Ett Höghus i Långbro

Startat av Gunnar D, 14 juni 2012, 16:51:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H15 som extravagn inväntar avgångstid vid Fru Marias Väg nångång på 60-talet.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Tjusigt, men den bortflagnande texten "Ingång bak" skämmer vagnen. Vid det här laget hade väl folk iofs lärt sig var man gick in på de olika bussarna. Och snart var "höghusen" ett minne blott.

Ted Selander

Känns inte A 1075 bekant? Turnumret antyder något i görningen.

Mr H

Skulle vilja påstå att bilden är tagen i augusti 1967 och att de resande är mycket väl medvetna om var ingång sker även utan den hemska dekalen! F.ö är platsen numera döpt av de kringboende till "Mariatorget" efter hpl-namn samt platsens näringsidkare! Det är alltså en väldigt kort busslinje Mariatorget - Södermalmstorg!

Fin bild!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Tack för en mycket trevlig bild!! Den väcker en mängd gamla nostalgiska minnen till liv, speciellt från mina turer som konduktör på 65:an i början av 60-talet!  :)

M v h
Ingwar

K R

Citat från: Ted S skrivet 14 juni 2012, 18:14:32 PM
Känns inte A 1075 bekant? Turnumret antyder något i görningen.
Citat från: Mr H skrivet 14 juni 2012, 18:35:22 PM
Skulle vilja påstå att bilden är tagen i augusti 1967 och att de resande är mycket väl medvetna om var ingång sker även utan den hemska dekalen!
Mr H

Hej!

Man kanske kan misstänka att bilden är tagen under en SSS-utfärd strax innan dagen H?

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 14 juni 2012, 20:02:30 PM
Hej!

Man kanske kan misstänka att bilden är tagen under en SSS-utfärd strax innan dagen H?

mvh K R

Jo det är ju just den H15 som är bevarad trodde jag först, men den som SSS har är närmaste systern 1074..

Mr G

Fin bild helt klart.

Destrulle, tur 17, avflagnad INGÅNG BAK-målning, överbefolkning på diggarplatsen redan vid avgång från Långbro. Indicierna är tydliga. Det luktar SSS, och den lukten är ju lite speciell kan man säga.  :o


Men augusti ser det inte ut som med den kala busken i bakgrunden. Ska vi istället tippa på mars-april någon gång.

Bilden är det inget fel på hur som helst!
吉先生

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juni 2012, 21:12:36 PM
Jo det är ju just den H15 som är bevarad.

År det inte 1074 som är bevarad? Eller har jag blandat bort korten igen  ???
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 14 juni 2012, 21:16:20 PM
År det inte 1074 som är bevarad? Eller har jag blandat bort korten igen  ???

Nej, det var jag som blandade ihop korten denna gång. Har redan ändrat mitt svar ovan. 1074 är det som lever vidare.

Mr H

Visst är det 1074 som är bevarad. 1075 slutade sina dagar i "H15-högen" i Högdalen!
Ingen undrar varför 65/17 är skyltad Södermalmstorg och inte Brunkebergstorg? Svaret på den outtalade frågan är att den helt enkelt har en innerstadsrulle som saknar Brunkebergstorg.

Mr H

Gunnar D

Bilden togs mycket riktigt i samband med en utfärd med SSS den 19 mars 1967.

/Gunnar

Mr H

Påminner mig om att det faktiskt var en liknande utfärd med 1074 i augusti 1967 då SSS tagit över bussen!

Mr H

Mr G

#13
Citat från: Mr H skrivet 14 juni 2012, 22:15:15 PM
Visst är det 1074 som är bevarad. 1075 slutade sina dagar i "H15-högen" i Högdalen!
Ingen undrar varför 65/17 är skyltad Södermalmstorg och inte Brunkebergstorg? Svaret på den outtalade frågan är att den helt enkelt har en innerstadsrulle som saknar Brunkebergstorg.

Mr H

Men varför skulle Södermalmstorg finnas med på innerstadsrullar, men inte på ytterstadsddito? Borde väl finnas ungefär samma behov av destinationen på bägge rullarna.  ???

Nejnej  :-[ den här gången är det jag som blandar bort korten. Frågeställningen var ju den omvända. Det var Brunke som saknades på innerstadsrullen.
吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 14 juni 2012, 23:20:44 PM
Jovisst och det fanns det också! Det jag säger är att Brunkebergstorg fanns bara med på den tjocka ytterstadsrullen!
Natti-natti!

Mr H

Ja just det. Det var ju det du sa ju.  >:(
吉先生