Juletid på Heden

Startat av Bengt H, 27 april 2012, 22:52:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

På Heden i Göteborg någon av dagarna före jul 1966 står dessa två bussar och väntar på att julklappshandlarna ska åka hem. En Mölnlyckebuss som enligt skylten ska gå via Mölndal och Pixbo och en Kållereds-CF, redan ombyggd, som ska ända ut till Inseros.


Mats Karlsson

Det ser dåligt ut med snö. Jag var en tur till Göteborg ett par månader tidigare (något som inte hände ofta på den tiden), men minns inte att jag då såg den gamla Arvika-bussen O583. Därför är det extra trevligt att få se denna bild!

O583 var en ScV B63 med chassinr 91665 år 1950. 44 sittplatser har jag antecknat.
O658 var en ScV CF6557 med chassinr 550076 år 1960.
Det är alltså bara 10 år mellan bussarna, men trots det tycker jag att CF:en fortfarande ser modern ut, medan Arvika-bussen ser lika antik ut som den var när bilden togs.

Frånsett vindrutetorkare, speglar och några ytterligare smådetaljer är bussen väldigt lik den allra första lättmetallbuss som Arvika Karosseri byggde, sedan Höglunds i Säffle hade tagit över verksamheten. Just denna första buss gick till Mölnlycke Bil & Omnibus. Eftersom jag inte hittar någon annan samtida Arvika-buss till Mölnlycke, så gissar jag att det kan vara samma buss. I så fall har jag en bild på bussen som ny, en bild som härrör från Arvika Karosseri via lättmetallbussens skapare. Jag vet dock inte om jag vågar lägga ut den här. Det har ju "bara" gått 62 år sedan bilden togs.

Peter Öden

Hej !

Trevlig sv/v bild, hade CF:en även dörr på vänstersidan ?

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 28 april 2012, 12:44:56 PM
Hej !

Trevlig sv/v bild, hade CF:en även dörr på vänstersidan ?

Mvh Peter Ö

Jo, det måste den ha haft eftersom det var vänstertrafik ytterligare nästan ett år. Troligen till och med två dörrar, för jag minns inget annat än att Kållereds ombyggnadsvagnar hade två dörrar på förarplatssidan.

Gunnar D

Intressant! Kiosk/vänthall är väl då till höger utanför bilden. Hur länge gick CF:n i Kållered och är det bussgods till höger om den?

/Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 april 2012, 15:07:50 PM
Intressant! Kiosk/vänthall är väl då till höger utanför bilden. Hur länge gick CF:n i Kållered och är det bussgods till höger om den?

/Gunnar

Terminalbyggnaden ligger helt riktigt till höger. Mölnlycke-, Kållereds- och Mölndalsbussarna hade hållplats på baksidan, medan Linjebuss Partillelinjer stannade på framsidan.

Ytterligare en bild på samma Kålleredsbuss men nu i högertrafik på Mölndalsvägen, troligen senhösten 1968. Även denna gång är bussen tillsammans med en Mölnlyckebuss. Den är dock några år nyare, årgång 1961, än den på bilden från Heden och den blev så småningom GDG 1150. Jag tror att Kålleredsbussen var kvar på företaget ett par år till. Bilden är en repris men nu skannad med en bättre skanner.


Ronald M. Jannesson

Åhh! Va`underbart!! Fotat vid spårvagnshpl. Lackarebäck riktn. Göteborgs centrum! Vid denna tidpunkt var jag bara 5 år gammal men kommer ihåg att även Mölndalsbussarna hade en CF??? Eller minns jag fel?? Bodde iaf. på Hagåkersgatan, som ligger i krokarna, och där körde Mölndalsbussarna sin linje Heden-Mölndal-Solängen-V:a Frölunda fram till sept. 1978. Mestadels var det Scania-Vabis BF 76:or och senare även en del Säffle B 58:or. Kul iaf. Någon som har foton på Mölndalsbussar i Mölndal från säg 60, 70-talet någon gång?? :D :D ;)

Mats Karlsson

Jodå, Mölndalsbussarna hade en enda CF. Kålleredsbussarna hade två och Mölnlyckebussarna sex.

Jag har nog en del bilder på Mölndalsbussar från åren 1976-77, men jag har inte hunnit dit ännu i mitt skannande. De kommer med tiden.

