Tävling - Vilken linje går bussen på, och vart är den på väg?

Startat av Mr G, 28 februari 2011, 21:29:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Leyland skrivet 03 mars 2011, 11:17:32 AM
Carl Bildt född 1949, så omöjligt är det väl inte. Men var han i Bohmans kretsar redan då?

Han var faktiskt gift med Bohmans dotter, så det är inte alls omöjligt att de kände varandra redan då..

Mr G

Ser inte Calles mössa ut att vara från Mongoliet. Kan han ha haft kontakter utrikes redan på den här tiden.

Göstas mössa vill jag inte ha till en björnf-a. Nu vet jag inte exakt definitionen för en sån, men den här tycker jag mer ser ut som ett fordrat korvbröd. Vet inte vad en sån kallas för.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 03 mars 2011, 22:16:34 PM
Ser inte Calles mössa ut att vara från Mongoliet. Kan han ha haft kontakter utrikes redan på den här tiden.

Göstas mössa vill jag inte ha till en björnf-a. Nu vet jag inte exakt definitionen för en sån, men den här tycker jag mer ser ut som ett fordrat korvbröd. Vet inte vad en sån kallas för.

Är det inte just "skåran" i "korvbrödet" som gör att smäcken benämns "björnf-a"?

Calle var väl boss för studenthögern på den tiden, blivande partisekreterare o påläggskalv till partiledarposten. Så säkert umgicks han med sin blivande svärfar.

Mr G

吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 04 mars 2011, 19:05:31 PM
Ryssmössan är alltså ingen björnf-a?  ???


Det här väl rätt OT, men nu måste det redas ut. Hur ser en äkta "björnf-a" ut? Expertisen må yttra sig!


Mr G

En tjej på 20 år är väl knappast att betrakta som tillförlitlig att avgöra vad som är en björnf-a.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 04 mars 2011, 22:45:58 PM
En tjej på 20 år är väl knappast att betrakta som tillförlitlig att avgöra vad som är en björnf-a.

Lite svårt att se hur den ser ut, ser väl ut som en hårigare vildare variant av "Bohmans" ludna korvbröd?

K R

Hej!

Luxikon upplyser:

http://www.luxikon.se/ord/bj%C3%B6rnfitta/

Mössan på bilden i Staffans länk påminner i så fall mer om den som "Gösta Bohman" bär.
En kamrat brukar kalla denna typ för "sälf***a".
Denna benämning ser jag dock inte som helt vedertagen...

Åsikter finns även på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=230535424126

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 04 mars 2011, 22:45:58 PM
En tjej på 20 år är väl knappast att betrakta som tillförlitlig att avgöra vad som är en björnf-a.

Jodå, om det är en begåvad tjej. Som denna som har samma uppfattning som jag om vad som är en björnf-a i mössvägg.  :)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

吉先生

Peter Rost

Måste säga att det är dj--ligt likt Calle Bildt! :)

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 05 mars 2011, 00:56:21 AM
Måste säga att det är dj--ligt likt Calle Bildt! :)

/Peter


Ja, googla Calle Bildt så framgår det att han var påläggskalv o på stark tillväxt redan då.

Frågan är nu om Göstas smäck ska klassficeras som "sälf-a" då den är av den korthåriga varianten?
Calles smäck faller utanför det som går att beskriva. Kanske något hemstickat efter beskrivning i Allers som han fått av unga frk Bohman, och känner sig tvingad att bära?

BengaB40

Hej! Den här diskussionen väcker minnen från min värnplikt i Kungl.Flottan på Skeppsholmen, vintern 1966! I Flottan hade vi två varianter av "båtmössa" en för övningar på sommaren och en för officiellt bruk på vintern, den senare gick under namner "björnf-tta" bland oss värnpliktiga. Kanske hette "båtmössa för vinterbruk" bland befälet. Somnade en gång, nästan exakt 45 år sedan, under vakt-tjänstgöring nattetid på Galärvarvet, iklädd flottans fårskinnspäls och fårskinnsvarianten av båtmössan som hade nedfällbara "öron" som verkligen skyddade bra i den minus 20-gradiga kylan! Det var min värsta förseelse under lumpen tror jag, men hade turen att underbefälet som skulle rappoerteras varje halvtimme också förmodligen sov gott, i kasernvärmen på Skeppsholmen! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Mr G skrivet 04 mars 2011, 22:45:58 PM
En tjej på 20 år är väl knappast att betrakta som tillförlitlig att avgöra vad som är en björnf-a.
****
Jodå, om hon har rätt, och det har hon i detta fall.
Tilläggas kan, att björnf---orna finns i olika sorters skinn, men visst är det en sådan på "Göstas" huvud.

HJP