Juletid på Heden

Startat av Bengt H, 27 april 2012, 22:52:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: yngrot skrivet 29 april 2012, 20:21:54 PM
   
Heden fanns kvar då iaf

Fanns kvar denna vinter också, dock ombyggt.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Tryggt med långlivade buss-stationer! Hälsn. BengaB40

groenis

Vad har de gjort av grillen till Pixbo bussen?

Trägrill har väl aldrig varit standard eller? ;)

/Lennart

Mats Karlsson

Citat från: groenis skrivet 30 april 2012, 16:34:02 PM
Vad har de gjort av grillen till Pixbo bussen?

Trägrill har väl aldrig varit standard eller? ;)

/Lennart
Bussen såg faktiskt ut så här när den var ny, men då var grillribborna blanka. De har nog oxiderat med årets lopp och blivit matta.

Johan

Vilket individnummer hade denna Kålleredsbuss?

Ronald M. Jannesson

O 658 som syns på bilderna hade tydligen inget inventarienummer?? Någon som vet varför? O 657 fick inventarienummer 2. Båda två CF:are. Capitolen var buss nr. 1. 3 - 7 var väl Volvo B655 om jag minns rätt? ??? ???

Mats Karlsson

Citat från: Johan skrivet 30 april 2012, 23:15:11 PM
Vilket individnummer hade denna Kålleredsbuss?
Jag tror inte att den fick något individnr. De infördes väl när de nya reg.numren kom 1972/73. O658 hann säljas redan 1972-12-31.

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 maj 2012, 04:36:37 AM
O 658 som syns på bilderna hade tydligen inget inventarienummer?? Någon som vet varför? O 657 fick inventarienummer 2. Båda två CF:are. Capitolen var buss nr. 1. 3 - 7 var väl Volvo B655 om jag minns rätt? ??? ???


Nr 3 var kvar när jag börja där 1977  4 +5 fanns inte kvar nästa var nr 6 den enda som hade förargrind.. 7+8 minns jag inte heller, 9 var en halvturist..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Lite Kålleredsinfo gällande äldre bussar som fick inv.nr 1973 och var levererade 1958-65:

1  O557  EHM017  ScV C70/3 Capitol       år 1958. Såld 1975
2  O657  DHM037  ScV CF6557                 år 1960. Såld 1974
3  O177  EHM077  Vo B65508/Hägglund  år 1961. Såld 1978/79
4  N101  DKJ811    Vo B65508/Hägglund  år 1962. Såld ?
5  O367  EHM067  Vo B65508/Hägglund  år 1962. Såld 1978/79
6  O341  FHN311   Vo B65508/Hägglund  år 1964. Såld 1978/79
7  O549  FHM199   Vo B65508/Hägglund  år 1964. Såld 1979
8  O697  EHM117   Vo B75508/Säffle        år 1965. Såld 1982
9  O699  FHM159   Vo B75508/Säffle        år 1965. Såld 1982

Jag var på studieresa 1976 från Göteborg till olika företag i Västergötland. Vi åkte då med Kålleredsbussarna nr 9 och 14 som var i halvturistutförande. Nr 14 var en Volvo B58/Säffle från 1972. Jag åkte i nr 14 och den körde som förstabuss. När vi kom upp till Trollhättan fick vi vänta ca 15-20 min på att nr 9 skulle komma. Den var så slö med sin sugmotor på 150 hk att den nästan stod still i backarna enligt de som åkte i den. Nr 14 med turbo-motor på 210 hk  flög fram. Sedan åkte vi till Skara via Vargön och där stod vi ca 30 minuter vid hotellet i Skara innan nr 9 dök upp!

Ronald M. Jannesson

...för övrigt; på bilden från Heden syns tydligt att bussfållan längst till vänster är nyanlagd med ny typ av refug och "gulmarkerade" strecklinjer. Denna bussfålla ska inom kort komma att användas av Mölndalsbussarnas nyinrättade linje Heden-Mölndals/Göteborgsvägen-Mölndals tätort-(Åby)-Solängen-Frölunda Torg. Denna linje startades 1966/67, tror jag? Man kan se någon slags hållplatsinfo på en "flyttbar" hpl. stolpe vid denna refug; DOCK ingen hpl. tavla ännu med den så karaktäristiska rektangulära järntavlan på stolpen med texten kort och gott MÖLNDALSBUSSARNA...underförstått då hållplats för dylika bussar. Tänk; på den tiden fick människorna tänka i mycket STÖRRE omfattning själva utan en massa gå hit och dit och bussen är försenad 3 sek. m.m....Men, så var ju ALLT lugnare på den tiden; åtminstone när det gäller kollektivtrafiken, eller?? :D :D ;)

