad på 1963 års linjenät så har därför ändrat en del i texten D.S.