Ronald M. Jannesson

Fantastiskt! Jag bara väntar på att få se några av dessa blandade och udda bussar som detta bolag hade INNAN Mölndals kommun köpte upp det 1977, tror jag det var?? Kommer fortfarande ihåg reg. nr. på några av dom t.ex. CDU 396, EHN 201, DHM 016, EHN 261, FHM 006, HOW 139, JUM 786, JUZ 616, FHM 254, EHM 184, HJG 410, JEO 428...jaja; sifferminne el. vad man nu ska kalla dé, men så ére!!! 8) :-\ ;)

Ronald M. Jannesson

CDU 396 var min favorit bland Mölndalsbussar på 70-talet! Den var blåvit lackad som deras turistbussar var, (linjebussarna var helblå), hade Scania-Vabis BF 76-chassi, men Säfflekaross som HJG 410 & HOW 139 (Volvo B58), mycket märkligt men mycket mysig buss. Sen hade den faktiskt dörrställning 1-1-0, vilket ju var mycket ovanligt för Mölndalsbussar på den tiden då alla andra hade 1-0-1 med stor ståplats bak. Fina höga blå sitt och ryggstöd hade den också. Ibland gick den på Hagåkersgatan och då rusade jag ner till hållplatsen för att åka med den....Känna mig som en turist i min egen stad... :-* ;D :) :)

BengaB40

Hej! Den gamla Arvika-karosserade ScV:n från 1950 var en riktig höjdare att se! Kollar man noggrannt kan man notera att den under sin levnad fått en modernare ratt, den stora två-ekrade, som var standard mellan 1953-57! Hur länge fungerade Heden som buss-station, bodde i närheten första halvåret 1978 men minns inga bussar där då? Hälsn. BengaB40

Ronald M. Jannesson

Mölndalsbussarna "fick koncession" eller vad det heter att starta upp linjetrafik mellan Frölunda Torg-Solängen-Mölndals tätort-Göteborgsvägen-Heden år 1966, tror jag. Linjen fick då INTE trafikera "Spårvägens" bussterminal vid Frölunda Torg utan var hänvisad till baksidan vid Åhléns (infart/utfart Marconigatan). Sedan då via Radiovägen, Frölundagatan, Lammevallsgatan, Frejagatan, Fiskargatan, Toltorpsgatan, (vissa turer via Åbyvägen/Nedanvägsgatan/Broplatsen), Hagåkersgatan, Vänortsgatan, Göteborgsvägen, Mölndalsvägen, Södra Vägen till Heden. Från Heden kördes Parkgatan, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Södra Vägen och som ovan...Heden fungerar ju idag som ändhållplats för Mölndalslinjer men för just Mölndalsbussarnas linje (704) som var den sista varianten av deras ursprungslinje försvann den väl på sent 80-tal då den trafikerade uppe vid Ericssons(Flöjelbergsgatan)???Denna linje kortades då av till att bara köras från Krokslätt till Frölunda, om jag minns rätt?? :-X ???

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 28 april 2012, 17:41:31 PM
Ytterligare en bild på samma Kålleredsbuss men nu i högertrafik på Mölndalsvägen, troligen senhösten 1968. Även denna gång är bussen tillsammans med en Mölnlyckebuss. Den är dock några år nyare, årgång 1961, än den på bilden från Heden och den blev så småningom GDG 1150. Jag tror att Kålleredsbussen var kvar på företaget ett par år till. Bilden är en repris men nu skannad med en bättre skanner.

Tackar, tackar! CF på västkusten är för mig ganska exotiskt!

/Gunnar

yngrot

Citat från: BengaB40 skrivet 28 april 2012, 19:44:21 PM
Hej! Den gamla Arvika-karosserade ScV:n från 1950 var en riktig höjdare att se! Kollar man noggrannt kan man notera att den under sin levnad fått en modernare ratt, den stora två-ekrade, som var standard mellan 1953-57! Hur länge fungerade Heden som buss-station, bodde i närheten första halvåret 1978 men minns inga bussar där då? Hälsn. BengaB40



Heden fanns kvar då iaf
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BengaB40

Tack för info! Jag måste ha varit en dålig buss-spanare då! Hälsn. BengaB40