Ett Höghus i Långbro

Startat av Gunnar D, 14 juni 2012, 16:51:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Samma buss, och kanske rent av samma utfärd med spårvägssällskapet 19/3 - 1967(?)

Från en gammal tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42683.0

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 15 juni 2012, 01:22:45 AM
Samma buss, och kanske rent av samma utfärd med spårvägssällskapet 19/3 - 1967(?)

Från en gammal tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42683.0

/Peter

Visst är det från samma tillfälle. Linje 79 gick ju inte att missa på en utfärd med H15!

/Gunnar

Mr H

Jag har för mig att utfärden började på Södermalmstorg och började som linje 79.

Mr H

Mr H

#18
Citat från: Mr G skrivet 14 juni 2012, 23:24:58 PM
Ja just det. Det var ju det du sa ju.  >:(

Men jag tycker att du har en poäng i alla fall där!
Södermalmstorg på innerstadsrullen måste ju ha varit för 51:an och på ytterstadsrullen för 98:an (och för all del för en uppsjö extravagnar). Men om man ska vara petnoga här, som SS själva alltid brukade vara, så vände väl 51:an vid Slussen vid Katarinahissen så destinationen borde väl varit "Slussen", men det har jag inget minne av att ha sett på någon rulle. 51:an passerade ju bara hörnet av Södermalmstorg. Men ingen åker väl fel p.g.a detta och det kanske kompenserades senare i och med att A29:orna skyltade Slussen för Södermalmstorg! Big deal! :D

Finns det inget plan eller torgnamn för "Fru Marias Väg/Spadvägen/Långbro" som alternativ till det nu använda "Mariatorget"? Örtagårdstorget kanske? ;D ;D ;D

Mr H

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 14 juni 2012, 23:10:47 PM
Men varför skulle Södermalmstorg finnas med på innerstadsrullar, men inte på ytterstadsddito? Borde väl finnas ungefär samma behov av destinationen på bägge rullarna.  ???

Nejnej  :-[ den här gången är det jag som blandar bort korten. Frågeställningen var ju den omvända. Det var Brunke som saknades på innerstadsrullen.

Vi kanske kan söka till samma hem så kan vi ju diskutera det där innan vi rullas ut till lunchen!
;D ;D ;D
Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 15 juni 2012, 09:59:49 AM
Finns det inget plan eller torgnamn för "Fru Marias Väg/Spadvägen/Långbro" som alternativ till det nu använda "Mariatorget"? Örtagårdstorget kanske? ;D ;D ;D

Mr H

Rätt intressant att du tar upp det just nu, för igår sökte jag lite på Internet i ärendet, och då ramlade jag över en hemsida där man benämner platsen som "Svartlösa torg", ett namn som jag aldrig hört tidigare. Långbro torg däremot vet jag har använts, och sen kollar jag Hans Harléns uppslagsverk om Stockholms gator etc som skriver att Långbro torg var en inte officiell benämning på platsen. Svartlösa torg är inte ens omnämnt i hans bok.

Så då funderar jag om Långbro torg kan vara något som SS använde, men aldrig kom att fastställas som officiellt namn för platsen.

Mariatorget var nytt för mig. Kanske har det kommit att användas sen kondiset med det träffande namnet "Fru Marias Bak" etablerade sig på platsen.
吉先生

Matte

Citat från: Mr G skrivet 15 juni 2012, 10:43:28 AM
Rätt intressant att du tar upp det just nu, för igår sökte jag lite på Internet i ärendet, och då ramlade jag över en hemsida där man benämner platsen som "Svartlösa torg", ett namn som jag aldrig hört tidigare. Långbro torg däremot vet jag har använts, och sen kollar jag Hans Harléns uppslagsverk om Stockholms gator etc som skriver att Långbro torg var en inte officiell benämning på platsen. Svartlösa torg är inte ens omnämnt i hans bok.

Så då funderar jag om Långbro torg kan vara något som SS använde, men aldrig kom att fastställas som officiellt namn för platsen.

Mariatorget var nytt för mig. Kanske har det kommit att användas sen kondiset med det träffande namnet "Fru Marias Bak" etablerade sig på platsen.

Jag som har svär föräldrar som bor just bakom kröken till nämda torg sedan mitten på 80-talet har aldrig hört Mariatorget eller Långbro torg om nämda plats. Däremot Svartlösa torget eller Fru Marias torg har jag hört att det kallas. Även flick vännens Morfar är uppväxt i detta område och han säger Svartlösa torget eller Fru Marias Torg.

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 15 juni 2012, 10:43:28 AM
Mariatorget var nytt för mig. Kanske har det kommit att användas sen kondiset med det träffande namnet "Fru Marias Bak" etablerade sig på platsen.

Alldeles riktigt käre Watson. Kanske det skulle benämnas Mariatorget Syd då? Allvarligt talat så låter väl Långbro torg både bra och ganska så självklart men...

Det luktar från Marias bak där hela dagarna numera...Vem var hon förresten?

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 15 juni 2012, 13:09:02 PM

Det luktar från Marias bak där hela dagarna numera...

Mr H

Gillar ni er hustrus bak
våra kakor har samma smak.

(Reklam för Engla Sjödins Bag- & Conditori i Grönköping)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2012, 17:17:21 PM
Gillar ni er hustrus bak
våra kakor har samma smak.

(Reklam för Engla Sjödins Bag- & Conditori i Grönköping)

;D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 juni 2012, 13:09:02 PM

Det luktar från Marias bak där hela dagarna numera...Vem var hon förresten?

Mr H

Tror hon var gift med Johan Skytte!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 juni 2012, 12:49:36 PM
Tror hon var gift med Johan Skytte!

/Gunnar

Tack! När du säger det tror jag att jag också har hört det! Arvtagerska till en gård i Långbro också om jag kommer ihåg rätt!

Mr H