SJ 1856 sista tur gick till Muskö

Startat av Gunnar D, 17 oktober 2011, 10:14:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2011, 09:17:25 AM
Vagnar till linje 740 utgick från Ösmo. Tyvärr är mina anteckningsböcker från den tiden (högertrafikomläggningen) undanstoppade i någon kartong uppe på vinden men eftersom föraren uppenbarligen rökte så var det helt klart inte jag som körde.

Detta var en förstärknings-/högtrafikstur (det var ju fredag e.m.) som utgick från Huddinge/Kvarnbergsplan. Jag åkte med på tomkörningen från garaget in till Ölandsgatan. Här ovan ses föraren när vi ska köra ut på Huddingevägen vid Sågbäcksskolan. I bakgrunden ligger idag Huddinge gymnasium.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Ja, det stämmer. Huddinge körde en förstärkningstur till Muskö på fredagar. Det borde jag kommit ihåg. Tack för bilderna, de väcker gamla minnen! Jag känner igen föraren i 1856 men kan inte för mitt liv komma ihåg hans namn. Muskölinjen var ju lite speciell efter att ha varit en linje med en buss på en ö utan landförbindelse och sedan få förbindelse med fastlandet via Muskötunneln. Detvar en trevlig linje att köra. En vagn som vi använde mycket före högertrafikens införande var 2204 nedan.




M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 oktober 2011, 08:26:16 AM
En vagn som vi använde mycket före högertrafikens införande var 2204 nedan.

Tydligen också en gammal hallänning som först 1965 kom till Sthlm enl SBH. Är 2204 avställd här, kylarlocket är ju öppet? Var är bilden tagen?

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 19 oktober 2011, 10:01:21 AM
Tydligen också en gammal hallänning som först 1965 kom till Sthlm enl SBH. Är 2204 avställd här, kylarlocket är ju öppet? Var är bilden tagen?

/Gunnar

Nej, 2204 är inte avställd. Jag fick låna den en dag då min bil stod på verkstad och jag behövde komma hem på mellantiden mellan morgon- och eftermiddagspasset. Jag bodde ute i skogen en halvmil söder om Ösmo och det är där bilden är tagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg varför kylarlocket är öppet på bilden. Första gånegn jag körde 2204 var 1965 på en abonnering för hemvärnet. De hade någon slags gård söder om Huddinge, kommer inte ihåg exakt var.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 oktober 2011, 17:22:32 PM
Nej, 2204 är inte avställd. Jag fick låna den en dag då min bil stod på verkstad och jag behövde komma hem på mellantiden mellan morgon- och eftermiddagspasset. Jag bodde ute i skogen en halvmil söder om Ösmo och det är där bilden är tagen. Tyvärr kommer jag inte ihåg varför kylarlocket är öppet på bilden. Första gånegn jag körde 2204 var 1965 på en abonnering för hemvärnet. De hade någon slags gård söder om Huddinge, kommer inte ihåg exakt var.

M v h
Ingwar

OK, då förstår jag. När jag hade rast "på bussen" i Huddinge brukade jag parkera den på Centralvägen nära där jag bodde.

Mvh Gunnar

bjorn_k

#20
Hemvärnets Stridsskola ligger på fd Vällinge gård. (Salems kommun tror jag)

Bengt H

Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.


Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2011, 22:58:39 PM
Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.


Tack för den! Sådana jämförande bilder gör Forumet så bra!
Kan du (eller någon annan) möjligen identifiera destinationsnamnet på den översta bilden på 1856?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: bjorn_k skrivet 19 oktober 2011, 22:39:54 PM
Hemvärnets Stridsskola ligger på fd Vällinge gård. (Salems kommun tror jag)

Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

#24
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.

M v h
Ingwar

Låter som om det är på fd F18:s vidsträckta domäner. När jag var med i HV hade vi ofta övningar där i skogarna.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av. Kommer tyvärr inte ihåg några detaljer mer än att 2204 var nyanländ till Huddinge och sedan ganska snart hamnade i Ösmo.

M v h
Ingwar

Det kan ha varit gården Fruängen eller rent av Björnkulla skjutbana.

/Gunnar

Gunnar D



Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 oktober 2011, 08:04:32 AM
Nej, det var inte dit abonneringen gick. Jag kommer ihåg att jag körde utmed järnvägen från Huddinge mot Tullinge.Korsade järnvägen vid nuvarande station Flemingsberg och sedan in på en smal grusväg på andra sidan järnvägen, in i skogen någon eller några kilometer till en gård, där alla klev av.

Kanske går att lokalisera på telekatalogskartan ovan från 1963.

/Gunnar

Johnny

Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2011, 22:58:39 PM
Här en bild från bussens tid i Falkenberg. Gamla busstationen vid Stortorget någon gång i mitten av 1960-talet.



Det var en ny stavning för mig, jag har bara sett "Olofsbo". Vi bodde två somrar i Olofsbo på sextiotalet och åkte ofta med bussar liknande N229 in till Falkenberg. Roligt att se bilden.