SJ 1856 sista tur gick till Muskö

Startat av Gunnar D, 17 oktober 2011, 10:14:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Sista uppdraget för SJ 1856 (ScV/ASJ 1951) var på SJ linje 740 från Ölandsgatan till Muskö (Herrstugan) fredag 1 sep 1967. Här har den anlänt till slutdestinationen i skymningen och urlastning sker. Föraren kan tända en cigg inför tomkörningen hem till Huddingegaraget och sedan går väl SJ 1856 till skrot.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Oj, mycket diggabel och stämningsfull bild från förr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Fin bild med blå lampa skimrande i skymningen.
Det verkar ha varit ett gästspel och final i Stockholm med tanke på regskylten.

BengaB40

Hej! Tänk att man kunde färdas i en traditionell SJ 50-talsbuss från Stockholm till Muskö anno 1967! Den tända blåljuslampan ger ett extra skimmer över en "bygone"-era, som sagt! En nästan otrolig bildupplevelse med tanke på tidpunkten inför allt som skulle förändras bara några veckor senare! Hälsn. BengaB40

bjorn_k

Blåa lampan visar vad? Jag har hört att bussar förr hade blå positionsljus men detta är något annat väl?  ???

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 20:50:15 PM
Blåa lampan visar vad? Jag har hört att bussar förr hade blå positionsljus men detta är något annat väl?  ???

Blå lampa indikerade "buss". Det satt bara en i mitten på de äldre, senare blev det i allmänhet två st i takkanten. Detta försvann när Farbror Blå gjorde anspråk på att vara ensamma om blått ljus.
SvOf kör med blå lampor på SJ 2828.

bjorn_k

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2011, 20:58:22 PM
Blå lampa indikerade "buss". Det satt bara en i mitten på de äldre, senare blev det i allmänhet två st i takkanten. Detta försvann när Farbror Blå gjorde anspråk på att vara ensamma om blått ljus.
SvOf kör med blå lampor på SJ 2828.
Man tackar! :) Vilka årtal handlar det om?

Va skönt det är att lära sig nåt nytt varje dag!

Camilla


bjorn_k

Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)

Camilla

Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 21:29:14 PM
Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)



Jag missförstod din fråga för  jag läste lite slarvigt så svarat på din fråga får nån annan svara på

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 21:29:14 PM
Tack :) Men jag tänkte på uppflyttningen till takkants/höjdmarkerings/positionslyktorna... :)

Vet ej om det var någon regeländring eller om det skedde successivt beroende på karosstillverkare. Men i början av 50-talet verkade det bli två lampor upptill istället för en i mitten på nytillverkade bussar.

bjorn_k

...och från 1970 helt verboten då polisen bytte till blått?

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 17 oktober 2011, 23:21:05 PM
...och från 1970 helt verboten då polisen bytte till blått?

Och från 1985 års modeller var det slut med det både för förare och resenärer praktiska 2+1-halvljus dvs tillåtet med två st tända H4-lampor på bussens högra sida. Och då försvann den sista tydliga skillnaden mellan bussar och lastbilar.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2011, 10:42:41 AM
Fin bild med blå lampa skimrande i skymningen.
Det verkar ha varit ett gästspel och final i Stockholm med tanke på regskylten.

Det drogs ju samman en del äldre "landsortsbussar" till Sthlm med användning främst de sista veckorna innan Dagen H. Några från U-län kunde också ses.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 17 oktober 2011, 10:14:27 AM


Sista uppdraget för SJ 1856 (ScV/ASJ 1951) var på SJ linje 740 från Ölandsgatan till Muskö (Herrstugan) fredag 1 sep 1967. Här har den anlänt till slutdestinationen i skymningen och urlastning sker. Föraren kan tända en cigg inför tomkörningen hem till Huddingegaraget och sedan går väl SJ 1856 till skrot.

Mvh Gunnar

Vagnar till linje 740 utgick från Ösmo. Tyvärr är mina anteckningsböcker från den tiden (högertrafikomläggningen) undanstoppade i någon kartong uppe på vinden men eftersom föraren uppenbarligen rökte så var det helt klart inte jag som körde. Linje 740 trafikerades enbart med kortare vagnar p g a vägens ringa bredd och en tvär uppfart till bron över Muskö kanal vid Mickrums brygga.

M v h
Ingwar