yngrot

Trevligt Mats med listan på Kålleredsvagnar. Lustigt att det fanns flera som jag inte har nått minne va då jag körde där 1977-78.. Men som du säger vagn 9 var inte den snabbaste vi hade  var ute på en körning med den och visst fram kom vi men inte så fort dock var inte 14 med den gången men den var riktigt go att köra . Då kunde Säffle bygga bra bussar . Sen gick det utför när vi fick 18-20 så var de mycket sämre massa som satt löst nedskickat..Vagn nr 3 var heller ingen fartraket  minns en gång när kopplingen paja en bit ovanför Hällesåker  efter det var den väldigt tung i kopplingen .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

IJsbeer

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 28 april 2012, 20:03:19 PM...Heden fungerar ju idag som ändhållplats för Mölndalslinjer men för just Mölndalsbussarnas linje (704) som var den sista varianten av deras ursprungslinje försvann den väl på sent 80-tal då den trafikerade uppe vid Ericssons(Flöjelbergsgatan)???Denna linje kortades då av till att bara köras från Krokslätt till Frölunda, om jag minns rätt?? :-X ???

Jag minns inte att Mölndalsbussarna körde via Flöjelbergsgatan innan "tvärlinjen" från Dalgångsgatan via Krokslätts Parkgata kom till. Den sträckan trafikerades innan enbart av Evalds Buss, som hade sin enda linje (709) från Mölndals Bro via Lasarettet-Krokslätts Industriområde-Krokslätts Parkgata-Lekevallsgatan utanför Toltorpsskolan. Denna blev ersatt av 705, som gick enligt ovan och vidare via Balltorp-IKEA-Sagsjön-Lindome Station-Lindome Centrum-Kyrkängen, när det området byggdes.

Däremot vill jag minnas att Helenevikslinjen då svängde vänster efter bron, innan Kvarnbyskolan, och följde järnvägen till ljussignalerna vid korsningen med Gunnebogatan, sedan svängde höger upp mot Mölndals Övre. Mao precis innan Ericsson  :)

Kålleredsbussarna fick så småningom också vissa turer via Flöjelbergsgatan under högtrafik (linje 710/711), mot Heden på morgonen, mot Lindome på eftermiddagen.

När Evald blev av med sin lilla lokallinje fick han istället ta över Mölndalsbussarnas trafik till Åbro Industriområde.

Frölundalinjen tror jag aldrig slutade i Krokslätt, förmodligen vid Mölndals Bro. Mölndal ville tydligen skrota all busstrafik längs Göteborgsvägen och få folk att ta tåget eller vagnen istället. Kålleredsborna var inte glada över det...

Ronald M. Jannesson

Fr.o.m. 2 okt. 1978 flyttades Mölndalsbussarnas linje Heden - Frölunda Torg upp till Lackarebäcks Industriområde d.v.s. Flöjelbergsgatan - Järnvägsgatan till Mölndals Bro. Det vet jag för jag bodde då på Hagåkersgatan där linjen tidigare hade körts. Den parallellkörde då ett antal år förbi Ericsson med Evalds linje mot Krokslätt/Toltorp. 1983 lades Evalds linje ner, den hann få linjenr. 709. Mölndalsbussarnas linje 704 kortades av någon gång i den vevan till att vända Krokslätts Torg/Krokslätts Södra Ind. omr. och ej köra in till Heden. Vad det gäller Helenevikslinjen stämmer det att den kördes via Järnvägsgatan fram till 1981 men att den under en 10-årsperiod därefter flyttades ner till Ågatan (i riktn. mot Helenevik) och Göteborgsvägen (i riktn. mot Mölndalsbro), för att kunna angöra Mölndals sjukhus. Det fanns två hållplatser på Ågatan i höjd med dagens Mölndals Sjukhus och Lackarebäck, strax innan högersvängen uppför viadukten till Gunnebogatan över motor- och järnvägen.