SJ 1543

Startat av Peter Öden, 05 mars 2012, 17:45:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bilden på SJ buss 1543 är en av de bussar man tog över från GDG i Göteborgsområdet, fd. GDG 1131.
Bilden tagen i mitten på 70-talet. Man skulle kunna tro att det är Magnus Knutssons 0616 som står till vänster i bild,
men så äro icke fallet.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 05 mars 2012, 17:45:39 PM
Man skulle kunna tro att det är Magnus Knutssons 0616 som står till vänster i bild,
men så äro icke fallet.

Mvh Peter Ö

Snarare är det väl SvOf 1120 (tidigare ägd av Jan Sjöberg), alltså en Volvo B58 Hägglund. Men det kan inte vara den heller eftersom 1120 rullade i Skåne under sina aktiva tid.

En trevlig bild i alla fall även om det är en ovanligt risig Volvo B58 med GDG-kaross. När GDG ägde dem fick de inte förfalla på det sättet.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2012, 18:49:42 PM
Snarare är det väl SvOf 1120 (tidigare ägd av Jan Sjöberg), alltså en Volvo B58 Hägglund. Men det kan inte vara den heller eftersom 1120 rullade i Skåne under sina aktiva tid.

Jag vill nog ha det till en ScV BF76 om man ser till det bakersta sidofönstret, de tre takluckorna och sidolisterna.

Bengt H

Jag instämmer med Mats. Detta måste vara en Scania-Vabis, något som bland annat syns på den nedre listen mellan fram- och bakdörren. Den var högre upp på Volvobussarna, i höjd med listen bakom bakdörren. Detta för att ge plats åt motorluckorna som fanns nedtill på sidan mellan dörrarna.

Ulf Berlin

Citat från: Peter Öden skrivet 05 mars 2012, 17:45:39 PM


Hej !

Bilden på SJ buss 1543 är en av de bussar man tog över från GDG i Göteborgsområdet...

Mvh Peter Ö
Måste vara första gången det visas en Alpus med SJ-märkning här på forumet?
Jättetrevligt att få se :D/Ulf

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2012, 21:00:34 PM
Måste vara första gången det visas en Alpus med SJ-märkning här på forumet?
Jättetrevligt att få se :D/Ulf

Jag ser ingen Alpus, det började GDG:s karosser kallas först 1982...  ;)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 mars 2012, 21:58:27 PM
Jag ser ingen Alpus, det började GDG:s karosser kallas först 1982...  ;)
//Jonas G

Det här är väl t o m en Lier, dvs norskbyggd innan tillverkningen hamnade i Kungälv.
Intressant också att när de här bussarna övergick från GDG till SJ(där de blev 1541-1548) så valde man åtta bussar med udda inv nr hos GDG, 1127, 1129, 1131 osv!

Mats Karlsson

Jo, det är en Lier-buss! De första bussarna i detta utförande tillverkades av Lier Karosserifabrik norr om Drammen i Norge. För att trygga bussförsörjningen köpte GDG Lier Karosserifabrik, flyttade maskinerna till Kungälv vid årsskiftet 1971/72 och fortsatte tillverkningen där. Enda skillnaden blev att Lier-märket försvann från karosserna. Annars var de likvärdiga de norskbyggda. När busstillverkningen ökade mot slutet av 1970-talet skedde väl någon omflyttning så att bussverksamheten och Alpus verksamhet bytte lokaler med varandra. När sedan den nya bussmodellen utvecklades och började tillverkas 1982 hade väl bussverksamheten rent organisatoriskt slagits ihop med Alpus, varvid namnet Alpus började användas på bussarna. De bussar som tillverkades 1972-1981 i GDG regi kallades nog bara GDG-karosser. Internt kallades de "hembyggen".

Stefan P

Hej

Tack för en fin bild.

Hur många tillverkades av GDG hembyggen och av Alpus?
Den andra bussen som sägs vara en Scania är en likadan som Karlskoga Lokaltrafik 22, 23 fast de senare två bakdörrar?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Om jag har räknat rätt tillverkades det 142 GDG "hembyggen" och 337 Alpus 260S/SR.

Jovisst,  de gamla Karlskogabussarna 22, 23, 26 och 27 var likadana som Scania/Hägglundaren i bakgrunden, dock med dörrar 1-1-1, kraftigare bakaxel, lägre utväxling, samt stadsbussinredning.

1896

Det lustiga tycker jag, är att SJ-buss först köpte 2 st -74:or, 1430-31, och sedan -76 köpte dessa 8 st -71:or.

338 st Alpus, den första 1265 var ju inte numrerad.

Mats Karlsson

#11
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2012, 16:51:18 PM
Det lustiga tycker jag, är att SJ-buss först köpte 2 st -74:or, 1430-31, och sedan -76 köpte dessa 8 st -71:or.

338 st Alpus, den första 1265 var ju inte numrerad.
1430 och 1431 kom väl över till SJ via något linjebyte i Skaraborg 1974.
1127, 1129, 1131, 1133, 1135, 1137, 1139 och 1141 kom över till SJ 1976 då Mölnlyckelinjerna togs över. Jag vill minnas att det sades att GDG släppte iväg de sämsta bussarna till SJ. Det var väl problem med dessa tidiga plastbussar att plasten släppte från stålstommen så att denna rostade. För att slippa renovera alla bussar släppte alltså GDG de dittills orenoverade bussarna till SJ, om nu ryktena stämmer.

Just ja, 338 blir det med prototypen!

1896

Sen är ju frågan hur det är med 1834, som iaf numera har Säffle kaross ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2012, 17:30:05 PM
Sen är ju frågan hur det är med 1834, som iaf numera har Säffle kaross ?  ???
Ja, det där var något skumt. Den såldes 1991 till Håby Truck för export och plötsligt hade den sedan en Säffle-kaross från SJ 1556! Gifte Håby Truck ihop det bästa från två olika bussar eller hur gick detta till?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 17:40:45 PM
Ja, det där var något skumt. Den såldes 1991 till Håby Truck för export och plötsligt hade den sedan en Säffle-kaross från SJ 1556! Gifte Håby Truck ihop det bästa från två olika bussar eller hur gick detta till?

Man har bara bytt plåtar, reg plåtar.