Tävling: Var gick jag på bussen för 45 år sedan?

Startat av Gunnar D, 28 juli 2012, 14:23:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Det kanske inte är lätt att lista ut var jag gick på bussen den 28 juli 1967 men några små ledtrådar kanske finns...

Den som först lämnar rätt svar belönas med ett hedersomnämnande i vanlig ordning!

Mvh Gunnar

Mats W


Mr H

#2
Hm Alvik skulle väl vara det statistiskt mest sannolika om vi säger Bromma men jag känner inte igen växtligheten i bakgrunden.
Vällingby kan vi glömma och Hässelby och Islandstorget har jag glömt hur det såg ut! Jag får säga Abrahamsberg med en gardering för
Brommaplan! Det skulle ju kunna vara Gesundaplan också men min intuition talar emot det! Välfyllda biljettblockshållare talar även för en
anslutnimngslinje. Det är nog en Metropol i alla fall för Capitolerna hade väl blanka ledstänger "all around"? Sedan så TROR jag inte att Capitolerna hade skärmvägg bakom föraren med igensatt fönster som här som vanligt på Metropolerna täcks av en rullgardin.

Mr H

PS

Vad skönt med någon som skriver VAR gick jag på bussen och inte VART gick jag på bussen som tycks vara den förhärskande illäran om svenska språket i svenska skolor nuförtiden! Fast VART gick jag på bussen hade ju varit enklare att gissa förstås, det ser man ju helt klart att det är genom framdörrarna! Hälsning från en annan dinosaurie!

DS

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 juli 2012, 22:02:05 PM
Jag får säga Abrahamsberg med en gardering för
Brommaplan!

Citat från: Mr H skrivet 28 juli 2012, 22:02:05 PM
Vad skönt med någon som skriver VAR gick jag på bussen och inte VART gick jag på bussen som tycks vara den förhärskande illäran om svenska språket i svenska skolor nuförtiden! Fast VART gick jag på bussen hade ju varit enklare att gissa förstås, det ser man ju helt klart att det är genom framdörrarna! Hälsning från en annan dinosaurie!

DS

Jag försöker upprätthålla svenska språket men det förändras ju också över tiden, förstås!
Hedersomnämnandet kan ännu inte utdelas men visst är det en Metropol!

/Gunnar

HJP

****
Jag tror mig inte om att bli hedersomnämnd i slika tävlingar, och denna är svår, tycker jag  ???
Det finns en liten byggnad nedanför förarens högra axel. Kan någon identifiera den så....

HJP

LHL

Törs man gissa på Bromstensvägen?

F ö ett tips när någon frågar "vart går man på..."; svara "dit".

Gunnar D

Citat från: LHL skrivet 29 juli 2012, 09:16:59 AM
Törs man gissa på Bromstensvägen?


Tyvärr fel, f.ö. är det ett hplnamn som efterlyses.
Bilden är dock från Västerort så häradet har hittills varit rätt.

/Gunnar

L-O A.

Vild gissning, Berghamnsvägen, linje 119 i Hässelby.

Mr G

吉先生

Gunnar D

Något korrekt svar har tyvärr ännu inte noterats.

/Gunnar

Mr G

Jag har noterat att du i alla fall åkte 112:an den dagen, fast du kanske gjorde ett stort svep över Västerort, när du ändå hade tagit dig ut.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 29 juli 2012, 12:41:23 PM
Jag har noterat att du i alla fall åkte 112:an den dagen, fast du kanske gjorde ett stort svep över Västerort, när du ändå hade tagit dig ut.

Bra research! Det var inte så ofta jag var i Västerort (tyvärr) så jag försökte då täcka in ett större område var gång.

/Gunnar

Mr H



Corny