Ett svenskt i Paris

Startat av B3Su, 27 januari 2012, 22:29:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B3Su

Hallå

En annan svensk som buss.
I Hammerfest i Paris på SJ finns överallt.
Från titeln, var detta foto taget Clignancourt dörren, nära loppmarknad.



Jag tycker det är denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=M272&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

bilomnibussen

Den bussen tillhör en hel serie likadana turistbussar i 18-invnummerserien tillverkade vid SKV i Katrineholm. En buss finns kvar.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Härlig SJ buss turisttrafik-nostalgi! Dessutom en helt klart identifierad buss! Tänk vilket sug det fanns efter krigsslutet att resa till Euro-kontinentala destinationer! Tack för den bilden! Hälsn. BengaB40

Brimen

Helt lik "Hammerfestbussen",
til og med ekstralyset på samme plass !!!

Hvilket Fransk forum er du inne på "B3Su" ??

:) :)

Mats Karlsson

Tack för den fina bilden på SJ nr 1879!!

Här kommer SJ:s vagnblad för bussar nr 1876-1889 år 1951:

Ola Almquist

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 januari 2012, 22:40:43 PM
Den bussen tillhör en hel serie likadana turistbussar i 18-invnummerserien tillverkade vid SKV i Katrineholm. En buss finns kvar.
Mvh Jan G

Hur mår bussen som finns kvar? Var finns den idag?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 28 januari 2012, 11:31:14 AM
Hur mår bussen som finns kvar? Var finns den idag?

M.v.h.
Ola

Jag antar att det är den som finns hos Magnus Knutsson i Jönköping som avses. I augusti 2009 tog jag den här bilden och då hade den tämligen nyligen kommit till Magnus. Han har enligt egen uppgift gjort mycket på den sedan dess.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Ola Almquist

Strålande!
1879 såg jag också i SBH, är även den i livet?

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Citat från: Ola Almquist skrivet 28 januari 2012, 13:23:10 PM
Strålande!
1879 såg jag också i SBH, är även den i livet?

M.v.h.
Ola

Tvivlar på det. Regnumret sitter på en snöscooter.

Janne E

SJ 1888 hade ett tak som höll på att ramla in. Magnus har tillverkat nya bågar till taket och bytt ut dessa Ett hästjobb!!!!
Nu skall läggas på ett nytt plåttak  Under tiden har riktats och justerats en grill (orginal) till bussen så den blir OK och inte som på
bilden ovan. Bussen är till stor del nedslipad så att ny lack fäster. F n ligger arbetet nere då det är vinter i Hedenstorp samt att Magnus
har två andra objekt under arbete....... Men vem vet kanske kan den rulla igen om något år/ Janne E

bilomnibussen

Det var ju så att bussen under någon renovering kanske på 60-talet fick en grill från en CF:are, inte speciellt snyggt. Flera av de tidigare ägarna har letat ivrigt på skrotar och bortikring efter en originalfrontlucka, tydligen har nu en sådan upphittats.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

De där blinkerslyktorna hoppas jag att Magnus flyttar bort från fronten så att ribbgrillen får plats.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 januari 2012, 19:31:41 PM
De där blinkerslyktorna hoppas jag att Magnus flyttar bort från fronten så att ribbgrillen får plats.

Fixlight -blinkersen måste väl ha kommit dit redan på SJ-tiden? Kapade man de översta ribborna för att få plats med dem?

bilomnibussen

Det var nog i samband med CF-grillen de där blinkersarna kom på plats. Bussen hade senare också en ägare i Edsbyn.
Mvh Jan G