Okänd buss i Småland 1955

Startat av Gunnar D, 11 november 2010, 11:13:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 14:55:11 PM
För att ingen skugga skall falla över fel person så sa naturligtvis Anders Karlaverken. Så att det stod Lagaverken var helt och hållet mitt fel. Man skall aldrig skriva medan man håller på att laga mat.  :-[
Jag förstår. Har man "Laga mat" i huvudet så "verker" det nog fram ett "Laga-verken" utan att man kan göra så mycket åt det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 november 2010, 15:07:49 PM
Jag förstår. Har man "Laga mat" i huvudet så "verker" det nog fram ett "Laga-verken" utan att man kan göra så mycket åt det.

Givetvis. Jag som undrade hur jag kunde skriva så fel. I synnerhet som jag kollade innan vad det verkligen hette.  ;)

"Vi ska äta, ni ska laga" (gammal ramsa för att hålla ordning på Hallands åar, räknat norrifrån).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: sweman skrivet 12 november 2010, 12:55:24 PM
Konstigt att inte Staffan känner ingen bussen som överensstämmer mycket bra med Stadsbussar i Borås AB:s turistbuss, vagn 47. En Scania-Vabis, B15 med kaross från Arvika, årsmodell 1948. Hjulhus, fönsterarrangemang, destinationsskylt (där 47:ans dock var täckt) mm stämmer helt överens med bussen på bilden. Karossen på vagn 47 höll dock inte någon högre kvalitet utan ersattes redan 1951 av en Hägglundskaross och bussen såldes sedan redan 1956.

Arne Porsman

Jag får tacka för all tankemöda!

Enligt SBH skulle alltså bilden kunna visa SJ 2255 ScV B15 Arvika 1948 med reg G193! Enl kommunickan sommaren -55 hade SJ en linje Braås-Åseda som den skulle kunnat trafikera.

Detta låter väl som en god hypotes?

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Rent exteriörmässigt har jag en fundering om formgivaren till karossen är densamme som skapade ASJ-Condoren några år senare! I alla fall är en sådan här bildgåta bland det roligaste man kan tänka sig som buss-nostalgiker! Hälsn. BengaB40

Åke Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 11:14:31 AM
Enligt Ramkvillabuss förträffliga hemsida grundades företaget redan 1922 men under namnet Einar Johanssons Omnibustrafik. När namnbyte till Ramkvillabuss ägde rum vet jag inte men det var i alla fall senare än 1957.
Företaget kallades allmänt för Ramkvillabuss, namnbyte blev det vid ägarbytet 1988, om jag inte minns fel.

bilomnibussen

Hej! Jag tror att Arvika stod för sin egen formgivning särskilt som det fanns flera olika karossvarianter vid den tiden. Condoren formgavs av Sason.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! ASJ-Condoren tillsammans med Hägglunds ribbkaross från 50-talet, ser jag själv som de vackraste konstruktionerna i mitt "bussliv"! Hälsn. BengaB40